Är det aldeless galet?

Sv: Är det aldeless galet?

Jag respekterar din åsikt, och jag vet hur det brukar se ut när folk korsar travare med ridavlade hästraser.
Som jag sa tidigare dör jag nästan när jag ser dessa tinker och nordiskorsningarna...

Galoppen är inget problem för en travare, det är vi såkallade ryttare som gör det till en så stor affär, en travare lär sig galoppera med ryttare ordentligt på ungfär ett halvår, 1½ senare så galopperar den bärigt, OM man är en mkt duktig ryttare...

Sen har de markbundna gångarter, för att de är avlade för det, skulle man vända på det, avla travare med luftiga gångarter och en hyffsad galopp så skulle folk inte stirra som tusan om man kommer med en travare och ska tävla... :D

Att de sen blir mkt bra hoppare, beror nog mest på att det är så spänstiga genom hela kroppen, för det behövs ju en viss spänst för att trava i en hög hastighet... :)

Nu kanske jag rörde ihop det lite och hamnade utanför ämnet.
Men åter igen, jag respekterar din åsikt, för du framför den inte som att "håll dig för din egen ras med din billiga skithäst!".

Vad bra att du respekterar min åsikt, och jag respekterar andras med sålänge man inte blir påhoppad eller precis som du sa "håll dig till din skitras" typ...

För att utveckla det hela ang gångarterna (enbart för att få en intressant diskussion som jag älskar;)) så ska väl inte en travare ha luftiga gångarter för det tar ju då längre tid i luften och det går långsammare (precis som hästar som överhoppar sig inte gör lika snabba omhoppningsrundor). Man vill väl heller inte avla fram en bärig galopp då det automatiskt skulle bli fler travare som skulle börja galoppera i loppen o därmed bli diskade.

Det är därför jag tycker att när aveln har kommit så långt som den idag har gjort prestationsmässigt så tycker jag det är så onödigt att blanda två raser som är så prestationsinriktade på så olika sätt. Travaren som ska springa fort o markbundet är bra på det, halvbloden som ska ha luftiga gångarter o lätt för samling är bra på det, man lär väl knappast göra några större framsteg genom att korsa så olika individer, det är ju rätt logiskt att det överlag blir nått mellanting då och snarare för aveln ett steg bakåt prestationsmässigt. O vill man bara ha en skogsmullehäst för hemmabruk o skiter i prestation så kan man gå in på annonsidorna o hitta hur många hästar som helst som slumpas bort för inga pengaar alls istället eftersom deras karriär är över.

Nu kanske vi har glidit lite utanför TS frågor men detta är mkt intressant och faktiskt relevant i diskussionen, så jag hoppas inte TS tar illa upp.:cool:

Jag tror inte att travare som avlas på att ha en hyffsad galopp och en väldigt bra trav skulle galoppera mer i loppet, man måste helt enkelt lära dem att skilja på det, träning och åter träning. :)

De travare jag ridit har bara behövt träning för att kunna utföra de som en normal ridhäst kan, och här gäller det då att ha kunskap och tålamod. :)

jag tycker att det kan bli jättebra, du verkar ha bra koll på dina chanser och leta efter en passande hingst so go for it!

var uppmärksam bara om det kan finnas ärftliga defekter som inte kollas hos travhästar då de inte genomgår samma besiktningar mm som ett t.ex. halvblod som ska avla.

fick ett sådant problem med min första egna uppfödning, mamman är kanonfin och verkade vara fräsch, valde en hingst som passade hennes exteriös och storlek. mor var dock en paint utan härstamning och har därför t.ex. aldrig blivit röntgad eller liknande,
så fölet fick en ärftlig form av osteochondros på ett väldigt dumt ställe i bakknäet.
hade vi röntgad stoet hade vi nog hittat något liknande och kunnat undvika betäckning mm.

men som sagt lycka till, jag tror på vbl korsningar!

Jag tror oxå på vb-korsningar. Så jag tycker att TS ska känna efter och göra det hon tycker är bäst för sig själv och hennes häst:)

Med tanke på att det är ganska dyrt o ta fram ett eget föl så är ju en halvblod/vbl travarkorsning inte det mest optimala, skulle hellre lägga ner dom pengarna på köpa mig ett föl i så fall.

Skulle det bli problem för dig i framtiden o du måste sälja så är inte korsningen den mest lättsålda.
Varför ska allting handla om pengar? vet vi hur TS ekonomi ser ut? H*n kanske inte tänker på pengarna alls, utan att det skulle vara roligt att avla fram en egen avkomma!

Sedan är det så att man faktiskt inte behöver sälja sina hästar bara för att man inte kan ha kvar dem rent tidsmässigt. Det finns mycket bra bultpistoler och slakterier i Sverige som tar hand om hästar som ingen vill ha ifall det inte går att sälja.

Varför ska alla ha ett katastroftänkande hela tiden?
Det avlas massor med föl som ingen vill ha, men ändå på något vänster så finns det inte så mycket människor som äger hästar de inte kan sälja om de verkligen vill.

Varför "skrämma" någon att inte ta föl??

Detta är väl lika riskabelt för alla som avlar och de allra flesta underökningtar och fölningar går ju faktiskt bra.

Jag försöker inte skrämma någon! Jag vill bara att man ska vara medveten om riskerna och brukar ta med detta till alla som vill ta föl. Själv gör jag alltid en bedömning av för och nackdelar innan jag betämmer mig för att betäcka ett sto. Så ett sto som betyder väldigt mycket för mig som individ kanske jag heller avstår från att betäcka än att ta riskerna för att få ett föl.

Jag skrev också att det inte är ofta det händer. Men man får vara medveten om att när det händer så blir det ofta allvarliga konsekvenser.

Men det som är så väldigt lustigt är att det ALDRIG skrivs om detta när det gäller andra som vill betäcka??

I alla trådar jag skrivit i på avel är det INGEN som skrivit eller avrått någon att betäcka sina ston pga dessa risker du skrev :smirk:

Vad bra att du respekterar min åsikt, och jag respekterar andras med sålänge man inte blir påhoppad eller precis som du sa "håll dig till din skitras" typ...

För att utveckla det hela ang gångarterna (enbart för att få en intressant diskussion som jag älskar;)) så ska väl inte en travare ha luftiga gångarter för det tar ju då längre tid i luften och det går långsammare (precis som hästar som överhoppar sig inte gör lika snabba omhoppningsrundor). Man vill väl heller inte avla fram en bärig galopp då det automatiskt skulle bli fler travare som skulle börja galoppera i loppen o därmed bli diskade.

Det är därför jag tycker att när aveln har kommit så långt som den idag har gjort prestationsmässigt så tycker jag det är så onödigt att blanda två raser som är så prestationsinriktade på så olika sätt. Travaren som ska springa fort o markbundet är bra på det, halvbloden som ska ha luftiga gångarter o lätt för samling är bra på det, man lär väl knappast göra några större framsteg genom att korsa så olika individer, det är ju rätt logiskt att det överlag blir nått mellanting då och snarare för aveln ett steg bakåt prestationsmässigt. O vill man bara ha en skogsmullehäst för hemmabruk o skiter i prestation så kan man gå in på annonsidorna o hitta hur många hästar som helst som slumpas bort för inga pengaar alls istället eftersom deras karriär är över.

Nu kanske vi har glidit lite utanför TS frågor men detta är mkt intressant och faktiskt relevant i diskussionen, så jag hoppas inte TS tar illa upp.:cool:

Men allvarligt!

Du pratar om luftiga gångarter och hur många hopphästar har eg det?? För det är väl iaf inte som dressyrhästar de flesta travarkorsningar brukar användas till

Travarkorsning:

12589037.jpg

12589035.jpg

12589033.jpg

12589036.jpg

12589034.jpg

Denna häst har bra kapacitet, det enda hon har mot sig är att hon inte är så stor.

MEN denna häst hade aldrig kommit ut på tävlingsbanorna om inte jag hade tävlat den. Ägaren är inte intresserad av att tävla själv. Hon hade varit en helt vanlig "skogsmullehäst" och enligt många av er här klassats som en sådan där dåligt travarkosrning :smirk:

Nu vet jag ju inte vad det är för typ av trådar som du har skrivit. Men i denna tråden ville ju TS har råd om för och nackdelar inför sitt beslut om eventuell betäckning.
I trådar där det redan verkar genomtänkt och det frågas efter andra saker så kanske det inte kommer upp. För de flesta som håller på med avel vet ju att det inte är riskfritt.

Nu vet jag ju inte vad det är för typ av trådar som du har skrivit. Men i denna tråden ville ju TS har råd om för och nackdelar inför sitt beslut om eventuell betäckning.
I trådar där det redan verkar genomtänkt och det frågas efter andra saker så kanske det inte kommer upp. För de flesta som håller på med avel vet ju att det inte är riskfritt.

Nej då har du inte läst TS inlägg! Hon frågade om det var galet att korsa sitt travarsto med ett halvblod INTE om det var galet att betäcka öht!!

FYI

Är det helt galet att ta föl på min varmblodiga travare med hingst av annan ras?
Hon är mycket trevlig i huvudet, helt frisk i kroppen.
Hon har bra gångarter "för att vara travare", likvärdiga med ett 'normalt halvblod'. Galoppen är inga problem.
Extriören är ridhästanpassad.
(som är f.ö 172 cm i mkh och e. meadow gallant)

Jag vill ha en skogs/allround av lättare modell med medelmåttiga gångarter och trevligt temprament.

Jag har kollat runt lite och tror att en fullblodshingst som nedärver bra galopp och trevlig hoppförmåga skulle kunna kompletera henne. Det bör vara en högställd häst, då hon tyvärr är lite väl lågställd.
Har även kollat runt på halvblod, men det är ingen dirket som tilltalar mig, även om det finns bra.

Tänker jag helt galet? Är det ens värt "ett försök"?
Blir hästen inte så bra som jag vill, sure, då stannar vi där det tar stopp, precis som jag gör med stoet. Det får gå så långt det går.

Är det bättre att köpa en åring/ett föl? Så man vet "vad man får"?
Anledningen till att jag vill ha föl på henne är att vi har ett speciellt band, hon är otroligt trevlig och ett eget föl, ni förstår?

Jag kan inte läsa någonstans i inlägget att hon efterfrågade ngt annat än just själva avkommans förutsättningar!!

:bow: :bow: :bow:

Jag tror att det i de flesta fall handlar om att sånna korsningar aldrig får en korrekt utbildning!

BRKhopp168.jpg

En travarkorsning, e. Tamburin 700

Det är mycket möjligt att jag har tolkat det fel men i ett senare inlägg av TS i den här tråden så står det om åsikter och för- och nackdelar med att ta ett föl resp att köpa ett färdigt.
Däremot så skriver TS i första inlägget att anlednigen till att TS funderar på att ta ett föl är för att det finns ett speciellt band mellan häst och TS och att hästen är väldigt trevlig.
En av nackdelarna är ju just riskerna, en annan att man inte vet vad man får. Vilket ju då inte finns om man köper en färdig häst. Men det finns risker och nackdelar även med det, fast många av dessa gäller ju också egenproducerade föl.

Jag har skrivit om detta i många trådar speciellt när det är en TS som anger som största anledning till att de vill ha ett föl är för att de tycker så mycket om sitt sto. Då måste man ju väga in även riskerna bland för- och nackdelar. Vilket betyder mest för en som person? Sedan är det ju upp var och en vad man väljer och man få ju sedan leva med konsekvenserna av sitt val. Då kan det vara bra att få lite upplysningar innan man gör sitt val efteråt kan det vara försent.

Senast ändrad:

Det är mycket intressant att läsa allt vad ni har skrivit och alla har vettiga saker att skriva!

Jag tycker det var bra att Masse skrev om att skador kan uppstå, för det KAN ju det.
Det är en nackdel! Det kan vara den avgörande faktorn; vill jag verkligen utsätta mitt sto, som jag älskar så mycket(;) för att förtydliga det hela) , för risken att vi skadad vid betäckning/dräktighet för en avkomma som kanske aldrig lever upp till mina förväntningar?
Är det värt att hon kanske aldrig mer blir ridbar/måste avlivas? (Samtidigt som allt kan gå super och hon fortsätter vara helt frisk.)

Ang ekonomin så är detta inte "ett problem", oförutsägbara utgifter etc är sådant som jag alltid räknar med i hästvärlden :)

Jag har verkligen fått mig en tankeställare iom den här tråden, det är jättesnällt att ni har skrivit era med- och motargument!
Jag får verkligen tänka på det här, det är något som man tar lätt på. "Äsch vafan, jag testar och ser om det blir något. Blir inte hästen bra så kan jag lika gärna slakta den och gå 40 000 back, det gör inget!" :p

Det lutar mer och mer åt att köpa en åring, faktiskt!
(dock inte halvblod ;))
För, visst, jag tycker mycket om Ella.
Men om det blir "som det kan bli" fölet blir.. konstigt, inte alls vad jag vill ha? Nej, jag tror att jag får tänka lite till.

Det finns ingen möjlighet att ta föl på en valack? :angel:
Syrran har ett jättefint halvblod efter Labrador 588, DET hade nog blivit ett jävla föl! :)

Åter igen, TACK för alla era svar och tankar!
Jag respekterar allas åsikter.

Men skillnaden är att det aldrig händer när någon vill betäcka sitt halvblodssto. Det är bara löjligt att påstå nåt annat.

Så du menar att du är beredd att avstå betäckning om stoet betyder extra mycket, just på grund av riskerna? Tur att inte alla tänker så..

Precis som föregående talare tror jag också det blir så fel fokus eftersom de flesta av korsningarna hamnar hos fritidsryttare utan tävlingsambitioner.

Det är också så man måste tänka innan man häver ur sig att "ja, men var är alla korsningar på tävlingsbanorna?"

1. Jämför hur många korsningar det finns i jämförelse med halvblod så har du en förklaring.
2. Många av dessa hamnar hos folk som inte har en tanke på att tävla.

Vi som avlat korsningar måste vara noga med både själva produktionen, men också med var avkomman hamnar vid ev. försäljning. Då kan man förhoppningsvis ändra folks uppfattning på sikt.

Min sålda korsning ska för övrigt ner till Flyinge i vinter med sin matte.

Så du menar att du är beredd att avstå betäckning om stoet betyder extra mycket, just på grund av riskerna? Tur att inte alla tänker så..

Ja, folk som bedriver avel på sina djur kan jag förstå att de inte tänker så.
Men jag, som vill ha ett föl för att det är "kul", jag är intresserad av unghästar och skulle gärna vilja ha ett föl på min häst för att få vara med ifrån början.
Jag är beredd att avstå ifrån att betäcka pga av skaderiskerna.
Då jag "lika gärna" kan köpa ett föl och vara med ifrån början där med.

Ja jag avstår från att betäcka vissa ston, det gör jag. Varför är det tur att inte alla tänker så?
Tänk då hade vi kanske inte haft en massa dåliga hästar som farit illa utan bättre och genomtänkta uppfödningar. Säger inget om raser utan alldeles allmänt. Finns alldeles för många billiga hästar idag. Eller olyckliga ägare som mist sin älsakde häst kanske redan innan den ens blivit betäckt. Tänker t ex på de stackarna som miste sitt ponnysto efter UL. Lider verkligen med dem.

Ska man ägna sig åt avel ska man ha ett mål det är grundkriteriet. Efter det måste man ha kunskap för att nå upp till det målet. I den kunskapen måste då också ingå en riskbedömning om för och emot men även konsekvenserna av de olika resultaten. Har inget med ras att göra men det kan i frågor upplevas som om de som vill avla inom rasen ofta har mer kunskaper om sin ras än vad de som vill göra enstaka korsningar har. Även att det är mer genom tänkta frågor som ställs. Då gör jag kanske fel som antar att dessa personer också gjort en risk bedömning. Men i många fall är det helt uppenbart att frågeställaren inte är medveten om att det finns risker.

Senast ändrad:

Ja jag avstår från att betäcka vissa ston, det gör jag. Varför är det tur att inte alla tänker så?
Tänk då hade vi kanske inte haft en massa dåliga hästar som farit illa utan bättre och genomtänkta uppfödningar. Säger inget om raser utan alldeles allmänt. Finns alldeles för många billiga hästar idag.

Men du, nu pratar vi om att avstå ENDAST på grund av att stoet betyder så mycket. Att alla andra kriterier för att avla är uppfyllda.

Skulle folk avstå att avla på bra ston för de vore rädda om henne skulle vi ju inte komma nånstans.
Då tar ju de goda generna slut när stoet i fråga dör.

Skilj nu detta från att avla ENBART på känslomässiga grunder, det borde du veta att jag definitivt inte förespråkar.

Detta håller på att bli en trådkapning så jag kommer inte svara här. Men gör det gärna i en egen tråd. För det är ju ett ganska intressant ämne.

Jag har inte sagt att alla hophästar har luftiga gångarter, men de brukar överlag ha en mkt bra galopp. Sen så har väl TS aldrig sagt att hon bara är intresserad av hoppning.
Jag tyckte din kommentar på slutet var väldigt onödig om att jag m.fl skulle tycka att alla travarkorsningar är värdelösa för det är ingen åsikt jag står för om du läser mina tidigare inlägg så det behöver du inte hänvisa till mig, tack. Det jag sa var att chanserna är större att få fram än bra ridanpassad avkomma om man avlar på ridhästraserna än att blanda in travare som är avlade för att springa fort, det är en himla skillnad på det än att alla sådana korsningar är värdelösa:mad: Om du läser ett annat inlägg från mig så berättade jag om en travare som stod inackorderad i mitt stall som var en jäkel på att hoppa i yngre dar.

Jag gav TS råd om hur hon skulle göra för att få det hon sökte, och uppenbarligen så verkar inte hon bli upprörd över detta utan snarare ta sig en tankeställare och kankse fundera på att köpa en unghäst istället.

Jag håller fast vid att jag har svårt att tro att tex ASVH eller någon organistation för travsporthästar (ingen aning om vad den heter) tycker att aveln går frammåt genom att korsa två raser med så olika ändamål. Sen om man vill ta ett föl bara för att det är efter sin älskade häst så är väl det en sak men inget som JAG tycker är det bästa alternativet då marknaden är full av dessa hästar som lätt hamnar i fel händer.

¨Masse, jag håller fullständigt med dig att man bör vara meveten om riskerna (oavsett ras man avlar på), det är tråkigt att flera tar detta som att man försöker trycka ner ´"travarfolket" o få dem att framstå som helt okunniga. I vilket fall som helst så verkar ju TS ha blivit glad för upplysningen (även om hon kansek visste det innan) så ditt inlägg fyllde ju sin funktion oavsett vad andra tycker.

Mvh Maria

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 135
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 339
Senast: Jate Volim
·
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
5 017
Senast: Nafayette
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka