Anmäla eller inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Anmäla eller inte?

Du säger att man inte skall berätta allt i ett ÅP som att skolan inte skall skriva in allt men jag säger att dom bitar som är individkänsliga är skyddade av sekretess även om det står i ÅP och får alltså inte visas för vem som helst.
Ialla fall så tolkar jag det från PDF filen från skolverket där jag klippte ur en bit ifrån.
Tolkar du det annorlunda?

I dotterns skolan blir det inga problem med detta eftersom skolpsykolog och skolsköterska är inblandade från början = inga som helst oklarheter.
 
Sv: Anmäla eller inte?

Om ett ÅP innehåller saker som är skyddade av sekretess så har man fortfarande rätt att få läsa de bitar av programmet som inte innehåller dessa uppgifter.

Men som jag skrev från början, ett bra skrivet ÅP innehåller inte sekretessbelagda uppgifter. Sedan vet även jag att det är många skolor som brister i mycket av den dokumentation som krävs på skolorna i dag, det beror ju till stor del på att de vanliga pedagogerna inte har tillräckliga kunskaper i ÅP, IUP och dylikt.
 
Sv: Anmäla eller inte?

Fast det var ju inte det break_a_leg sa utan hon sa åtgärdsprogram och det var ju henne jag svarade ;)
Jag är väldigt säker på att jag tryckte på svarsknappen på just hennes inlägg.
 
Sv: Anmäla eller inte?

Petters förälder (har bara pappan) är involverad men har inte tidigare brytt sig om vad som händer med sin son.Nu tror jag att han har skärpt sig lite med tanke på att sociala är inkopplad.

För bara någon månad sedan så åkte pappan bort på frdagen och kom hem på måndagen.Petter lämnades hemma med sin större bror, vilket resulterade i att Petter kunde göra som han ville även då.

Vi bor alla på samma gata och jag har sett hans pappa max 10 ggr i år. Han är då oftast berusad och allmänt otrevlig mot allt och alla.
 
Sv: Anmäla eller inte?

break_a_leg skrev:
Om dina barn går i en kommunal skola så är i princip det mesta offentliga handlingar. Petter borde tex ha åtgärdsprogram skrivna, be att få se dessa!

Se till att du får ett vettigt samtal med rektorn, kanske det även behövs ett åtgärdsprogram skrivet för din sons del - just för att han ska kunna gå till skolan och må bra!

/B_A_L, pedagogtant som kan en del om vad man har att rätta sig efter i skolans värd.


Jag hade i dag en träff med rektorn men någon rapport hade hon inte att visa mig!

Hon skyllde på att det var specialpedagogen som hade dom och han var naturligtvis inte där den här veckan.
Jag är fortfarande mycket tveksam till att någon rapport är skriven då jag väntat i 5 veckor på att få veta resultatet av det hela.
Rektorn kunde inte visa mig något papper på att det tagits upp i elevhälsan utan hon ville att jag skulle nöja mig med hennes ord på att så var fallet.

Jag krävde att få veta vad som åtgärdats och hur dom skulle kunna uppfylla skollagen när det gäller säkerheten på skolan.
Vad fick jag till svar? Att jag var tvungen att lita på henne när hon sa att de har full koll på vad Petter gör på skoltid.

När jag då påpekade att Petter faktiskt var hemma på våran gata under skoltid på tisdagen så blev det lite obekvämt för henne.

Hur som helst så gav jag dom en vecka att ge mig något skriftligt på att det finns rapporter skrivna och att det gjorts åtgärdsprogram.
Men det gick nog inte för att det blev ju skollov.........
 
Sv: Anmäla eller inte?

Vad för antimobbningsplan har skolan?
Hur jobbar dom för att förebygga så mobbing inte uppstår och hur jobbar dom för att motverka det hela när det uppstått?
Skolan skall ha en sådan plan liggandes.
Jag tycker så synd om Petter och känner verkligen med honom.
Jag känner verkligen också för din son som behöver stå ut med Petter men din son behöver inte stå ut med Petter jämt vilket Peter måste göra.
Ett barn i nio års ålder som inte har en utvecklingstörning vet mycket väl vad som är fel och vad som inte är fel så frågan är vad Petters egna uppfattning om sig själv är och hur han hade kunnat bli med ordentlig kompetent personal och med en bra familj. Petter vet med största sannolikhet att det är något som är "fel" hos honom men för liten för att fixa det själv eller inse vad som är problemet.
Men bara för att Petter mår dåligt så betyder det ju inte att din son skall behöva gå rädd och bli utsatt för våld eller kränkning. Speciellt inte när det finns en personal enkommen för Petter på skolan.
Så som jag ser det har personalen inte gjort sitt jobb antingen för att skolan utnyttjar denna för andra uppgifter än vad denna skall ha eller för att denna har svårt att bara koncentrera sig på sin arbetsuppgift och låta dom andra personalen sköta det som är deras.
Så länge som barnen inte håller på att slå ihjäl varandra så ser jag ingen orsak till att denna borde ta uppmärksamheten från det barn den skall punktmarkera till andra barn. Jag hade valt att ta med det barn som jag skall hålla koll på och påkallat uppmärksamhet hos dom andra vuxna. Barn har normalt 2 ben att gå på och i äldre åldrar kan dom normalt gå och hämta hjälp själva om en lycka sker och det inte gäller benbrott odyl. Det får dom ju göra när dom är hemma oftast.
Det är inte snällt mot Petter eller dom andra barnen att slarva med "bevakningen" och för varje gång dom slarva så sviker dom ju Petter och minskar säkerheten för andra barn.

En länk bra att ha som går till skolverket:
http://www.skolverket.se/
Du kan ju alltid ta kontakt med dom och höra ur du skall gå tillväga för att tvinga skolan att göra vad som ålagt dom och inte slarva som dom har gjort och där med utsatt elever för fara.
Var inte rädd för att bli besvärlig.
Själv fick jag höra av min läkare sist att jag var den jobbigaste patienten av alla och ingen annan tyckte att han gjorde fel. Jag brydde mig ärligt talat inte vad han tyckte på den punkten för jag hade rätt och jag gav mig inte :angel:
Läkaren bad senare om ursäkt kan jag också tala om och erkände att jag hade rätt och han fel :D
Så var en riktig :devil: men en trevlig sådan dvs vårda språket som det så fint heter men ge dig inte för Petters skull och för din sons skull. Jag har lärt mig att man ofta måste pucha om man vill ha saker gjorda många gånger. När det gäller skolan pushar jag mjukare och kontrollerar ännu mer hur jag säger saker och ting eftersom det beror min dotters bästa medans hos läkare kan jag vara mer härdhänt puchande.
Ord är makt om man kan använda dom väl.
 
Sv: Anmäla eller inte?

Hur länge ska ett barn måsta bo i en sådan familj?
Det är min uppfattning att soc tillåter barnen bli för stora och för förstörda innan åtgärder sätts in.
Petter är ju den store förloraren i denna historia, han har ingen familj som kan stötta och dra upp riktlinjer, han hatas av kompisar och deras föräldrar för sitt beteende osv. osv.
Man kan ju hoppas att ditt engagemang för din son även kan gagna Petter.
 
Sv: Anmäla eller inte?

lillebill skrev:
Min tanke på anmälan var mestadels riktad mot skolan.Hur kan man släppa ut 75 elever på en skolgård och endast ha EN vuxen. En vuxen som dessutom är övervakare och bara ska ha koll på en elev.

Finns det några regler för att man överhuvudtaget måste ha vuxna "rastvakter" eller vad det kallas nuförtiden?
 
Sv: Anmäla eller inte?

kl

En vän till mig fick stora problem med mobbing i sin dotters skola där ett gäng äldre elever mer eller mindre tog över helt, vandaliserade och höll på med både fyskisk och psykisk mobbing.

Föräldrarna fick inget gehör när de gick på rektorn så de gick samman och gick "över huvudet" på rektorn och fick honom utbytt helt enkelt! :) Nu fungerar det jättebra på skolan igen!
 
Sv: Anmäla eller inte?

Stollan skrev:
Jag tycker så synd om Petter och känner verkligen med honom.
Jag känner verkligen också för din son som behöver stå ut med Petter men din son behöver inte stå ut med Petter jämt vilket Peter måste göra.

Men Lillebills son måste OCKSÅ stå ut med Petter jämt. Även när han inte är där. Det framkommer med all önskvärd tydlighet i tråden om mobbing som finns på senior just nu att barn inte lämnar hot om våld i skolan när de går hem för dagen. En liten reflektion bara.

Lillebill: Hoppas att du orkar fortsätta streta på i motvind. Skolans agerande är helt avskyvärt. :crazy: Sedan säger jag som mimmipigg:
Man kan ju hoppas att ditt engagemang för din son även kan gagna Petter.
Det stackars barnet behöver säkert få komma till bättre familjeförhållanden. Hoppas att han får hjälp innan han är helt förstörd. :(
 
Sv: Anmäla eller inte?

Sastra skrev:
Lillebill: Hoppas att du orkar fortsätta streta på i motvind. Skolans agerande är helt avskyvärt. :crazy: Sedan säger jag som mimmipigg:
Det stackars barnet behöver säkert få komma till bättre familjeförhållanden. Hoppas att han får hjälp innan han är helt förstörd. :(


Vi tyckte också synd om Petter,därför fick han vara med våran son från början. Hans hemförhållanden visste vi om sedan tidigare och jag helt enkelt ville vara snäll.
Dom lekte väldans bra den första tiden men när vi sedan satte stopp för deras vänskap då blev han som förbytt.

Ibland så känns det som att allt är mitt fel.Eftersom ingen annan ville göra något mer än bara prata om det slog jag slag i saken och ringde till sociala och gjorde flera anmälningar.
Det var efter det att Petter och hans pappa fått läsa dessa anmälningar som det blev ett riktigt helvete för min son.
Det känns som att Petter hämnas på mig genom min son.

Redan innan mina anmälningar så hade soc en utredning på gång mot just den här familjen men jag hoppas att mina anmälningar bidrar till något bra i slutändan.

Nu är min ilska/besvikelse riktad mot skolan och deras agerande.
Visst,det tar mycket energi att "bråka och vara obekväm" men rätt ska vara rätt.Vissa dagar har jag ingen ork men andra dagar skulle jag kunna gå hur långt som helst.
 
Sv: Anmäla eller inte?

Det är ju främst när barnen börjar att hålla sig till internet, MSN och mobiltelefon som det där är störst sannolikheten för att barnan skall ta med sig hela den biten hem eftersom det forsätter där hemma också då.
Det är därför jag har dotterns dator brevid mig även om jag vet att hon faktiskt kommer till mig om någon är "dum" mot henne för hon vet att jag kan lösa problemet.
Är hemmet en fredad zon kan barnet oftast pusta ut en stund och slipper tänka och känna efter och på så sätt kan ladda batterierna.
Hotbilden finns kvar men i en fredad zon kan den läggas undan för en stund och barnet kan tänka på annat.
Sedan beror det på mobbingens art och storlek.
Petter pysslar snarare med trakaseri än mobbing.
Det som äter sig in i en mest är sådant som har kraftig psykisk påverkan och direkt påverkan på självkänslan. En mobbing som är mer svår att ta på och inte syns lika tydligt.
Lillebills son har en mamma som tar vuxenansvaret och slåss för honom. Som får honom att se att han tas på allvar och har betydelse. Han har en fredad zon och hans mamma är inte rädd för att jobba för att den skall öka :bow:
Det är en stor skillnad på att ha andningshål än att ständigt vara under ytan.
Allra helst hade jag sett att barnen aldrig skulle behöva var under ytan alls.
 
Sv: Anmäla eller inte?

Inte är det ditt fel, du gjorde givetvis helt rätt som anmälde! Det är var och ens skyldighet so medmänniska att dra uppmärksamhet till ett barn som inte har det bra! Förhoppningsvis bidar det ju som du säger till något bra för Petter i slutänden!
Förstår mycket väl att du är arg och besviken på skolan :( Jag tycker att man hör om likgiltiga eller inga aktioner och en massa undanflykter från skolor ofta. (Av egen erfarenhet kan jag dock säga att det FINNS skolor som verkligen är måna om att eleverna ska ha det bra och att ta tag i problem redan innan de blir stora.)
:bow: till dig för att du orkar, både för din sons, Petters och de andra barnens skull!
 
Sv: Anmäla eller inte?

Stollan skrev:
Det är ju främst när barnen börjar att hålla sig till internet, MSN och mobiltelefon som det där är störst sannolikheten för att barnan skall ta med sig hela den biten hem eftersom det forsätter där hemma också då./..../
Är hemmet en fredad zon kan barnet oftast pusta ut en stund och slipper tänka och känna efter och på så sätt kan ladda batterierna.
Hotbilden finns kvar men i en fredad zon kan den läggas undan för en stund och barnet kan tänka på annat.
Sedan beror det på mobbingens art och storlek.
Petter pysslar snarare med trakaseri än mobbing.
Det som äter sig in i en mest är sådant som har kraftig psykisk påverkan och direkt påverkan på självkänslan. En mobbing som är mer svår att ta på och inte syns lika tydligt./..../

Du är säkert mer insatt än vad jag är men jag tycker att du förminskar det hela lite. Självklart är det viktigt med en fredad zon, men jag tror inte att barnet hinner pusta ut eller ladda några batterier när det vet mycket väl att hotet finns där när det vaknar på morgonen nästa dag och måste gå till skolan igen. :( Och jag tror inte att det spelar någon större roll i vilken form mobbingen yttrar sig eftersom olika individer uppfattar situationen olika. Dessutom ger ju även fysiskt våld psykisk påverkan. Hur skiljer man trakasseri från mobbing och spelar det egentligen någon roll för barnet vilken beteckning hotet har?
Jag vet inte om något av det här egentligen är relevant i den här tråden, det viktigaste är ju ändå det du skriver i sista meningen i ditt inlägg; att inga barn någonsin borde behöva vara "under ytan".
 
Sv: Anmäla eller inte?

Du skall inte behöva känna att det är ditt fel när du är en av dom få som orkar lyfta på häcken och göra något åt situationen.
Problemet är ju faktiskt skolan och föräldrar som inte tar sitt ansvar utan lämpar över det på pojken som inte klarar av att axla den biten själv.
Inte heller skall din son behöva vara den som lär pojken leka och lösa konflikter på ett bra sätt för det är ett vuxenansvar. Det är något som resursen på skolan och specialpedagogen skall jobba med.
Det gäller ju dock att dom har kompetensen nog för att fixa detta också och den är ju varierande tyvärr.
Jag tycker det är tråkigt att fler föräldrar inte hakar på och håller sina barn hemma i protest så det får större inverkan. Konflikträdsla fixar inga problem och problemen med pojken kommer bara att växa om det inte blir förändring någonstans på vägen. En frustrerad arg 15 åring som tror att hela världen hatar honom och som är utåtagernade kommer inte att bli skoj att ha i sin närhet.
Ibland kan barn vara så illa där an att dom faktiskt inte klarar av att bätta sig så länge som dom finns i en stor grupp utan behöver en liten där dom vuxna kan börja att försöka bygga upp tilliten och tryggheten igen.
Jag behöver bara se till min dotter där det tog nästan 2 år innan hon var tillbaka till samma tillit och trygghet och då med intensivt arbete från skolan och hemmet. Nu ser skolan samma tjej som hon var innan fk-klassen började.
Så fortsätt att vara tigermamma och obekväm för din sons skull och ta gärna i kontakt med skolverket och hör efter vad du skall göra för att kunna sätta bättre press.
Det Petter gör med din som är inte mobbing utan trakaseri och det finns en lag from april i år som reglerar detta och vad skolan skall göra.
Skolan skall inte på något sätt få komma undan med att vara flata och inte gör sitt jobb. Är det resursen som inte gör sitt jobb som denne skall bör rektorn se till att det ändras.
Jag kan dock vara bortskämd för i dotterns skola är det nolltollerans som gäller och dotterns lärare har varit extremt noga då hennes egna barn varit utsatt för svår mobbing. Här funkar det eftersom skolan jobbar på dom delar som skall öka ett barns självkänsla och barnen får lov att utvecklas i sin takt med stöd.

Visst handlar det ibland om pengar men det kan det ju inte göra här eftersom pojken har en alldeles egen resurs. Han har ju i början när han lekte med din son kunnat "uppföra" sig så det skall ju inte vara omöjligt att få honom på rätt köl igen.
 
Sv: Anmäla eller inte?

På alla skolor i Sverige ska det finnas mobbingplaner dvs hur man ska gå tillväga när någon är mobbad eller kränkt. Det är inte meningen att barnen ska gå och vara rädda och må dåligt i skolan. Du skrev att socialen var inkopplade. Vad säger dem? Den där killen har ju tydliga och allvarliga problem. Finns det någon åtgärdsplan för honom? Hur jobbar skolan för den killen? Åtgärdsprogram kan du begära att få se men inte incidentrapporter.

Det viktigaste av allt är vad Petters föräldrar säger. Har han ingen som bryrs sig och ställer krav hemma så blir det inte lätt att reda ut hans situation. Skolan har en mycket viktig roll i detta men kommer ingen vart om föräldrarna inte finns med.

Din son mår inte bra och det ska skolan hjälpa dig med. De får helt enkelt plocka bort Petter från rasterna. Han har ju en övervakare??Frågan är ju vad han sysslar med om inte han kan hindra honom från att slåss??

Jag är lärare och hade de två pojkarna varit i min klass så hade jag ordnat kontinuerliga möten för båda pojkarna med föräldrar (var och en för sig). Diskuterat hur man kan lösa dessa hemska situationer. På dessa möten skriver man åtgärdsprogramDessutom följa upp dessa möten och träffas varannan vecka. Fungerar inte det så hade jag kopplat in rektorn i samtalen. Fungerar inte det heller så hade man fått börja tala om omplacering av Petter. Det finns psykologer på BUP som kan hjälpa både din son och Petter.

Stå på dig!
 
Sv: Anmäla eller inte?

Det är skillnad på att ha andningshål och vara under ytan konstant.
När du själv har varit där förstår du hur mycket man egentligen laddar energi i en fredad zon och hur stor skillnad det gör även om verkligheten kommer i fatt en på kvällen emellanåt.
Jag har svårt att tro att Lillebills son inte har ett ythål medans jag har svårt att tro att Petter faktiskt har detta.
Ingen skall egentligen behöva vara under ytan eller behöva ythål men det är bra mycket bättre att ha ett ythål än att vara utan.
Jag vet för under ett tag i mitt liv hade jag inga som helst ythål och överlevde genom att "stänga av" mina känslor totalt. Alternativet var att inte leva alls.
Skillnaden mellan då jag var mer utsatt i skolan och då också för fysiska tag (slag) men ändå hade ythål är en ocean emellan. Det var mycket lättare att leva trots mobbing och trots dysfunktionell familj när jag hade ythål än när mobbingen mer höll sig till ordbajs och jag inte hade några som helst ythål.
Jag vet vad jag talar om helt enkelt.
Har du någon som helst aning om hur det är att vara barn och inte få hjälp och stöd någonstans och bara känna att du är så fel?

Att vara under ytan hela tiden är att försätta sin kropp i kronisk stress medans har man andningshål kan kroppen stressa av en stund.
Av samma anledning brukar jag säga att man inte skall bo ihop med någon man inte känner sig riktigt trygg med för även som vuxen behöver man sin fredade zon hemma för att kunna tanka energi. Det kvitta om man är 5 eller 50 för det är samma sak för alla.

Jag rättar mig själv dock för trakaserier hör tydligen enligt lag ihop med diskiminering. Om Petter slår och hotar att slå Lillebills son pga att han skulle ha någon sjukdom, hade någon annan religion osv hade det blivit trakaseri. Det är då orsaken till varför han slår och hotar som avgör vad det räknas som.
Det blir kränkning i form av ofredande, olaga hot och misshandel.

Mobbing är för mig systematsikt utsättning av nedsättningar gärna för att höja sitt egna ego och då med en flock "trogna" runt om sig som styrker upp personen i fråga det vill sig "medbrottslingar".
Pojken i fråga är ju bara arg för att han blivit "övergiven" av sin kompis och har säkert fått höra hur elaka kompisens familj är mot honom av sin familj och lever då ut sin frustration. Pojken som blir utsatt blir det av en mer direkt orsak som på sätt och vis är sann. Det handlar inte om mobbing utan om ren hämd.
"Du har gjort illa mig så nu skall jag göra illa dig".
Vid mobbing finns det ofta ingen "riktig" anledning till att den som blir utsatt faktiskt blir utsatt utan där letas upp orsaker och det är bara barn som är lättpåverkade psykiskt/emotionellt som utsätts.
Ialla fall så som jag ser det.
Man måste alltid se till orsak för att kunna fixa verkan på ett bra sätt.
 
Sv: Anmäla eller inte?

Om du vill göra det tryggt för din son så finns det ett sätt som ni kan pröva...

Ta pojken till er.. bjud in honom till erat hem visa honom att det finns hem med kärlek i där man inte behöver slåss för att synas. Jag är nästan säker på att han inte kommer att vilja slåss mer med honom iaf om han får känna sig välkommen oavsett vad han gjort... han är ju bara ett barn! Det kan vara småsaker fråga om han vill vara med på er tex fredagskväll med god mat och sällskap, eller bjud med honom på någon utflykt till stranden ov.

Även om han har varit vän med eran son innan så har det varit på hans permisser låt det bli på era istället där ni styr.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vår 9åring går i en stor skola, nu i 3:an. Det har sedan förskoleklass varit stökigt och ett ganska rått klimat. Gång på gång har vi...
2
Svar
35
· Visningar
7 350
Senast: Miks
·
O
Övr. Barn Insåg hur svårläst min första tråd var så har delat upp den lite, exakt samma text så styckindelningen blir lite lustig. Den första får...
Svar
10
· Visningar
1 270
Senast: Zaria
·
O
  • Låst
Övr. Barn Hur mkt tror ni att föräldrarnas åsikter och hur föräldrarna talar hemma påverkar hur barnen beter sig mot sin omvärld? I min värld...
Svar
4
· Visningar
1 044
Senast: Ohmywhy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp