Anmälan till socialen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
K

karim

Jag funderar.

Styvsonens mamma har varit anmäld till soc två gånger förut eftersom hon brister i förmågan om att ta hand om barnen. Grannarna klagade på att hon skrek på barnen osv.

Nu har vi fått nog. Styvsonen har flera gånger sagt att mamma har slagit honom. Det är svårt att få reda på så mycket från honom, men det har varit så många småsaker så nu får det vara nog.

Vi tänkte först polisanmäla men börjar fundera mer och mer på socanmälan eftersom vi inte har några som helst bevis eller ens aningar om när det ska ha skett osv. Däremot så har vi dåliga erfarenheter av soc sedan de två tidigare utredningar då de tex bedömer att en insats behövs men lämnar det sedan upp till mamman att bestämma om hon vill ha det eller inte.

Men, det jag undrar nu är. Vad händer om vi anmäler? Tidigare anmälningar så är det andra som har anmält, vi har bara blivit "förhörda" av soc om hur läget är osv. Hur gör man för att anmäla? Vad händer? Måste man ha några konkreta bevis? Kommer de att placera sonen hos oss? (Vid förra anmälan så fick sonen vara hos oss på heltid i ungefär 2½ vecka då soc ansåg att det behövdes för att läget då var akut) Kan man få andra utredare än tidigare gånger? Kommer det att ge något?

Vår tilltro till soc är som sagt var svag då vi känner att de mest tramsar utan att agera och barnen ändå mår dåligt.

Någon som vet?
 
Sv: Anmälan till socialen?

Varför inte både kontakta polis och social?!
Jag skulle tro att det lägger mer tyngd till anmälan. Jag har inga råd om hur ni ska gå tillväga annat än att berätta precis det som sonen berättat, d.v.s. säga att ni inte har några bevis men att ni tar barnets berättelse på allvar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 618
Senast: Tassa
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 960
Senast: mars
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
2
Svar
22
· Visningar
3 970
Senast: Hazel
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 192
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp