Är det aldeless galet?

Sv: Är det aldeless galet?

Men herregud, läs mina första inlägg, sa jag verkligen att fölet skulle bli helt jävla värdelöst? TS rubrik handlar tex om ifall hon tänker alldeles galet, så hon frågade inte bara om hingst. Ska jag ljuga o föreslå massa bra hingstar? Då står jag ju verkligen inte för mina åsikter, o jag har inte framfört dem till henne som om hon vore knäpp o helt okunnig. Det är massa andra som skrivit att det kan bli bra så läs du igen. Hakar du upp dig på att jag inte skrivit det så är det så att det borde verka vara lite förvirrande att först avråda o sen säga att det blir bra, eller?:confused:

Jag tyckte också att det stoet såg ovanligt fint ut exteriört som travarhäst, det har jag aldrig sagt något om. O jag har sett halvblod med ytterst dålig exteriör o är de bara medelmåtta i övrigt så skulle jag inte råda att avlla på dem heller faktiskt.

Du hakade upp dig på att TS fick svar på nått annant än hon frågade om, men eftersom TS blev glad för svaret så har det ju knappast skadat. O även du tar upp saker som inte rör tråden, så varför bli grinig över det?

Om man skriver i ni form så är ju inlägget både riktat till dig som jag svarar på knapp och även övriga i tråden. För jag kan knappast anta att du svarar för alla!?

Och nej jag är inte ett dugg grinig, jag tycker bara det är fel att folk skriver att det blir en skithäst som ingen vill köpa.

Obs detta skrev du:
Dels för att det redan finns så många av denna korsningstyp som varken har ett värde på marknaden eller presterar speciellt bra som ridhästar, även om ett o annat undantag finns.

I mina ögon är detta lika med värdelös.

men ja inget att diskutera nu!!

*Kl*

Ska vi ha en fredsförklaring och hjälpa TS att hitta lämpliga hingstar nu? :D

Tråden är härmed Fredsförklarad, brott mot denna förklaring leder till ignorans från samtliga deltagare mot brottslingen.

Nåja...
En fullblodshingst med lång välansatt hals, eller en halvblodshingst med mkt fullblodsinslag...?

Ja, det finns ju en viss tradition att säga att 'ja, men den är ju fransk' så fort någon nämner en duktig travare.

Precis som det skulle göra någon jätteskillnad. Vissa menar att de franska har lättare för sig, men det säger jag är rent skitsnack. Att det finns fler lyckade korsningar med franskt blod beror bara på att det har producerats fler med franskt blod än amerikanskt.

Vad den amerikanska tillför? Varför göra en skillnad överhuvudtaget, det är travare allihop.

Vad en travare kan tillföra har vi redan diskuterat tvåhundra gånger. I mitt fall var det ett psyke och en tävlingsinstinkt som jag inte sett hos någon annan. Dessutom av god modell, högställd, korrekt och bra gångarter. Men främst psyket.

Det är ingen skillnad mot att avla på ett halvblod, man har ett sto som man anser kan tillföra en avkomma något. Men som med all avel måste man ju vara noga med att hitta en hingst som kompletterar stoet väl.

Oj, sorry.. jag är med nu.. jag skulle som sagt kolla på Jaguar Mail eller Alligator Fontaine. Eller ev. Roven.

Det beror lite på hur ädel avkomma TS vill ha. Eller om man är rädd för för mycket nerv, som jag var. Fullblod gick bort för mig, det blev en grov holsteiner med guldpsyke istället.

Okej men då tolkar vi helt enkelt saker på olika sätt då jag med det inte menar att ALLA blir värdelösa, en häst som inte presterar på tävlingsbanan har jag heller aldrig sagt är värdelös, men däremot så uppmuntrar jag inte till att medvetet avla fram fler.

Fast det verkar ju inte vara någon nyhet att vi tolkar saker på olika sätt i den här tråden:angel:

Jag kommer inte att bidra med förslag på hingstar eftersom dessutom TS av det senaste jag läste verkade vara mer inne på att köpa häst.

Men kan ni inte bara svara på vad den amerikanska travaren tillför våra halvblod som de inte redan har, eftersom jag frågat det flera gånger nu. Sen så kan vi lägga ner diskussionen om ni vill det.

Ja, det finns ju en viss tradition att säga att 'ja, men den är ju fransk' så fort någon nämner en duktig travare.

Precis som det skulle göra någon jätteskillnad. Vissa menar att de franska har lättare för sig, men det säger jag är rent skitsnack. Att det finns fler lyckade korsningar med franskt blod beror bara på att det har producerats fler med franskt blod än amerikanskt.

Vad den amerikanska tillför? Varför göra en skillnad överhuvudtaget, det är travare allihop.

Vad en travare kan tillföra har vi redan diskuterat tvåhundra gånger. I mitt fall var det ett psyke och en tävlingsinstinkt som jag inte sett hos någon annan. Dessutom av god modell, högställd, korrekt och bra gångarter. Men främst psyket.

Det är ingen skillnad mot att avla på ett halvblod, man har ett sto som man anser kan tillföra en avkomma något. Men som med all avel måste man ju vara noga med att hitta en hingst som kompletterar stoet väl.

Ok men då har vi olika uppfattning om hur travaren är för juag tycker inte den har goda gångarter ur ridhästsynpunkt precis som att jag tycker halvbloden har dåliga gångarter ur trava-fort synpunkt. De travare jag mött har inte varit hästar med helt underbart temperament, utan snarare ganska heta. Visst, dumma har de inte varit men inte helt okomplicerade heller. Men o andra sidan har jag inte mött tillräckligt många för att säga generellt.

Någon som hade svar på om halvblod/travar-korsningar får gå V75 o andra stora lopp?

Att diskussionen är avslutad har jag ignorerat då jag inte fått svar på mina frågor:p:D

Ja, men jag har heller inte sagt att 'alla har goda gångarter' eller att 'alla har ett bra psyke'.

Du borde nog ha läst några föregående diskussioner så hade du vetat att jag är lika mycket emot oseriös korsningsavel som alla andra.

Alla travare passar defintivt inte i ridhästavel och jag har sett flertalet som jag aldrig skulle korsat med. Men det jag berättade om var hur det var i MITT fall. Andras kan jag knappast bedömma.

Roven hade lite rak has, vet inte om det stämmer men snappade upp någonstans att de får inte lika bra bakbensarbete med för rak has... :D

Jaguar Mail borde nog gå bort eftersom han är 175, och jag tror inte att TS vill ha en enorm pålle... :D

Stravinsky xx 1075 tycker jag skulle kunna passa :d

KL

Jag har i även icke travkorsningstrådar läst svar om att det är risk att betäcka stoet.

För övrigt en eloge till trådskaparen som visar stor mognad, tolerans och eftertänksamhet, bland annat. Trodde inte du var så ung 8och där kommer en fördom om att unga skulle vara mindre mogna etc fram från mig).

KL

Jag har i även icke travkorsningstrådar läst svar om att det är risk att betäcka stoet.

För övrigt en eloge till trådskaparen som visar stor mognad, tolerans och eftertänksamhet, bland annat. Trodde inte du var så ung 8och där kommer en fördom om att unga skulle vara mindre mogna etc fram från mig).

Jag håller med dig, blev rent utsagt chockad när jag läste hennes ålder i nån annan tråd.

Okej, jag har inte läst så många andra trådar eftersom jag sällan blandar mig i dem då de i många fall är ganska tramsiga. Så jag har inte så mkt kött på benen om hur du tänker o resonerar.

Nej, det får de inte.

Varför får halvblod, korsningar med halvblod inte vara med där?? Har det möjligtvis med att de inte presterar lika bra o göra?

Med tanke på att olgaklara varken gillade min eller ASVH:s syn på korsningsavel, att jag tydligen var nedvärderande för att jag tycker att de inte tillför ridhästaveln något. Då är det väl lika kränkande för mina halvblod att inte få starta i V75?:D

Obs, ta detta med en nypa salt, tyckte bara det var lite kul;)

Jag valde att betäcka mitt varmblodssto (travare).
Jag ville ha en nästa ridhäst och jag ville ha en med ett psyke likt mitt sto.
Mitt sto har en mycket bra ridbarhet och är en mycket klok häst och detta ville jag ta vara på.
Jag valde att betäcka med en halvblodshingst..och hör och häpna...han var/är inte ens godkänd :eek:;).

Ut kommer i alla fall en mycket fin hingstunge (idag kastrerad). Välproportionelig och med luftigt fint steg.
Som 7 månaders föl tog jag med honom på en lokal utställning där han fick 38 p och mycket god kritik. Domarna är erkänt duktiga halvblodsuppfödare och mycket kunniga, tror även de är utbildade domare.
Han var enda fölet i gruppen och fick de högsta poängen.

Tyvärr inte bästa bilden
IM000220.jpg
[/IMG]

Han får ofta väldigt fin kritik från folk som ser honom och jag har tom. fått bud på honom..när det fått veta att han är hälften travare har det inte bekommit en enda.
Jag har också fått många förfrågningar om att göra samma kombination igen på sto och hingst men då jag inte är ute efter att avla så avstår jag från det.

Han är bara lite mer än 2 år gammal och rids ju inte men däremot longeras han lite grann ibland och han visar väldigt bra gångarter.
Denna häst ska jag ha själv och från början skulle jag haft honom till dressyr men nu har jag bytt inriktning och gått över till western.
Där kommer jag använda honom till ridgrenar...till viss del liknande dressyr.

Lite fler bilder
3 månader ungefär
IM000312.jpg
[/IMG]

Idag
IM000530.jpg
[/IMG]
IM000458.jpg
[/IMG]

Så länge du har en god syn på ditt val att avla/betäcka och tittar till ditt stos negativa och positiva sidor samt hingstens och har ett mål för det så finns det inga hinder.

Varför får halvblod, korsningar med halvblod inte vara med där?? Har det möjligtvis med att de inte presterar lika bra o göra?

Med tanke på att olgaklara varken gillade min eller ASVH:s syn på korsningsavel, att jag tydligen var nedvärderande för att jag tycker att de inte tillför ridhästaveln något. Då är det väl lika kränkande för mina halvblod att inte få starta i V75?:D

Obs, ta detta med en nypa salt, tyckte bara det var lite kul;)

?

Inte gillade vad?

Jo jag anser att de Irländska hästarna är precis lika mkt halvblod som våra "Svenska" Och hur Svenska är våra idag?? Hur korsade är inte de idag??
Vad jag vet så korsar man hej villt i halvblodsaveln idag.

Och med tanke på att Zangersheide har tagit in ett par travarston till sin avel så borde ju detta betyda något!
Och nej jag anser inte heller att man skall korsningsavla hur som helst, MEN jag är inte så blind att jag kan se vissa fördelar och inte bara nackdelar.

Jo jag tycker att ASVH är rätt trångsynta med tanke på hur de ställer sig till andra raser.
Det är helt ok att avla in arab i halvbloden och få gröna papper men använder du Clover Hill som är en av världens absolut bästa hingstar så får du inga papper alls :smirk:

Och nej travare får inte starta breeders eller championaten i Flyinge som hålls av ASVH och där får du inte ens starta med en tysk häst med full stam om du inte omregistrerar den till ASVH.

Varför tror du att Falsterbo drog sig ur breeders?? Falsterbo är öppet för alla unghästar oavsett ras eller förbundtillhörighet och det gynnar ju aveln betydligt mer i mina ögon!

Nej vi kan ju reda ut detta, travare och andra förutom ASVH reggade hästar är uteslutna att deltaga i allt som ASVH ordnar, detta gäller även tyska hästar med godkänd stam men ej reggade i Sverige!

Halvblod får inte deltaga i trav och galopptävlingar så det är precis lika för alla!! Och kränkande?? Det borde det ju i så fall vara att man står med en mkt fin importerad tysk häst med superblod som inte får deltaga i kvalitet, 4-års-5års-6års championaten som ASVH arrangerar.

Och trav njä halvbloden är ju inte direkt anpassade för det, liksom en ren travare inte är direkt anpsssad till ridning. Men en korsning av dessa behöver ju inte vara bara anpassad till trav :angel:

*KL*

Jag har sett flera trådar där det inte handlar om varmblodstravare där risker med betäckning diskuteras. Har själv svarat i trådar som handlar om halvblod.

Synd att en så bra tråd spårade ur till sist, den började så bra.

Vill ge en eloge till trådskaparen som hållit en klok nivå i diskussionerna och inte hakat på tjafset!

*KL*

Jag har sett flera trådar där det inte handlar om varmblodstravare där risker med betäckning diskuteras. Har själv svarat i trådar som handlar om halvblod.

Synd att en så bra tråd spårade ur till sist, den började så bra.

Vill ge en eloge till trådskaparen som hållit en klok nivå i diskussionerna och inte hakat på tjafset!

Tja det är inte det första man skriver när någon önskar hjälp med hingstval. Jag har då missat det totalt för ingen har skrivit det till mig i de trådar jag bett om råd!

Nej jag tycker inte att den spårat ur tycker att det som diskuteras i tråden nu är rätt intressant och väldigt relevant i frågan eg. Även om det tyvärr för TS gått ifrån den eg frågan1

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 135
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 339
Senast: Jate Volim
·
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
5 017
Senast: Nafayette
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka