Apropå Nannyjouren och liknande program!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Timsetim

Trådstartare
Detta utspelar sig på julafton.

Dottern:- Pappa, pappa, leka!
Pappan:- Nej, pappa måste hjälpa till i köket. Du får leka själv så kommer jag och leker lite senare.

Dottern tittar en stund på pappan och vänder sedan på klacken, tar en bok och sätter sig i en fåtölj!

Dottern i detta fallet är mitt kusinbarn och är 1.5 år!!! :) Jag blev mycket imponerad och mer och mer övertygad om att det faktiskt går att resonera och förklara även för små barn. Visst det går säkert inte lika smidigt varje gång, jag har hört min kusin berätta om dotterns järnvilja och humör, men det var inte heller någon engångsföreteelse. Under kvällen hörde man både mamman och pappan prata och förklara för denna lilla varelse och hon köpte det, ingen gråt, ingenting. Medan jag faktist hade förväntat mig gråt och tandgnissel och lite häng i byxben!;)

/Timsetim
 
Sv: Apropå Nannyjouren och liknande program!

Men det är ju så olika på individer också, det här kanske är en sådan där förnöjsam och trygg liten tjej som kan ta små besvikelser..
Hoppas att det fortsätter så.
 
Sv: Apropå Nannyjouren och liknande program!

Hoppas kan man ju... Själv hoppas jag att min gulliga snuttiga ständigt leende ett-åring ALDRIG kommer in trotsåldern :D :p

(in my dreams...)
 
Sv: Apropå Nannyjouren och liknande program!

Ha ha, ja hoppas kan man...
Men faktum är att min son på 13 har aldrig haft någon riktig trotsålder och dottern på 8 hade sin värsta period när hon var omkring 1.5.
Då var det trots för hela slanten och hon ville till och med bestämma vilken mössa hon skulle ha. Det vill hon iofs idag med, men idag får hon ju oftast bestämma det..
Men vart jag vill komma är att ju äldre dom blir desto mer kan man ju prata med dom...
Och vissa får ju bara lätta ungar medan andra får hopplösa fall.. Det beror MYCKET på föräldrarna, men också lite på vilket material man får att jobba med.....
 
Sv: Apropå Nannyjouren och liknande program!

För deras skull hoppas jag givetvis att det fortsätter lika smidigt. Men jag blev även imponerad av deras inställning, dvs att de väljer att PRATA med sin 1.5 åring och inte behandlar henne som en bebis. Jämför bla med vänner till oss som först nu tycker att de kan be sin 3.5 åring om saker. Hon har fram tills nu fått göra som hon vill och nu börjar de ställa krav, vilket ofta resulterar i skrik och protester. Men föräldrarna erkänner själv att de börjat försent och får ta smällarna nu.

Men vad vet jag? Än så länge lyder mina mig! Men vem vet vilka monster som ligger på jäsning? ;)

/Timsetim
 
Sv: Apropå Nannyjouren och liknande program!

Silverkedjan skrev:
hehe, vänta en eller två jular :angel:

Jag är uppe Jul nummer 10 nu så hoppet finns där:D ;), tja eller dottern är uppe jul nr 10 !

Själv är jag uppe jul nr 36 och man kan fortfarande resonera med mig...
 
Senast ändrad:
Sv: Apropå Nannyjouren och liknande program!

Hon har förstått att pappan gör det han lovar, han har säkert hållit det löftet förut.

Jag håller med om att det verkar vara en mycket förstående flicka för sin ålder.
 
Sv: Apropå Nannyjouren och liknande program!

Personlighet och utvecklingsståndpunkt hänger det mycket på. Min minsta har jag alltid resonerat med, och i de allra flesta fall får jag fram det jag vill utan protester. Men vissa dar så är det tvärnej och tjut, trots att jag gör exakt samma sak.

Det kan vara mycket runtikring just då, sovit dåligt med mardrömmar pga många intryck kanske, osv. Å andra sidan, har jag möjlighet så undviker jag "måsten" en sån dag. Är det en vardag och man måste iväg är det värre, även om min flextid gör morgnarna otroligt mycket lugnare än om man måste iväg en viss tid.
 
Sv: Apropå Nannyjouren och liknande program!

Min far är inne på 76:e julen och honom går det banne mig inte att resonera med.:devil:

Jag har alltid pratat med mina barn, från dom varit små. Och inget bebisjoller utan verkligen pratat.
Har ofta fått kommentaren att de har ett stort ordförråd vid kvartsamtalen i skola/dagis
 
Senast ändrad:
Sv: Apropå Nannyjouren och liknande program!

Haha... 1,5 :angel: så var min dotter också.. men mycket kan ändras och just nu är hon inne i trotsåldersperiod nr 2 men den är rätt så inressant tycker jag för jag ser ju hur mycket hon utvecklas under dessa perioder.

En sak till... jag hade blivit mer impad om pappan hade sagt -Nej nu kan vi inte leka för VI måste hjälpa till i köket där vi behövs..

Säger det igen barn behövs behövas och känna sig behövda om än i tidig ålder! Och en 1,5 åring kan faktiskt hjälpa till rätt så bra om annat får man improvisera lite.
 
Sv: Apropå Nannyjouren och liknande program!

cewe skrev:
Jag har alltid pratat med mina barn, från dom varit små. Och inget bebisjoller utan verkligen pratat.
Har ofta fått kommentaren att de har ett stort ordförråd vid kvartsamtalen i skola/dagis

Det har jag också alltid fått höra och jag har också alltid PRATAT med mina barn, inte jollrat och haft mig. Men jag har alltid läst otroligt mycket för mina barn och jag har trott att ordförrådet har kommit utav det, men det kanske inte är så..
 
Sv: Apropå Nannyjouren och liknande program!

Och jag har pratat bebisjoller och småbarnsspråk med min när hon var liten och ändå har hon större ordförråd än normalt för ålder ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

P
Övr. Hund men jag har tyvärr spätt på ryktet om att dom är livsfarliga hundar:( Jag har en liten kille på 6 månader. Dom här senaste dagarna har...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
19 536
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp