Är det aldeless galet?

squarepants

Trådstartare
Är det helt galet att ta föl på min varmblodiga travare med hingst av annan ras?
Hon är mycket trevlig i huvudet, helt frisk i kroppen.
Hon har bra gångarter "för att vara travare", likvärdiga med ett 'normalt halvblod'. Galoppen är inga problem.
Extriören är ridhästanpassad.
(som är f.ö 172 cm i mkh och e. meadow gallant)

Jag vill ha en skogs/allround av lättare modell med medelmåttiga gångarter och trevligt temprament.

Jag har kollat runt lite och tror att en fullblodshingst som nedärver bra galopp och trevlig hoppförmåga skulle kunna kompletera henne. Det bör vara en högställd häst, då hon tyvärr är lite väl lågställd.
Har även kollat runt på halvblod, men det är ingen dirket som tilltalar mig, även om det finns bra.

Tänker jag helt galet? Är det ens värt "ett försök"?
Blir hästen inte så bra som jag vill, sure, då stannar vi där det tar stopp, precis som jag gör med stoet. Det får gå så långt det går.

Är det bättre att köpa en åring/ett föl? Så man vet "vad man får"?
Anledningen till att jag vill ha föl på henne är att vi har ett speciellt band, hon är otroligt trevlig och ett eget föl, ni förstår?

Senast ändrad:
Sv: Är det aldeless galet?

Jag kan förstå hur du tänker men rekommenderar dig att istället köpa ett föl. Även om du "avlar för eget bruk" så kan det hända att man måste sälja och då står inte korsningsavel med halvblod högt i kurs. Det är svårt att både få ut pengar och att hitta någon riktigt kunnig som är intresserad.
Köper du en nyligt avvänjt föl så kommer du ändå att sätta stor prägel på fölet fast du inte haft det från start. Vill du väldigt gärna vara med om fölning etc finns ju valet att låna/hyra en "mage" då du själv får välja hingst och vara med från början alternativt leta tänkbart stomaterial och "boka" ett föl.
Lycka till!

det finns redan så många travkorsningar som inte "duger". köp en i stället. hade hästen haft bra t ex bra tävlingsresultat så hade jag nog chansat, men inte annars. har du bilder på henne in action?

Jag tycker inte det är galet alls.

Så länge man vet vad man har för sto och är noga med sitt hingstval så tycker jag man får göra som man vill.

Och du verkar ju vara medveten om hennes för- och nackdelar, exteriör, gångarter med mera. Och väljer man den hingst man tror kompletterar henne bäst (och inte utifrån den som är billigast/står närmast) tycker jag inte det är galet alls.

Man måste bara vara medveten om riskerna i avel.

Lit OT men men. Vi hade en häst på ridskolan som var e: Corall-Li u: VBL sto. Hade en jädrans trav och eleverna hade svårt att sitta på honom dock ngt sämre glp. Gick MSV dressyr och 1.20 hoppning. Så nog kan det bli lyckade korsningar allt.

Nej, det tycker jag inte för jag har själv ett varmblod som jag planerar att ta föl av. Gör det du tycker är rätt, det är ju du som ska ha hästen!

Har du någon bild på henne? :)
Om hon är lik sin pappa så varför inte? Han är väldigt vacker och fint byggd.

Jag tror att fullblod är det bästa man kan ta till en travare, eftersom travaren består av så många % fullblod i grunden. :)

Om du vill ha avkomman själv är det väl ingen fara. Värre om du skulle betäcka för att sen sälja, det skulle kännas mer oseriöst (tycker jag). Men om du planerar att ha kvar den själv är det ju upp till dig att utbilda den till lämplig nivå och ta hand om den på bästa sätt. Då kanske det inte heller gör nåt om det inte skulle bli så lyckat. Det finns ju de som avlar på halvblod som är mycket sämre ridhästar än varmblod, så varför inte?

DSCN9354.jpg

7april-4maj2007-230.jpg

en bild ifrån i vintras.

Tack för era åsikter! :)
Nej, billigast/närmast hingst blir det inte, utan det kommer jag fundera på ända tills nästa vår/sommar då jag i såfall planerar att betäcka.

Jag har tänkt att ha fölet "för eget bruk".
Jag är abolut medveten om att lika väl som det kan bli en kanon avkomma som hoppar högt och har bra egenskaper så kan det bli en åsna i hästform, kassa gångarter och inte duglig till någonting.
Men det är i så fall en risk jag är beredd att ta!

Har ni några tips på hingst?
Det behöver givetvis inte vara någon topphingst à la 75 000 för levande föl, men känn inga begränsningar i förslag ;)

Senast ändrad:

det finns redan så många travkorsningar som inte "duger". köp en i stället. hade hästen haft bra t ex bra tävlingsresultat så hade jag nog chansat, men inte annars. har du bilder på henne in action?

tyvärr har jag inte det, då jag jämnt är fotograf :(

http://s9.photobucket.com/albums/a76/hannanyvaller/?action=view&current=12---17mars-2007--0218.jpg
http://s9.photobucket.com/albums/a76/hannanyvaller/?action=view&current=12---17mars-2007--0269.jpg
om det inte är sådana bilder du menar :rofl:

Jag tycker hon är jättefin:), vaddå lågställd:confused:

jag har alltid fått höra att hon är lågställd :o
jag kan ju då ingenting om extriör, så jag litar på utlåtanden som jag fått ifrån personer som har klämt och kollat på henne, du vet.. det kanske hon inte är? :o

oj, den såg riktigt trevlig ut :d

men jag funderar på.. hur stor blir avkomman om man ser till genomsnitt på två 170-hästar?

Din häst's pappa är ju "bara" 160cm. Men jag vet inte hur detta påverkar... Nån som vet? :D

Jag skulle försöka satsa på en hinst med lång och välansatt hals - då ditt sto har lite kort kort hals ! Men annars ser hon välproportionerlig ut tycker jag.

Fin häst du har. Klart att du kan korsa din häst för att få en framtida ridhäst.
Vi har korsat mellan två raser och tänker precis som du, behålla fölet som rid och körhäst.
Du verkar vara inne på rätt linje, tänker igenom noga.
Hoppas du hittar passande hingst.
Lycka till.

Hej!..Jag tyckeratt det inte är något fel med att korsa Varmblod och någon annan ras.. Min mamma hade en gång i tiden ett varmblod som hette Goldrose och mamma korsade Goldrose med Pluto Fantasca(Lipizzanare) och det fölet blev bra.. Fölet blev ett sto som döptes till Rozette och idag går Rozette på en handikapps ridskola! (Rozette är född 1990 ,och hon är skimmel)

Så jag tycker du kan göra det..

Testa att korsa med en Quarter istället.
Tänk dig Quarterns kraftfulla galopp, och deras underbara muskler, men travarens smidiga, och uthålliga muskler?
Sett flera sånna korsningar och dom blir riktigt fina. inte grova, oftast stora, uthålliga och kraftfulla!

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 135
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 339
Senast: Jate Volim
·
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
5 017
Senast: Nafayette
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka