Aptitlöshet efter kastrering?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Mariika
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 2 984
M

Mariika

Kastrerade min hanhund för två månader sen nu och på sistone har jag haft problem med att han inte vill äta. Jag kan i övrigt inte finna några fel på honom, ingen feber och det är samma glada hund. Jag funderar på om det kan bli så här efter en kastrering?

Han äter ofta tillslut, men han lämnar ofta och rusar inte längre fram till matskålen när det är dags för mat. Jag har med mig foder ut på promenaderna som belöning och då är det inga problem att äta.

Har ringt till vet för rådgivning, men det är bara upptaget. Tänkte därför kolla här ifall det kan förekomma aptitlöshet efter en kastrering?

Sv: Aptitlöshet efter kastrering?

Jag har aldrig hört att dom ska bli dåliga på att äta, däremot tvärtom.
Många kastrater blir väldigt matfixerade och har lättare för att lägga på sej.

De är ju inte så stort ingrepp att kastrera så att komplikationer skulle uppstå efter 2 månader tycker jag också låter konstigt men jag vet inte...

Först efter några månader (har hört upp till ett halvår) efter kastreringen ser man vilken hund "man får behålla", om du förstår vad jag menar.

Min hund ändrade sig något tempramentsmässigt och blev kräsnare 3 månader efter ingreppet.

De är ju inte så stort ingrepp att kastrera så att komplikationer skulle uppstå efter 2 månader tycker jag också låter konstigt men jag vet inte...

Jag är nojjig nu, men min tik fick njursvikt efter en kastration. Iofs är detta en hane, men hon blev ursprungligen dålig av UVI orsakat av fel pH efter kastrationen. Det tog ca 1-2 månad efter kast innan hon visade symptom.

Vet inte om samma sak kan hända hanar?

Det är ingen stor operation, men efteråt blir det en stor hormonomställning i kroppen. Det kan ta några månader innan hela omställningen är klar. Det kan säkert påverka aptiten också under tiden.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 943
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
2 006
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Balder är hopplös med att äta olämpliga saker på promenaderna, med konsekvensen att han ofta är jättedålig i magen. Han är snabb som en...
Svar
17
· Visningar
2 031
Senast: ildiko
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 915
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka