Är det aldeless galet?

Sv: Är det aldeless galet?

Jag vill faktiskt ge en liten eloge till dig att du presenterar din idé om att korsa din travare med ridhäst på ett väl genomtänkt sätt där du förutom att ge information om stoet även resonerar kring nackdelar o även funderar i andra banor.

De flesta som frågar här på buke ang att korsa sin travare för fram sin diskussion på ett sätt där det inte blir annat än mothugg o otrevlig stämning. När jag läser svaren i din tråd så är diskussionen på en bättre "nivå" så att säga, där även de som är emot på ett informativt sätt förklarar varför man ej bör korsa med travare osv.

Själv så tycker jag precis som ett par andra att det är bättre att du köper dig ett föl istället för att korsningsavla. Dels för att det redan finns så många av denna korsningstyp som varken har ett värde på marknaden eller presterar speciellt bra som ridhästar, även om ett o annat undantag finns. Som det låter på dig är din häst redan lite begränsad ridmässigt för dig o att du inte kommer mkt längre på henne, skulle det inte vara kul att ha en häst som du i framtiden kan utvecklas mer med? Det är ju rätt många år tills fölet är ridbar o då kanske du har högre ambitoner än du har nu. Ock är det verkligen så att du "nöjder" dig med en hobbyhäst på lägre nivå så finns det så himla många av den typen häst på marknaden så du skulle nog göra en bra insatts o köpa en av dem istället då de ofta hamnar i okunniga händer. ¨

Jag förstår att du vill ha ett föl efter din häst för att du har ett speciellt band med henne, men jag lovar dig att köper du ett föl så kommer det att bli präglad på dig o du kommer få lika starka band till den! Bestämmer du dig nu ändå för att korsa ditt sto med annan ras så tycker jag också att fullblod är ett bättre alternativ, även arab kan fungera.

Mvh Maria

Testa att korsa med en Quarter istället.
Tänk dig Quarterns kraftfulla galopp, och deras underbara muskler, men travarens smidiga, och uthålliga muskler?
Sett flera sånna korsningar och dom blir riktigt fina. inte grova, oftast stora, uthålliga och kraftfulla!

Det alternativet kan nnog vara bra för att få fram en westernhäst, men jag skulle inte rekomendera det för att få en häst för lite hoppning o dressyr, desutom brukar de inte ha högt ansatta halsar.

Maria

Fin häst.

Personligen så är jag väldigt förtjust i blandningen arab/travare eller trarab som dom kallas.
Jag har haf en sån på foder. Det var meningen att han skulle bli distanshäst men det bidde inte riktigt så. På honom red jag 110 hoppning utan några större problem och då är jag inte direkt någon hoppryttare... Idag tränas han bla för FT.
Dom får oftast (att döma av de jag träffat) travarens coola okompicerde sätt med arabens smidighet och uthållighet.

Men du funderade ju på fullblod fast jag skulle ju vilja föreslå Business x till henne. (en tranglo) ;)

/Linnea

Jag vill faktiskt ge en liten eloge till dig att du presenterar din idé om att korsa din travare med ridhäst på ett väl genomtänkt sätt där du förutom att ge information om stoet även resonerar kring nackdelar o även funderar i andra banor.

De flesta som frågar här på buke ang att korsa sin travare för fram sin diskussion på ett sätt där det inte blir annat än mothugg o otrevlig stämning. När jag läser svaren i din tråd så är diskussionen på en bättre "nivå" så att säga, där även de som är emot på ett informativt sätt förklarar varför man ej bör korsa med travare osv.

Själv så tycker jag precis som ett par andra att det är bättre att du köper dig ett föl istället för att korsningsavla. Dels för att det redan finns så många av denna korsningstyp som varken har ett värde på marknaden eller presterar speciellt bra som ridhästar, även om ett o annat undantag finns. Som det låter på dig är din häst redan lite begränsad ridmässigt för dig o att du inte kommer mkt längre på henne, skulle det inte vara kul att ha en häst som du i framtiden kan utvecklas mer med? Det är ju rätt många år tills fölet är ridbar o då kanske du har högre ambitoner än du har nu. Ock är det verkligen så att du "nöjder" dig med en hobbyhäst på lägre nivå så finns det så himla många av den typen häst på marknaden så du skulle nog göra en bra insatts o köpa en av dem istället då de ofta hamnar i okunniga händer. ¨

Jag förstår att du vill ha ett föl efter din häst för att du har ett speciellt band med henne, men jag lovar dig att köper du ett föl så kommer det att bli präglad på dig o du kommer få lika starka band till den! Bestämmer du dig nu ändå för att korsa ditt sto med annan ras så tycker jag också att fullblod är ett bättre alternativ, även arab kan fungera.

Mvh Maria

Tack för din åsikt! :)

Ja, det är ju det som spelar en stor roll också; jag kanske inte alls vill ha en skogshäst om 3-4 år?
Och om jag inte vill det, då dröjer det ju kanske något extra år för att se om fölet blir tillräckligt bra eller om jag behöver sälja den.

Än så länge har mitt sto inga begränsningar, utan det går framåt för var dag och hon utvecklas - men jag vet inte hur länge hon kommer göra det. Men jag har redan nu bestämt mig för att henne säljer jag inte, och om hon inte kan göra mer än trava i skogen på, fine.
Jag har haft henne knappt ett år, och ridit henne aktivt i ca 5 månader.

Jag får verkligen ta mig en funderare.
Det är ju för och nackdelar med båda sakerna, men som det är nu så känns det nästan som om att köpa en åring/två åring vid sidan av Ella är mer aktuellt.
Dessutom kan man få väääldigt fina "misslyckade" galoppörer för bra priser, och det är väldigt lockande. (bra priser är alltså BRA priser, under 30 000)

Åter igen alla, TACK för era åsikter! :bow:

Hade jag haft kvar min travare och tänkt ta ett föl till hade jag kollat på Jaguar Mail eller Alligator Fontaine.

Båda med stort fullblodsinslag.

Jag vet inte om du tänkt dig hopp eller dressyr. Fast jag tycker ju att en hopphäst är att föredra, inom dressyren kan aldrig en travarkorsning hävda sig speciellt bra ändå.

Och Quarter skulle jag aldrig ta.. Men det är ju jag det.

Sätt dig och fundera på vad du vill förbättra hos henne och så väljer du hingst som väger upp det.

Personligen är jag ingen vän av att korsa travare med ridhästraser för att få fram en ridhäst. Jag har sett alltför många mindre lyckade korsningar.

Men av de travkorsningar som jag sett som vart allra bäst är de som är korsade med engelskt fullblod! Mr Carrera xx är en rejäl fullblodshingst som är 169 cm som jag tycker att du ska titta närmare på. Det finns också ett antal fullblodshingstar på marknaden som inte är godkända för halvblodsavel som du skulle kunna titta på. Du kan hitta flera på annonssidorna här.

Jag har en travarkorsning men skulle inte föda upp en själv. :crazy:

Det finns redan på tok för många sådana korsningar.
Ska du behålla den själv för att du absolut vill ha en avkomma efter din travare så tycker jag att du ska köra (om du har en bra hingst och vet vad du vill)

Tack för din åsikt! :)

Ja, det är ju det som spelar en stor roll också; jag kanske inte alls vill ha en skogshäst om 3-4 år?
Och om jag inte vill det, då dröjer det ju kanske något extra år för att se om fölet blir tillräckligt bra eller om jag behöver sälja den.

Än så länge har mitt sto inga begränsningar, utan det går framåt för var dag och hon utvecklas - men jag vet inte hur länge hon kommer göra det. Men jag har redan nu bestämt mig för att henne säljer jag inte, och om hon inte kan göra mer än trava i skogen på, fine.
Jag har haft henne knappt ett år, och ridit henne aktivt i ca 5 månader.
:

Detta är nästan det jag tycker avgör mest i din situation för att INTE avla ridhäst efter din travare: Du säger själv att du inte vet om du vill ha en skogsmulle om 3-4år och du tänker inte sälja din travare även om hon bara i framtiden skulle kunna lulla i skogen. Det innebär att du om 3-4 år alltså kan stå med TVÅ stycken skogsmullar trots högre ambitioner. O hur kul är det att sälja unghästen då efter att ha haft den några år när du redan "producerade" den visste att det kanske inte blir vad du tänkt kapacitetmässigt. Tror knappast heller du får mer än runt 20tusen för en sån häst, o då har du förlorat mkt pengar. Ett nytt 3-4årigt halvblod kostar kanske istället 50.000 om du då ska "byta ut" om du förstår vad jag menar;)

Sannolikheten är betydligt större att få en bra ridhäst om du nu köper dig ¨tex ett halvblodsföl för kanske 30.000 som du säkerligen kan få en helt ok unge för, eller som du föreslår så kan du få ett bra fullblod för billig penning om du gillar den rasen bättre.

Jag berättar inte för dig vad du SKA göra men vill att du ska tänka dig för, speciellt när du verkar ha så god självinsikt att du är medveten om att kombinationen du funderar över kan begränsa din egen ridning.

Mvh Maria

åå, den här frågan är så svår att ställa sig till tycker jag..
Har man bara en tanke bakom det hela så brukar det gå vägen..
Det är oftast så att man fäster sig vid sina ston och ser chansen att man kan få en till som är ens allt , men det kan ju lika gärna vissa sig at du får hingstens temprament och huvud.. även fast det är bra , så får du ju inte "din " häst om du förstår vad jag menar..
Så jag står nog mitt i mellan, stoet i sig var jätte fint !! Extriört mässigt var hon ju lite mer av en ridhästtyp.
Jag tror att hur du en gör så tror jag at det blir ett vältänkt och vettigt beslut..
;)

Det finns en sak till att ta med i dina funderingar som ingen nämnt innan. Det är att det inte är helt riskfritt att ta föl på sitt sto. Titta runt lite här bland trådarna så finns en hel del tråkiga exempel. Bl a senast ett ponnysto som skades vid ultraljudsundersökning så illa att hon måste avlivas.
Nu går ju de allra flesta undersökningar, betäckningar, dräktigheter och fölningar bra men man ska ändå inte blunda för de risker som finns. Har själv erfarenhet av att föda upp moderlösaföl vilket är jobbigt både fysiskt och psykiskt och inte minst dyrt.

Det är en sak jag också funderar på, som jag kom på precis nu när du skrev detta.

När jag köpte Ella så hade hon roterat bäcken pga omkullridning ner för en backe. Det är helt återställt nu med hjälp av behandling och det påverkar henne inte alls, men OM jag skulle ta föl på henne, hur stor risk är det att det uppkommer igen och blir värre än förut?
Jag har läst en del om att ston "lätt" kan få roterat bäcket vid dräktighet.
Och om hon får det.. risken finns ju att det blir värre och inte går att återställa lika bra som det gått denna gången.

Senast ändrad:

Personligen är jag ingen vän av att korsa travare med ridhästraser för att få fram en ridhäst. Jag har sett alltför många mindre lyckade korsningar.

Men av de travkorsningar som jag sett som vart allra bäst är de som är korsade med engelskt fullblod! Mr Carrera xx är en rejäl fullblodshingst som är 169 cm som jag tycker att du ska titta närmare på. Det finns också ett antal fullblodshingstar på marknaden som inte är godkända för halvblodsavel som du skulle kunna titta på. Du kan hitta flera på annonssidorna här.

tack för ditt svar!

Ja, det är ju det.
Om det blir en mindre lyckad korsning..

Jag funderar även lite på en annan grej.. Hur gör man när man "hyr" en mage?
Dvs, om man hittar ett trevligt sto som lånas ut för avel. Hur går det till?
Har man stoet som sitt eget, betäcker osv eller står det kvar hos ägaren? Eller, det kanske är olika.

Själv betäckte jag mitt älskade varmblodssto med en ponnyhingst och fick ett jättefint hingstföl. Kostnaderna att betäcka med ponny är lite annorlunda, och jag ville ha en D-ponny/liten häst för eget bruk.

Däremot har jag betäckt mitt halvblod med en Flyingehingst...

Jag lånade ut magen på mitt sto till denna säsong.

Jag betalade försäkringen.
Resten stod fodervärden för.
Eftersom vi bor grannar så var hon kvar på gården där vi bor både fodervärd och jag. Så det var enkelt.

Jag ser inga som helst hinder för att du skulle korsa med ditt sto. Tvärtom!! Många avkommer med travarkorsning blir väldigt bra. Detta tack vare travarnas underbara psyke. Jag vet 1 som gick 150 hoppning som va 50/50. Kunde enentligen inte hoppa men hoppade med "hjärtat" Dock ej svensk travstam. En annan som gick 130 som va 25% travare 25% halvblod och 50% nordsvensk. Fler och fler har faktiskt börjat korsa in travare inom halvblodsaveln då detta visat sig kunna bli riktigt bra avkommor.
Sen finns det ju trots allt risk att det inte blir bra oxå. Så tänk därför ändå en extra gång på hingstval mm

Efter att ha tittat på bilderna så har jag inget som helst problem med att betäcka det stoet med en hingst som är någonting annat än travare.
Jag hade satsat på ett fullblod eller någonting annat.

Kanske Perlino E så hade du fått ett isabellföl. ;)

Jag ser inga som helst hinder för att du skulle korsa med ditt sto. Tvärtom!! Många avkommer med travarkorsning blir väldigt bra. Detta tack vare travarnas underbara psyke. Jag vet 1 som gick 150 hoppning som va 50/50. Kunde enentligen inte hoppa men hoppade med "hjärtat" Dock ej svensk travstam. En annan som gick 130 som va 25% travare 25% halvblod och 50% nordsvensk. Fler och fler har faktiskt börjat korsa in travare inom halvblodsaveln då detta visat sig kunna bli riktigt bra avkommor.
Sen finns det ju trots allt risk att det inte blir bra oxå. Så tänk därför ändå en extra gång på hingstval mm

MEN, de flesta av de travare/travarkorsningar som presterat som ridhästar är franska travare, och jag gissar att TS travare inte är det!??

Jag håller fast vid att jag tycker att det är bättre att du köper dig ett föl eller unghäst istället där du tagit reda på lite hur föräldrarna är, då vet du ändå vad du får och chansen är större att du kan utvecklas mer med en avkomma som är framavlad för ridning. Sen så är det som sagt en risk med avel, jag förlorade själv mitt föl vid födseln ifjol.

Mvh

Jag skulle gissa på att TS's pålle har franskt blod i sig, men bara pga fuxfärgen... :p

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 135
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 339
Senast: Jate Volim
·
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
5 017
Senast: Nafayette
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka