Apell eller LK 1 till våren?

Sv: Apell eller LK 1 till våren?

Har inte du massa fina träningsbilder ? (eller kommer jag ihåg fel? kasta in annars!)

ATT vi har!

korv_apport.jpg

Apportering med annorlunda pinne.

_MG_2238.jpg

Targetträning.

_MG_1882-Edit.jpg

Sändande

_MG_1950-Edit.jpg

Ställande/dirigering

_MG_0784.jpg

Fritt följ (Hon är ung på den här bilden, därav synlig boll.)

Senast ändrad:

Faltcoated retriever/pointer kastrat, 2 år :)
Haft honom i snart 13 månader, och vi går just nu en Lk1-kurs som är tre gånger kvar. Men det känns inte riktigt som vi kommer framåt i den länge, de andra har knappt linförigheten som fast moment. OCh tränaren fokuserar mer på dem än på oss..

Sån är alltid trisst! Som ledare måste man försöka hjälpa även de "bättre eleverna" :( hoppas de blir å kännas bättre!
(av egen erfarenhet kanske du måste säga HJÄLP ganska högt till ledaren för den ska kunna slita sig från de andra;))

Härligt! Alltid skönt när man får den känslan att "min hund är bättre och bäst" hihi!
Själv har jag en hund som är JÄTTE med, vilket också kan skapa problem, när hon tänker lite för mycket!

Ja, det är riktigt tråkigt.

Angående hopp-sitt-hopp:
Boll! Boll, boll, boll!

I början kastar du bollen före hunden, och till slut ska hunden ha landat innan den får bollen, men den ska inte hinna vända sig om.
Hunden kommer vända sig om och "vafan?!" när ingen boll kommer, var där snabb och lägg till ett sättande.
Funkade jättebra på min kille, han har bra längd bakom och är snabb i vändningarna.

Senast ändrad:

Så gjorde jag också (förutom att jag kastade en rosa latex-gris istället :D). Har dock lite bekymmer med att hon sätter sig snett som jag inte vet hur jag ska få till. Fast nu är det snö och halka ute, så nu får hon vila från hoppet ett tag ändå.

Har man tillgång kan man träna mot vägg, jämnt jämnt har man tur, har man en hudn som sedan sätter sig rakt. de är så olika.

Men PASSA PÅ skotta gång vid hindret så hon vill sitta rakt ;)

Vilken metod använder ni när ni tränar in hopp-och-återhopp?

Det är ett av få moment jag inte alls tränat medvetet. Rådi gillar att bli dirigerad till saker på pomenader, tex "Stenen" eller "Upp" eller "Hopp" så när vi testade med hinder sa jag bara "hopp". Antingen vänder hon och kommer tillbaka, eller så snappar jag upp den där sekunden innan hon sätter fart och kommenderar sitt.

Är hon satt på ena sidan av hindret och bara ska in till mig kommenderar jag bara hit, som en vanlig inkallning.

Just sneda sättanden har jag inte börjat träna ännu, men jag antar att jag ställer krav och inte belönar om hon sitter snett. (Då får jag belöna bara på uthopp alltså)

Haha, ja, det har jag inte tänkt på! Får vänta tills det kommer lite mera snö och skotta en sittplats lagom för en rottisrumpa :laugh:

Jag ska fortsätta med Lkl 1 till våren, förhoppningsvis får vi vårt förstapris snart :grin: Min hund har haft svårt att ligga kvar på platsen på tävling och utan den är det svårt att få ett förstapris, men jag hoppas att platsen satt sig till dess och vi tar alla träningstillfällen vi kan men nu är vädret ett hinder för en tunnpälsad hund...

jag hoppas att vi är klara för appellspår någon gång i vår/sommar. Men vi har tagit det ganska lugnt hittills, så vi stressar inte. Min lilla pärla blir 1 år i feb ¨så det är ingen katastrof om debuten inte blir förrän till hösten heller. Jag vill att hon ska kännas väl genomarbetad innan start. "Det ska till otur om vi inte klarar uppflyttning, inte tur för att klara"....

jag hoppas att vi är klara för appellspår någon gång i vår/sommar. Men vi har tagit det ganska lugnt hittills, så vi stressar inte. Min lilla pärla blir 1 år i feb ¨så det är ingen katastrof om debuten inte blir förrän till hösten heller. Jag vill att hon ska kännas väl genomarbetad innan start. "Det ska till otur om vi inte klarar uppflyttning, inte tur för att klara"....

Väldigt klokt sagt tycker jag. Måste nästen skriva de i min blogg så jag kan tänka på det! :) Min blir 1 den 11 november så våra kommer väl vara ungefär lika gamla vid debuten ;) Jag har inte heller bråttom och vill inte stressa fram momenten!

Ja eftersom vi fortfarande inte har fått till någon uppflyttning eller LP1 så blir det så;) Fast ska tävla appellen den siste november nu så vi får se...kanske har det släppt till då så att det "Bara" blir LK 1:) Men till våren ska det tävlas med 2 st:)

Måste väl erkänna att det inte är jag själv som kommit på de smarta orden... Det är Inki Sjöstens kloka ord. Men jag tar dom gärna som ledstjärna!

Nej, det finns ingen som helt anledning att stressa fram en start i appell. Det är ju i elitklass vi ska göra resultaten! Och att ha allt klart för appell vid ettårsdagen säger inget alls om hur det ser ut i de högre klasserna. Hellre vänt atills vi är helt klara, då brukar ju inte resten av uppflyttningarna vara nåt större problem heller. Har sett många (och har tyvärr egen erfarenhet...) som tidigt blir uppflyttade ur de lägre klasserna för att sen inte ha nåt att hämta i elit.

I Bruksspår, Lydnad och lite jaktprov på labben:)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 078
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 847
Senast: fixi
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 921
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 759
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka