Ännu en "vilken ras ska jag ha" tråd

Meibla

Trådstartare
Jag har planer på att skaffa en till hund lagom till nästa vinter eller våren 2010.
Har ju idag en cotte, och har tidigare haft BC, BC-korsning och lite andra raser.
Jag kommer träna och förhoppningsvis tävla aktivt i lydnad, spår och agility.

Raser jag har kikat lite på är:
Terv; har dock bara erfarenhet av 1 individ, väldigt trevlig sådan, men som vid den tidpunkten var rätt gammal och slö.

Groenendael; lika lite erfarenhet där, dock var dom rätt reserverade och hade nerverna på utsidan.

Hoffe;
familjen har haft en, jättetrevlig hund, men rätt hård, dock en underbar hund att träna med.

Flat; haft en sån med,han passade mina intressen perfekt, men jag vet inte riktigt, dom verkar överlag rätt flamsiga.

Har ni fler förslag får ni gärna komma med dom.

Enda kraven jag har är:

Inte kräva liiika mkt pälsvård som min cotte gör.. hans päls driver mej till vansinne :crazy:
Va i storlek mellan cocker och hoffe
Ha en bra på och av knapp.
Får gärna va lite reserverad, men hellre för glad i folk än tvärtom.

Enda som hindrar mej från att skaffa en border collie igen är att jag inte har någon som helst möjlighet att skaffa en flock med får, annars är det den ultimata rasen för mej.

Sv: Ännu en "vilken ras ska jag ha" tråd

Är lagotto romagnolo ingenting du kan tänka dig? Ok, inte lika mycket brukshund som tex. hoffen, men tränar gärna fler gånger i veckan. Ställer upp på allt du ber den om, oavsett träning (kanske inte skydds då ;)).

En labrador av jaktlinjer? Minimal pälsvård, älskar att träna.

Kelpie kanske?

Om du är inriktad på mycket träning så tror jag att en kelpie kan passa :)

Jag tycker dom är mer lagoma i storleken än dom raserna du själv givit förslag på, men det är ju min åsikt och du kanske vill ha större hund ?

Jaktgolden eller jaktlabbe tycker jag!
Lättare att jobba med än flattarna och inte lika flamsiga.
Och inte heller mycket pälsvård.

hmm lagotto har jag inte kikat på, och aldrig träffat heller för den delen. lust och berätta lite mer om dom?

labbe har jag inte haft en tanke på, men dom borde passa in i mitt liv. ska kika på dom med :)

jag har fått uppfattningen att kelpie är lika mkt arbetsnarkomaner som BC och stressiga, men det kanske bara är jag som haft oturen att träffa såna individer.

storleksmässigt skulle en kelpie va perfekt, dom är ju i större än min nuvarande golvmopp :D

Vilka ambitioner har du med tävlandet? Siktar du på championtitlar i grenarna eller mer på hobbynivå?

jag vill ju iaf försöka ta mej upp i dom högre klasserna,

Svarade utifrån det du själv skrev, att BC är det ultimata hunden för dig egentligen, men det faller på att du inte har tillgång till får.

Enda som hindrar mej från att skaffa en border collie igen är att jag inte har någon som helst möjlighet att skaffa en flock med får, annars är det den ultimata rasen för mej.

Senast ändrad:

Lagotto är 40-50 cm i mankhöjd.
Pälsen ska klippas ner årligen och om den hålls i utställningsskick blir det till att småklippa ca var tredje vecka åtminstone.
Jag ställer inte ut min hund och då är pälsvården nere i en gång per månad, då det behöver toppas lite.

Jag upplever lagotto som pigg och glad, vill gärna pröva på allt man ber den om.
Tycker om allt (djur och människor), kastar sig inte huvudstupa över främmande men heller inte reserverade.

Jag kör lydnad, spår, sök, agility och freestyle med min hund. Vissa saker tävlar vi i, andra saker är än så länge mest på aktiveringsnivå med planer på tävling i framtiden.
Oavsett vad vi ska träna så ställer hon upp.

Det man ska vara noga med i val av uppfödare är att kolla HD, ögon och mentalitet. Tyvärr är lagotto ganska populära även om "explosionen" lagt sig just nu och det avlas på allt möjligt skräp (i mina ögon).

Det jag upplevt främst är just att de lagotto som får jobba har bra mentalitet, medan många av de som köps som gulliga nallebjörnar är mer reserverade och otillgängliga.

De är ursprungligen avlade för vattenapportering (precis som labben) men sedan omskolade till tryffelhundar, så arbetsviljan finns verkligen där.

Vad spelar det för roll egentligen ?

Att man själv är ute efter championtitalr bryr sig hunden föga lite om, träningen för höga klasser duger utmärkt.

Man behöver inte prompt tävla för att fylla aktiveringsbehovet för en krävande hund.

Jag har inte så stor erfarenhet av de raser som du nämnde men som en allmän reflektion så skulle jag välja hund enligt den gren jag känner att jag är mest intresserad av. Ifall det är agility finns det många raser som man har goda chanser att nå toppen med, medan om lydnad är det som intresserar mest är urvalet mer begränsat. Visst tävlar det himla massa olika raser i topp också inom lydnaden, men vill man förbättra sina chanser att få en individ som brinner för grenen anser jag att det är i grupp 1 man ska leta. Spår är vad jag förstått också en gren som passar väldigt många raser

Har du kikat på shetland sheepdog? De är ju kända för att ha rädslor och vara ganska klena men det finns otroligt bra linjer också. Annars tycker jag att kelpien som redan nämnts kunde passa.

mjo. men hur är kelpies överlag? som sagt så har dom få jag har träffat vart väldigt stressiga och arbetsnarkomaner.

Håller absolut med dej! Jag tänkte mera på vad föraren har för intressen. Vill man tävla och komma upp i klasserna så är det ju trots allt större chanser med vissa raser och detta tycker jag är bra att ha i åtanke redan vid val av hund eftersom målen ofta blir högre ju mer man tränar och tävlar.

tänk tvärtom ;). siktar du på att tävla på elitnivå måste du ha en hund som håller måttet och inte klappar igenom för att programmet/spåret/banan är för lång.

mulles matte: alla kelpies är inte högtempererade arbetsnarkomaner. det finns mer sansade hundar, ja jag har t o m sett en som var jätteslö och tråkig. det är en ganska stor skillnad på jakthundar och vallhundar, och det är inte säkert att du tycker om jakthundarnas sätt även om de har lika stor arbetslust som vallhundarna. en vallhund är mycket mer mån om att vara exakt till lags, medan en jakthund (läs retriever och spaniel) kan ifrågasätta i all evighet, vilket kan bli ganska tröttsamt. å andra sidan är jakthundarna mycket roligare och clownigare än vallhundarna, som inte överraskar på samma sätt.

du skrev att en hund inte behöver tävla för att man ska uppfylla dess aktivitetsbehov, men vill du tävla på elitnivå behöver du en hund med tillräckligt hög aktivitetsnivå. därför är det bra att veta om man har tänkt att tävla i lägre klasser eller om man siktar på SM.

Ah du menar så, jag svarade bara på

Vilka ambitioner har du med tävlandet? Siktar du på championtitlar i grenarna eller mer på hobbynivå?

Och med svaret menar jag att även om man köper en kelpie så behöver man inte tävla och jaga champion titlar för att uppnå aktiveringbehovet för rasen. Man bör dock veta hur högt man vill/satsar på att komma ( oavsett om man tävlar eller ej när man väljer ras )

Jag kanske skrev otydligt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 870
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 695
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 269
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 099
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka