Appropå röntgen

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare pompa04
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 031
P

pompa04

Är vanligtvis inte inne här på "hund" så mycket men jag förmodar att det precis som i hästtrådarna finns en hel del kunnigt folk som kan svara på frågor. Har haft hundar i många år men aldrig någon schäfervalp el annan ras som behöver höftröntgas. Min fråga är om det är brukligt att seriösa uppfödare bokar tid för en gemensam rtg för hela kullen när tiden för rtg sas är inne ? För oss innebär det bla 22 mils resa för en rtg vi kan få utförd på en klinik precis intill där vi bor och som dessutom har följt hunden rtg.mässigt sen den var drygt 4 månader. Tacksam för svar:bow:

Sv: Appropå röntgen

Våran uppfödare annordnade röntgen och MH för hela kullen, men eftersom vi bor så långt ifrån får vi självklart göra röntgen och MH på hemmaplan :)

Senast ändrad:

Beror på om det är uppfödaren som ska betala röntgen, då får hon/han förmodligen rabatt om hela kullen tas samtidigt.
Vill du slippa åka dit kan du betala för undersökningen själv (det blir dock knappast billigare än resan).

Är det sagt att du ska försörja att hunden blir röntgad kan du göra det på hemmaplan.

Kan vara ett sätt för uppfödaren att säkerställa att det verkligen bli av.

Senast ändrad:

Vill du slippa åka dit kan du betala för undersökningen själv (det blir dock knappast billigare än resan).

För oss blev det garanterat billigare att betala själva ;)

Men för TS som "bara" har 44 mil kanske det blir plus/minus/noll ?

Beror på om det är uppfödaren som ska betala röntgen, då får hon/han förmodligen rabatt om hela kullen tas samtidigt.

Är det sagt att du ska försörja att hunden blir röntgad kan du göra det på hemmaplan.

Kan vara ett sätt för uppfödaren att säkerställa att det verkligen bli av.

Vi betalar rtg- avgiften själv (1500 kr) det gör inte uppfödaren. I köpekontraktet har vi inte förbundit oss till annat än att hunden skall röntgas samt genomgå en mental test i Eskilstuna vid 18 månaders ålder. Saken är den att känslan är att uppfödar gör allt för att mörka att våran valp faktiskt inte är helt ua.

Om ni ska betala själv så gör det på hemma plan, jag skulle inte betala bensin för resan på 44 mil + röntgenavgiften.

Om du dessutom misstänker att h*n vill mörka så är det ju klart att du vill göra det själv på egen klinik ..

Bor du i närheten av Stockholm har du tillgång till ett par av de bästa klinikerna att göra just en röntgen på. Audells i Bro eller i Knivsta.

Jo jag skrev ju under att TS hade kortare väg att åka :)

Men nu betalar ju inte hennes uppfödare röntgen och då finns det ingen anledning att åka dit för att röntga heller.

För oss blev det garanterat billigare att betala själva ;)

Men för TS som "bara" har 44 mil kanske det blir plus/minus/noll ?

Vill inte vara ordmärkare men tänkte förekomma ev påpekanden. Vi har ca 11 mil dit plus detsamma hem. Totalt 22 o alltså inte 44 mil.:o Samma rtg kan vi ta ca 500 m ifrån vår bostad. Där har dom dessutom bilder från det att han var 4 månader. Detsamma har dom på Strömsholm dit vi ska tillbaka på både rehabilitering o flera efterkontroller efter op. För att få operera sig så rtg han igenom i alla leder för att se att det sas var mödan värt. Men det där antar jag att ni kan bättre än vad jag kan.:bow:

Ah jag antog att det handlade om 22 mil tur eftersom du inte skev "tur & retur" :)

Men då var det missförståndet uppklarat ..

Jahapp. Ja du åker ju vart du vill givetvis. Han var suverän med min hund, ända till slutet.

Jag vet att många tycker om honom. Han är emellertid uppfödarens "husgud" och uppbackad av honom försökte h:n få oss att avstå från att gå vidare med den hältutredning som faktiskt visade att han inte var fin i sina leder. Därmed inte sagt att han inte är en bra veterinär.

Lånar min egen knapp !

Tack ni som svarat. Ville egentligen bara höra om det var brukligt med gemensam rtg, inte diskutera enskilda veterinärer även om det nu blev ett litet sidospår. :bow:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet inte ens hur jag ska beskriva senaste tidens helvete. Våran 10 månaders valp blev i natt dålig och kom liksom inte till ro, hade...
Svar
4
· Visningar
1 535
Senast: Snuffsan
·
Övr. Hund Detta tycker jag är så oerhört pinsamt, men jag behöver verkligen lätta mitt hjärta nu och hoppas att ni inte blir allt för förnärmade...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 664
Senast: Belethien
·
Hundavel & Ras Jag har en svår fråga... Jag är fodervärd till en Leonbergervalp som är betalning för en hannes parning. Hannens ägare är min vuxna...
2
Svar
26
· Visningar
3 381
Senast: Laa
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 923

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka