Är det aldeless galet?

Sv: Är det aldeless galet?

Nope, hon är i stort sett bara amerikanst blod.
Pappa är importerad ifrån USA och även mamma har amrekanskt blod i sig.

Det finns en sak till att ta med i dina funderingar som ingen nämnt innan. Det är att det inte är helt riskfritt att ta föl på sitt sto. Titta runt lite här bland trådarna så finns en hel del tråkiga exempel. Bl a senast ett ponnysto som skades vid ultraljudsundersökning så illa att hon måste avlivas.
Nu går ju de allra flesta undersökningar, betäckningar, dräktigheter och fölningar bra men man ska ändå inte blunda för de risker som finns. Har själv erfarenhet av att föda upp moderlösaföl vilket är jobbigt både fysiskt och psykiskt och inte minst dyrt.

Varför "skrämma" någon att inte ta föl??

Detta är väl lika riskabelt för alla som avlar och de allra flesta underökningtar och fölningar går ju faktiskt bra.

Jag vill faktiskt ge en liten eloge till dig att du presenterar din idé om att korsa din travare med ridhäst på ett väl genomtänkt sätt där du förutom att ge information om stoet även resonerar kring nackdelar o även funderar i andra banor.

De flesta som frågar här på buke ang att korsa sin travare för fram sin diskussion på ett sätt där det inte blir annat än mothugg o otrevlig stämning. När jag läser svaren i din tråd så är diskussionen på en bättre "nivå" så att säga, där även de som är emot på ett informativt sätt förklarar varför man ej bör korsa med travare osv.

Själv så tycker jag precis som ett par andra att det är bättre att du köper dig ett föl istället för att korsningsavla. Dels för att det redan finns så många av denna korsningstyp som varken har ett värde på marknaden eller presterar speciellt bra som ridhästar, även om ett o annat undantag finns. Som det låter på dig är din häst redan lite begränsad ridmässigt för dig o att du inte kommer mkt längre på henne, skulle det inte vara kul att ha en häst som du i framtiden kan utvecklas mer med? Det är ju rätt många år tills fölet är ridbar o då kanske du har högre ambitoner än du har nu. Ock är det verkligen så att du "nöjder" dig med en hobbyhäst på lägre nivå så finns det så himla många av den typen häst på marknaden så du skulle nog göra en bra insatts o köpa en av dem istället då de ofta hamnar i okunniga händer. ¨

Men ärligt så är väl alla dessa korsningar oftast hästar som inte hamnar hos ryttare som satsar på att tävla.

Jag personligen tror inte att det är fara att ha korsningar med travare och jag tror inte heller att de skulle vara sämre än andra. Jag tror bara att de inte hamnar i rätt händer

Jag har betäckt mitt varmblodsto med Falbygdens stuteris Krius han är superfin...

Med tanke på att det är ganska dyrt o ta fram ett eget föl så är ju en halvblod/vbl travarkorsning inte det mest optimala, skulle hellre lägga ner dom pengarna på köpa mig ett föl i så fall.

Skulle det bli problem för dig i framtiden o du måste sälja så är inte korsningen den mest lättsålda.

Själv har jag en kompis som för många år sedan (1990) fick just en sådan korsning, en fin häst iof men tyvärr fick den även ärva travarens hemska trav. Det blev inget annat än en skogsmulle häst, jo han blev en fin körhäst det blev han.

Men ärligt så är väl alla dessa korsningar oftast hästar som inte hamnar hos ryttare som satsar på att tävla.

Jag personligen tror inte att det är fara att ha korsningar med travare och jag tror inte heller att de skulle vara sämre än andra. Jag tror bara att de inte hamnar i rätt händer

Jag tror heller inte det är någon "fara" med korsningar av detta slag, men jag är övertygad om, och det står jag för, att om man ser överlag så presterar de renrasiga halvbloden bättre än de som är korsade med travare, oavsett ryttare. Sen så finns det ju som med allt annat undantag och jag betvivlar inte att en o annan tar sig upp på lite högre nivå. Men chansen är enligt mig och många andra garanterat STÖRRE att få en avkomma med mer kapacitet om man håller sig till ridhästraserna, tex svenskt halvblod. Eftersom jag uppfattade det som att TS själv tror att hon i framtiden kan ha högre ambitioner än hon har just nu så rekomenderade jag henne hellre att köpa ett föl som ändå präglas av henne.

Jag tycker det fortfarande finns för många travar/halvblod-korsningar så att man lika gärna kan köpa en av de befintliga om man nu tycker bättre om denna typ av häst. Precis som du säger så hamnar de ofta i fel händer eller blir vandringspokaler o varför då inte rädda en liten hjälplös häst istället för att skapa fler. Nu säger jag inte att TS absolut inte ska ta föl på sin häst och det tror jag att hon också har uppfattat. Men hon frågade själv om hennes sätt att tänka o förväntade sig förhoppningsvis uppriktiga och ärliga svar.

Sen var jag väldigt glad över att denna tråd om detta ämne för en gångs skull höll sig på en bra nivå så jag hoppas verkligen inte att det blir tjafs nu. Jag liksom många andra har egna åsikter som jag framförde och jag står för vad jag sagt även om inte alla håller med mig.

Mvh Maria

Varför "skrämma" någon att inte ta föl??

Detta är väl lika riskabelt för alla som avlar och de allra flesta underökningtar och fölningar går ju faktiskt bra.

Jag uppfattade inte inlägget som att skrämma, däremot för att upplysa om de risker som faktiskt finns, vilket är kunskaper som inte alltid folk utan erfarenhet av avel har. Sen om TS redan vet detta eller inte kan inte jag uttala mig om, men om jag tänker att jag själv är helt okunnig ang avel o vill ta föl efter mitt sto så skulle jag vara mer än tacksam om att bli upplyst om de risker som finns INNAN mitt sto är betäckt. Och vet TS redan detta så borde hon inte bli skrämd över detta eller bli illa berörd, tror jag.

Det tråkiga är väl att det aldrig förekommer i en tråd när nån ska betäcka sitt halvblod...

Det tråkiga är väl att det aldrig förekommer i en tråd när nån ska betäcka sitt halvblod...

Jag TROR att det är för att om man kör halvblodsavel har man ett annat mål, eller hur jag ska förklara mig, hittar inte riktigt rätt formulering:o, än "att ta ett föl på sitt gulliga sto".
Man väljer hingst vanligtvis på ett annat sätt, en mer tävlingsinriktad avel.
Inget är fel!:)

Nähädå! ;) det förekommer tyvärr alldeles för ofta inom halvblodsaveln också att man vill ha ett föl för jag älskar ju mitt sto såååå mkt!!!

Visst, men jag tycker att det är vanligare här på Buke att det är tex varmblodstravare det handlar om i sådana fall:idea:

Ja det är ju tråkigt om det är så men jag tyckte ändå att det var en bra upplysing om nu TS inte redan vísste att det tyvärr medför en del risker med att avla.

Men skulle jag som halvblodsägare inte veta något om riskerna skulle jag bli väldigt glad om nån informerade mig, precis som om jag ägde en travare, i det avseendet är rasen helt utan betydelse!

Som maria-mp nämnde så kan det också vara så att de som avlar renrasigt för prestation (även då syftat på travsporten) har bättre insikt i detta då i många fall de som korsar travare är nybörjare (obs inte alla fall, så nu ingen hakar upp sig på det;)). Men självklart är ALLA nybörjare nån gång o då så alla bör ju informeras om detta i början oavsett vilken typ av häst man har..

Oj Nu blev ju detta en utstickare från tråden vilket kanske inte var huvudsyftet:o

TS har ju ett mål med sin avkomma, dvs. hon vet vad hon vill ha, frågar rutinerade om råd, vilket hon har fått!

Men jag tycker att denna tråd håller sig i "skinnet" jämfört med 1000 andra.. ;)

Däremot får jag en hjärtattack när folk betäcker sin travare mer nordisar, tinker, ardenner osv...

Precis! :bow::bow:

Det har aldrig hänt.

Allmänt; varför förutsätter man att de som vill korsa med travare är helt okunniga? De som är seriösa med sin korsningsavel har samma krav och mål som alla andra.

TS har ju ett mål med sin avkomma, dvs. hon vet vad hon vill ha, frågar rutinerade om råd, vilket hon har fått!

...

Det är ju vilket mål hon har som jag inte är så övertygad om att hon själv vet. För om du läser vad jag o TS har disskuterat så är det just att hon inte vet om hon har "högre ambitioner än att vara skogsmulleryttare om några år".. Ungefär så hon uttryckt sig. Det var därför jag föreslog att köpa ett halvblodsföl där förhoppningsvis chanserna är större att avkomman har kapacitet ifall hennes ambitioner blivit högre, hon har ju fortfarande då kvar travaren som hon själv säger kommer vara i hennes ägo även om det bara skulle bli skogsprpomenader i framtiden.

TS: Du kan ju också låna magen på ett fint sto om du vill vara med helt från "tillverkningen" om du förstår vad jag menar;) Jag har själv lånat ut magen på mitt sto i år och har sett annonser på flera andra. Du kanske förresten redan föreslagit det själv??

Mvh Maria

Det är för mig ingen förutsättning att korsningsvlare är okunniga, däremot så upplever jag det som en större risk utifrån de erfarenheter från folk jag träffat samt trådar härifrån buke.

Men, jag har också träffat vääääldigt många okunniga som har rena halvblod tex, det är därför jag tyckte man bör upplysa alla om risker mm på samma villkor oavsett ras.;)

Om den nu blir bra då, och TS utbildar den till en bra ridhäst, skulle den vara helt värdelös då? :D

Om den nu blir bra då, och TS utbildar den till en bra ridhäst, skulle den vara helt värdelös då? :D

ABSOLUT INTE! O det har jag för den delen aldrig påstått... Det jag sa var att chanserna är större att få fram en häst med kapacitet om man avlar rent halvblod istället för att korsa in travare, därmed har jag INTE sagt att en travarkorsning saknar förutsättningar att bli duglig. Men om TS nu frågade vad vi tyckte så tycker iallafall jag att det är bättre med halvblodsföl, framförallt eftersom hon är osäker på sina ambitioner. Även jag vet att inte travare är odugliga, vi har haft en travare i stallet som tävlades 120 hoppning på yngre dar o hoppade enstaka hinder påp 150 under ryttare, den hästen var själv inte högre än 153-155cm. Men att påstå att travare/travarkorsningar överlag har samma förutsättningar som halvbloden i ridsporten håller jag inte med om. Travare är framavlade för att springa fort, inte för att kuna bära sig i galopp. Galopp är en oerhört viktig gångart både i dressyr och hoppning. Det finns väl en anledning till att tex alla "travarmännsikor"" här på buke ger komentarer som tex: "viken fin galopp han har för att vara travare", "han har problem med högergaloppen trots att vi jobbat på den i 10 år, men det blir bättre o bättre" eller "han sträcker huvudet i vädret o springer i galoppen" mm. Inget fel i detta, men faktum är att det på detta sätt inte kan vara samma förutsättningar i ridsporten för travare, precis som jag har svårt att tro att ett halvblod har något att komma med inom travsporten. För aldrig har jag hört någon travaruppfödare prata om att avla in lite halvblod i travarna för de ändå har samma förutsättningar, aldrig. Travsporten och ridsporten ÄR helt skilda sporter med den gemnesamma nämnaren att det är hästar som nyttjas.

Och än en gång, jag har INTE sagt att det är helt förjävligt att korsa travare med halvblod, men jag har ändå argument för varför jag inte tycker att man ska det.

Maria

Jag respekterar din åsikt, och jag vet hur det brukar se ut när folk korsar travare med ridavlade hästraser.
Som jag sa tidigare dör jag nästan när jag ser dessa tinker och nordiskorsningarna...

Galoppen är inget problem för en travare, det är vi såkallade ryttare som gör det till en så stor affär, en travare lär sig galoppera med ryttare ordentligt på ungfär ett halvår, 1½ senare så galopperar den bärigt, OM man är en mkt duktig ryttare...

Sen har de markbundna gångarter, för att de är avlade för det, skulle man vända på det, avla travare med luftiga gångarter och en hyffsad galopp så skulle folk inte stirra som tusan om man kommer med en travare och ska tävla... :D

Att de sen blir mkt bra hoppare, beror nog mest på att det är så spänstiga genom hela kroppen, för det behövs ju en viss spänst för att trava i en hög hastighet... :)

Nu kanske jag rörde ihop det lite och hamnade utanför ämnet.
Men åter igen, jag respekterar din åsikt, för du framför den inte som att "håll dig för din egen ras med din billiga skithäst!".

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 135
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 339
Senast: Jate Volim
·
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
5 017
Senast: Nafayette
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka