Är det aldeless galet?

Sv: Är det aldeless galet?

¨Masse, jag håller fullständigt med dig att man bör vara meveten om riskerna (oavsett ras man avlar på), det är tråkigt att flera tar detta som att man försöker trycka ner ´"travarfolket" o få dem att framstå som helt okunniga. I vilket fall som helst så verkar ju TS ha blivit glad för upplysningen (även om hon kansek visste det innan) så ditt inlägg fyllde ju sin funktion oavsett vad andra tycker.

Mvh Maria

Travarfolket??

Antar att du då menar att jag är en av dem?? Eftersom det var jag som tog upp det första

Men visst jag har stallet fullt av avdankade travare :angel:

2 st Tyska importer
1 st irländare betäckt med en fransman
3 st svenska fullblodiga engelsmän
:rofl:

Men allvarligt varför skriver man inte om riskerna i alla andra avelstrådar??

Bara i denna??

Travarfolket??

Antar att du då menar att jag är en av dem?? Eftersom det var jag som tog upp det första

Men visst jag har stallet fullt av avdankade travare :angel:

2 st Tyska importer
1 st irländare betäckt med en fransman
3 st svenska fullblodiga engelsmän
:rofl:

Men allvarligt varför skriver man inte om riskerna i alla andra avelstrådar??

Bara i denna??

Nej jag menade överhuvudtaget inte att du var en av dem för jag hade ingen aning om vad för hästar du hade. Jag menade inte att det var just "travarfolket" som tog åt sig, utan att folk, o då menar jag alla, verkar tro att man är ute efter att trycka ner "travarfolket". Så dej hade jag överhuvutaget inte i åtanke att vara travarmänniska när jag skrev till Masse. O vem har sagt att travarna måste vara avdankade:confused:

Får känslan att vad man än skriver så hittar du hela tiden något att haka upp dig på, o benämningen "travarfolket" använde jag för att jag inte kunde komma på nått bättre ord o jag utgår ifrån att alla då förstår vad jag menar.

Jag har tidigare svarat på det du undrar ang varför det inte skrivs om risker i andra trådar, så det behöver jag inte upprepa. TS blev glad över Masses upplysning så jag förstår inte varför det är så mkt att haka upp sig på, huvudsaken är ju att TS får de svar hon önskar.

Jag har inte sagt att alla hophästar har luftiga gångarter, men de brukar överlag ha en mkt bra galopp. Sen så har väl TS aldrig sagt att hon bara är intresserad av hoppning.
Jag tyckte din kommentar på slutet var väldigt onödig om att jag m.fl skulle tycka att alla travarkorsningar är värdelösa för det är ingen åsikt jag står för om du läser mina tidigare inlägg så det behöver du inte hänvisa till mig, tack. Det jag sa var att chanserna är större att få fram än bra ridanpassad avkomma om man avlar på ridhästraserna än att blanda in travare som är avlade för att springa fort, det är en himla skillnad på det än att alla sådana korsningar är värdelösa:mad: Om du läser ett annat inlägg från mig så berättade jag om en travare som stod inackorderad i mitt stall som var en jäkel på att hoppa i yngre dar.

Nu skrev du att man förde aveln bakåt! Det är i mina ögon nedvärderande! Men meningen var inte enbart riktat till dig vilket formuleringen borde ha visat!

Men nej en bar luftig galopp är inte det viktigaste på en hopphäst idag.

Dessutom så är ju faktiskt fullblod avlade för att springa fort och där hör man aldrig några negativa ord om att korsa in!

Och nej jag är inte heller för travarkorsningar men jag har sett en hel del som faktiskt blivit bra!

Jag håller fast vid att jag har svårt att tro att tex ASVH eller någon organistation för travsporthästar (ingen aning om vad den heter) tycker att aveln går frammåt genom att korsa två raser med så olika ändamål. Sen om man vill ta ett föl bara för att det är efter sin älskade häst så är väl det en sak men inget som JAG tycker är det bästa alternativet då marknaden är full av dessa hästar som lätt hamnar i fel händer.

Fast skall man hårddra det så är ju inte ASVH heller öppen för de irländska hästarna vilka fortfarande håller toppen i fälttävlan. Vi hade för något år sedan här i Sverige en mkt fin hingst som fick ok muntligt. När den sedan var här så var den inte ens välkommen att visas trots att den vunnit en massa och deltagit för Irland i stora tävlingar (hoppning)

boherdeal_3.jpg

Dessutom så finns det en hel del avelshingstar med just travarblod som är godkända i ASVH

Sen så tycker jag det är tråkigt för jag var först så glad över en sån här tråd som håller sig på en bra diskussionsnivå, men nu verkar den bli tjafsig ändå och jag blev tydligen en av de inblandade... Jag som knappt överhuvudtaget lagt mig i travartrådar förut just pga att de inehåller massa tjaffs.

Jag hakade upp mig på att TS frågade något helt annat och i alla andra trådar där man vill ha råd om olika hingstar där det avser renrasavel så är det aldrig någon som omedelbart tar upp riskerna.

Och varför måste man direkt säga att fölet skulle vara värdelöst som argument istället för att vara konstruktiv?? Jag kan inte se någonstans att man skriver att det faktiskt kanske skulle bli bra.

Personligen tyckte jag att stoet såg bra ut exteriört, bättre än många halvblod som visas

Det kändes väldigt underligt faktiskt att TS fick mer råd att det blir skit än just råd om vilken hingst som skulle passa bäst

Nu skrev du att man förde aveln bakåt! Det är i mina ögon nedvärderande! Men meningen var inte enbart riktat till dig vilket formuleringen borde ha visat!

Men nej en bar luftig galopp är inte det viktigaste på en hopphäst idag.

Dessutom så är ju faktiskt fullblod avlade för att springa fort och där hör man aldrig några negativa ord om att korsa in!

Och nej jag är inte heller för travarkorsningar men jag har sett en hel del som faktiskt blivit bra!

Fast skall man hårddra det så är ju inte ASVH heller öppen för de irländska hästarna vilka fortfarande håller toppen i fälttävlan. Vi hade för något år sedan här i Sverige en mkt fin hingst som fick ok muntligt. När den sedan var här så var den inte ens välkommen att visas trots att den vunnit en massa och deltagit för Irland i stora tävlingar (hoppning)

boherdeal_3.jpg

Dessutom så finns det en hel del avelshingstar med just travarblod som är godkända i ASVH

Haha, ytterligare en sak du fick att haka upp dig på:crazy: Ska jag omformulera mig så det blir mindre nedvärderande eller om du ändå tolkar det som om jag är nån besserwisser så tror jag knappast att det blir några direkta stora framsteg i aveln iallafall. De hingstar du pratar om som ASVH godkänner med travarblod har franskt blod i sig och det är annorlunda. TS har gjort klart för oss att hennes häst inte har något franskt blod. Sen vad ASVH tycker om Irländska hästar hör inte till tråden så det tänker jag lämna obesvarat. Angående fullbloden så fyller de ett viktigt syfte i halvblodaveln, att lätta upp våra gamla pansarvagnar till halvblod;) Jag tror inte det är många som använder rent fullblod för att varken förbättra gångarter eller hoppförmåga. Vad ät det de amerikanska travarna har att tillföra ridhästaveln egentligen, så att de verkligen är ett tillskott i vår svenska ridhästavel? Får jag ett bra sbvar på den frågan är jag villig att tänka om, o kanske kan vi då också framföra detta till ASVH så de godkänner någon amerikansk travare för avel på våra svenska halvblodsston................... När sa jag förresten att det viktigaste på en hopphäst är en stor luftig galopp? Jag sa att de flesta hopphästar har en stor luftig galopp, det är skillnad!! Sen så är det knappast en nackdel.

Kan tillägga att samtliga hästar i Frankrikes hopplag som deltog i Aachen innehöll travarblod... :D

Jag tycker inte det är tjafsigt alls, bara en bra diskussion.

Håller för övrigt med Olgaklara.

Så fort nån kommer med ett halvblodssto och frågar om råd så har genast alla en massa förslag. Men när nån kommer med en travare så är genast följande personer där:

1 st som upplyser om att det heter varmblodig TRAVARE, inte bara varmblod.
3 st som upplyser om riskerna med betäckning
2 st som tycker att det är bättre att köpa ett föl, du vet aldrig vad du får. (Som om det inte gäller för all avel.:smirk:)
2 som berättar om de korsningar de sett, varav ingen blivit lyckad.
1 som drar historien om slaktresor till Italien.

Och detta kan vara trots att TS i många fall är kunnig och väl medveten om detta.

Sen ser man i samma andetag en annan tråd där någon vill ha hingstförslag till sitt halvblodssto med för jäklig benställning, taskigt humör och kass ridbarhet. Blir det samma svar i den tråden? Nej!

Så fort det finns gröna papper är det tydligen ok att avla på vilken skit som helst.

Jag hakade upp mig på att TS frågade något helt annat och i alla andra trådar där man vill ha råd om olika hingstar där det avser renrasavel så är det aldrig någon som omedelbart tar upp riskerna.

Och varför måste man direkt säga att fölet skulle vara värdelöst som argument istället för att vara konstruktiv?? Jag kan inte se någonstans att man skriver att det faktiskt kanske skulle bli bra.

Personligen tyckte jag att stoet såg bra ut exteriört, bättre än många halvblod som visas

Det kändes väldigt underligt faktiskt att TS fick mer råd att det blir skit än just råd om vilken hingst som skulle passa bäst

Men herregud, läs mina första inlägg, sa jag verkligen att fölet skulle bli helt jävla värdelöst? TS rubrik handlar tex om ifall hon tänker alldeles galet, så hon frågade inte bara om hingst. Ska jag ljuga o föreslå massa bra hingstar? Då står jag ju verkligen inte för mina åsikter, o jag har inte framfört dem till henne som om hon vore knäpp o helt okunnig. Det är massa andra som skrivit att det kan bli bra så läs du igen. Hakar du upp dig på att jag inte skrivit det så är det så att det borde verka vara lite förvirrande att först avråda o sen säga att det blir bra, eller?:confused:

Jag tyckte också att det stoet såg ovanligt fint ut exteriört som travarhäst, det har jag aldrig sagt något om. O jag har sett halvblod med ytterst dålig exteriör o är de bara medelmåtta i övrigt så skulle jag inte råda att avlla på dem heller faktiskt.

Du hakade upp dig på att TS fick svar på nått annant än hon frågade om, men eftersom TS blev glad för svaret så har det ju knappast skadat. O även du tar upp saker som inte rör tråden, så varför bli grinig över det?

Fanns minst 2 som härstammade från dem...
Baloubet's farmor härstammar från amerikanskt blod...

Sen ser man i samma andetag en annan tråd där någon vill ha hingstförslag till sitt halvblodssto med för jäklig benställning, taskigt humör och kass ridbarhet. Blir det samma svar i den tråden? Nej!

Så fort det finns gröna papper är det tydligen ok att avla på vilken skit som helst.

Hoppas bara detta inte är riktat till mig för jag skulle aldrig uppmuntra någon att avla på det du beskriver.

Jag är också trött på bla när folk alltid rättar ord o säger att det heter varmblodig travare, när alla egentligen vet vad personen menar. Och visst kanske det förekommer oftare att TS blir upplyst om riskerna när de ska avla travhästar, men det har jag ingen aning om för jag läser aldrig de trådarna. Däremot de som korsar sin travare med halvblod tror jag i många fall (nu inte alla så jag inte blir missuppfattad igen) har mindre rutin. Dock har jag inga studier som styrker detta. Men jag gissar att folk tänker så o att det därför oftare blir upplyysta om detta. Jag har i en annan tråd läst att TS i detta fall bara är 15 år så jag skulle gissa att chansen är stor att hon är förstagångsavlare, och hon blev ju faktiskt glad för upplysingen.

Och än en gång, jag skulle inte annat än vilja att alla nybörjare oavsett ras blir informerade om riskerna, det är ju bara tråkigt om det inte är så. Hellre en gång för mkt än en gång för lite, man kan ju inte skita i att säga nått bara för att någon annan blir sur.

Som jag kanske nämnt tidigare så föddes mitt första egna föl förra året och det var dött. Mitt sto fick men för livet viket innebär att hon förmodligen aldrig kommer gå att rida igen. Hade jag inte innan vetat att detta var en risk så hade saken blicit ännu värre.

okej, det var roligt att höra!! Som jag tidigare sagt så finns det undantag, jag berättade bara om min uppfattning överlag. Men jag vill fortfarande veta vad den amerikanske travaren har att TILLFÖRA halvblodsaveln innan jag överväger att böja mig för mina argument.

O jag kan då gissa att inte en enda av dem inehöll amerikansk travare??

Men alltså, varför säger folk alltid så, som för att förringa prestationen? :mad:

Det är likväl en travare, precis lika travaraktig som en amerikansk.

Och innan du säger att det finns fler franska travare på ex. hoppbanan så kan du ju fundera på vilka det är som korsat in travare i sina ridhästar. Jo, just det fransmännen. Klart som fasen de använder sina egna då och inte amerikanska.

Håller bara med...
Precis som Amerika använt amerikansk travare för att ta fram de så kallade "gaiters" hos sig... :)

Varför är de flesta som har travare/tycker om rasen så snabba med att hugga ifrån och försvara rasen?
Det ÄR ingen ridras!
Ja, det finns lyckade travhästar inom ridsporten.
Det finns ardenner-trav också!

(inget ont om eller mot någon, men jag är trött på att alla alltid hugger så hårt. både emot travare och för travare)

Men alltså, varför säger folk alltid så, som för att förringa prestationen? :mad:

Det är likväl en travare, precis lika travaraktig som en amerikansk.

Och innan du säger att det finns fler franska travare på ex. hoppbanan så kan du ju fundera på vilka det är som korsat in travare i sina ridhästar. Jo, just det fransmännen. Klart som fasen de använder sina egna då och inte amerikanska.

Nej jag ville inte förringa prestationen. Jag gissade bara att de var franska hela bunten och jag hade fel då tydligen två av dem hade spår av amerikanskt. Men kan jag snart få veta vad just de amerikanske tillför som inte ridhästen redan har? O faktiskt så vet jag inte själv vad de franska tillför mer än att de finns mkt av dem så det kan du få förklara så jag lär mig. Jag vet bara att franska hästar överlag har rykte för att ha tjafsiga munnar.

Haha, ytterligare en sak du fick att haka upp dig på:crazy: Ska jag omformulera mig så det blir mindre nedvärderande eller om du ändå tolkar det som om jag är nån besserwisser så tror jag knappast att det blir några direkta stora framsteg i aveln iallafall. De hingstar du pratar om som ASVH godkänner med travarblod har franskt blod i sig och det är annorlunda. TS har gjort klart för oss att hennes häst inte har något franskt blod. Sen vad ASVH tycker om Irländska hästar hör inte till tråden så det tänker jag lämna obesvarat. Angående fullbloden så fyller de ett viktigt syfte i halvblodaveln, att lätta upp våra gamla pansarvagnar till halvblod;) Jag tror inte det är många som använder rent fullblod för att varken förbättra gångarter eller hoppförmåga. Vad ät det de amerikanska travarna har att tillföra ridhästaveln egentligen, så att de verkligen är ett tillskott i vår svenska ridhästavel? Får jag ett bra sbvar på den frågan är jag villig att tänka om, o kanske kan vi då också framföra detta till ASVH så de godkänner någon amerikansk travare för avel på våra svenska halvblodsston................... När sa jag förresten att det viktigaste på en hopphäst är en stor luftig galopp? Jag sa att de flesta hopphästar har en stor luftig galopp, det är skillnad!! Sen så är det knappast en nackdel.

Jag hakar inte upp mig jag säger bara vad jag tycker.

Och jo jag har faktiskt sett en del fina travarkorsningar med bra galopp.

Den hästen jag la in på bild är ca 155cm hög och klarar ändå att gå fram på alla distanser och ibland även ta bort språng hon gjorde 19st flefria runder som unghäst på ca 23st starter.

Varför är de flesta som har travare/tycker om rasen så snabba med att hugga ifrån och försvara rasen?
Det ÄR ingen ridras!
Ja, det finns lyckade travhästar inom ridsporten.
Det finns ardenner-trav också!

(inget ont om eller mot någon, men jag är trött på att alla alltid hugger så hårt. både emot travare och för travare)

Det är ju bra att iallafall inte du tar åt digsom att jag skulle hoppa på dig o berätta för dig att du o din travare är värdelös. Du verkar ha förstått min poäng så då´har mina inlägg fyllt sin funktion:)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 135
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 339
Senast: Jate Volim
·
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
5 017
Senast: Nafayette
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka