Apell eller LK 1 till våren?

KopparbergsEmme

Trådstartare
Någon mer än jag som ska tävla apell eller lydnadsklass 1 nu till våren?
Hur ligger ni till med träningen? Känns de pressat eller väl planerat?

Själv ska jag göra en apell sök i vår och de känns ganska bra. Vi håller på med söket, och där går allt enligt planerna.
Med lydnaden håller vi på med allt känns de som, eller iaf som isär delade moment och det går hyffsat. Här är vi medvetet lite sena med träningen så de känns inte pressat även om jag får komentaren ibland "kan hon inte mer?"

Sv: Apell eller LK 1 till våren?

Eftersom jag bara har haft knähundar av det latare slaget så måste jag fråga, vad är apellsök? Har jag undrat länge nu :D. Lycka till med träningen!

/Apo som är sugen på brukshund

Japp, apell spår ska vi ut i. Spåret går klockrent, inga problem mer än att mina skosnören alltid går upp :crazy:
Lydnaden går det sisådär med. Hoppet har vi börjat få kläm på nu, däremot är apporten lite knivig, hon tycker att den är såååå rolig att leka med, springer och ruskar på den... Men uppfödaren påstår att poletten brukar trilla ner vid 2 års ålder, och hon hinner ju fylla 2 innan debuten :D
I övrigt så är det mest jag som har problem med kommenderingen, får tänka fyra gånger innan jag kan omsätta "vänster om halt" etc. i praktiken, så ibland tar det sin lilla tid.

Ska köra apellspåret med rottweilern till sommaren. Har lovat att debutera innan han fyller 10 så det är bara två år kvar.
Vi är hyfsade om vi är ensamma på plan när det gället lydnadsettans moment*s* men katatrofdåliga om nån tittar på oss. Vi måste med andra ord finslipa på alla moment med folk som tittar.
Behöver träna in budföringen (blir enkelt, vi testade idag), framförgåendet (svårare) och försöka lösa de sista knutarna med apporteringen.
När det gäller spåret så gäller det att träna in markeringen av spårpinnar.

Vi kör på 1:an och Appellen i spår i Vår. Inte alls pressad, har väl det mesta klart. Läggande under gång och framförgåendet kvar, vilket inte är några större grejer.

Kunde väl debuterat i höst, men jag har tränat för dåligt :D

Vi ska väl sätta igång med lydnaden så fort jag vågar. Hon är egentligen "färdig", det är mest jag som inte är det. Jag blir så nervös och får prestationsångest. Hon kan alla momenten, och vi tränar på tvåans och treans. Jag håller tillochmed på att få bort hennes trängning.

Har gjort MH i år och ska försöka komma ut och köra appell-spåret i vår.
Lydnadsettan har vi redan klarat av, vi har vår första tävling i tvåan i november och satsar på ett LP2 i vår.

Här är en till som ska ut i vår:laugh: det blir apellen men om det blir sök eller spår har jag inte riktigt bestämt än:p
Kanske blir LK längre fram, men däremellan ska en hel del annan träning hinnas med:laugh:
Vi har en bit kvar att gå innan debuten ska göras, men förhoppningsvis är det inga större problem med det

Jag har sagt att jag ska tävla med min hund i Lk1 "den här våren" alt. "den här hösten" under två års tid nu... har fortfarande inte fått fingrarna ur.
Känns som om det är så många moment som krånglar; apporteringen har vi verkligen kämpat med, men det fungerar inte. Linförigheten behöver finslipas hela tiden, och är det inte det ena - så är det något annat. Hur ska jag lära in läggandet? Kommer hon ligga kvar på platsen? Vad händer om? Ditt? Datt?

Nej, i år har jag anmält mig till ridhusträning så jag kan träna vettigt en gång i veckan istället för att hela tiden ta hänsyn till temperatur, frusen hund eller vattendroppar i gräset. I vår ska vi ut och tävla. Punkt slut.

Jag ska tävla lydnads klass 2 till våren eller den sista tävlingen detta året om jag får ledigt från jobb då. Annars blri det till våren så fort tävlingarna drar igång igen.

Ska köra apellspåret med rottweilern till sommaren. Har lovat att debutera innan han fyller 10 så det är bara två år kvar.
Vi är hyfsade om vi är ensamma på plan när det gället lydnadsettans moment*s* men katatrofdåliga om nån tittar på oss. Vi måste med andra ord finslipa på alla moment med folk som tittar.
Behöver träna in budföringen (blir enkelt, vi testade idag), framförgåendet (svårare) och försöka lösa de sista knutarna med apporteringen.
När det gäller spåret så gäller det att träna in markeringen av spårpinnar.

I stora Göteborg måste de väl finnas tillgång till att träna när folk ser?
Har faktiskt vart där med mamma och tävlat, vi tappar bort oss i rondeller varje gång vi ska dit och kommer bara tebax till den förbannade trav (eller är de galopp?) banan hela tiden :p

Äschan inte oroa sig!
Lätt att säga, själv skakar jag väl som ett asplöv när jag väl står där :p

Haha, ja, det vore kanske nåt :D Ska faktiskt byta skosnören, jag har ingen lust att ramla i spåret men man har ju ingen tid att stanna och knyta skorna heller...
Jag har en rottistik, född i mars -07. Hon är fortfarande omogen i huvudet, men mycket ramlade på plats efter andra löpet så jag hoppas på att ännu mer ska hinna ramla på plats innan tävlingsdebut.

Har tränat lite med svärmors 6-åriga hane nu i helgen då vi varit hundvakt, kul att få träna med en rutinerad hund ibland i och med att jag också är nybörjare, samtidigt så är det kul att se att våran lilla faktiskt gör vissa moment bättre - framförallt är hon kvickare och mera "med".

Faltcoated retriever/pointer kastrat, 2 år :)
Haft honom i snart 13 månader, och vi går just nu en Lk1-kurs som är tre gånger kvar. Men det känns inte riktigt som vi kommer framåt i den länge, de andra har knappt linförigheten som fast moment. OCh tränaren fokuserar mer på dem än på oss..

Senast ändrad:

vänj dig. så kan det vara hela tiden. man tror att har de lärt sig, så gör de. icke. alltid är det något. min gamla hund har plötsligt börjat pipa på platsen. han som alltid har varit så säker. det har inte hänt något eller så, utan en vacker dag så började han och har fortsatt. det blir ju kul att försöka träna bort. eller inte...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 078
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 847
Senast: fixi
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 921
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 759
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31