Anmäla eller inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.

lillebill

Trådstartare
Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska hantera. För att göra en lång historia kort:

Jag har en son på 9 år och i samma skola som honom går en annan kille som vi kan kalla Petter.
Petter är ett "problembarn" som verkligen kan konsten att manipulera andra barn.Han hotar dom med stryk om dom inte fixar tex. ciggaretter och öl åt honom.
Min son har varit kompis med Petter i ca 1 år tills det kom fram att han fått min son att göra saker som inte är acceptabelt.

Då bad vi våran son att inte vara med Petter längre och det gick bra ett tag.För ca 2 månader sedan så började Petter att hota min son med stryk.
Ofta kom sonen hem och grät för att Petter stoppat honom och hotat. Flera gånger har han blivit stoppad och fått cykeln förstörd.
För ca 1,5 månad sedan så berättade jag för skolpersonalen att jag var rädd att Petter verkligen skulle slå min son och mycket riktigt så fick jag ett samtal från skolan för ca 3 vecor sedan.
Min son hade blivit slagen i magen av Petter!

Arg som ett bi så åker jag på skolan och får där veta att Petter har en "övervakare" som ska se efter Petter på skolan.Den här dagen hade övervakaren varit ensam vuxen ute på rasten.
Lärarna hade fikarast och lämnat övervakaren ensam ute med 75 elever.
Vid rastens slut så stannade Petter kvar ute och väntade på att alla skulle gå in.Då han får syn på min son så går han helt sonika fram och skriker: varför får inte jag vara med dig för dina föräldrar.I samma stund så tar han en kona och drämmer till min son i magen.
Som tur är så ser flera händelsen och kan hämta hjälp.

Jag blir naturligtvis skärrad när jag får veta allt det här,mycket med tanke på att jag talat med personalen om mina farhågor.
Mina barn får lämna skolan den dagen och stannar hemma i flera dagar tills jag och sonen känner oss så pass säkra att han kan gå dit igen.
Det blir möten med rektorer och sociala,som redan är inkopplad sedan länge.Incidentrapporter blir skrivna,påstår dom iallafall.
Mitt i all denna röra så är det ingen som frågar hur min son mår.Det enda jag får höra är att det är skollagen och skolplikt som gäller.
Men att eleverna ska känna trygghet under skoltid,det står väl också i skollagen?

Vi bor i en "liten håla" och snart vet alla om att jag hållit barnen hemma .Många ringer och säger att jag gjort alldeles rätt.Även media ringde och ville skriva om händelsen men det vill jag inte.

Det har nu gått några veckor och idag var jag på skolan och ville ha en kopia på denna incidentrapport.Jag fick ingen,fick inte ens läsa någon.Den ena läraren visste inte om det blivit skriven någon,en annan lärare sa att rapporterna var "hemligstämplade" och en tredje sa att det "hade redan hänt,så varför gräva vidare i saken".
Rektorn ville inte ens tala med mig utan jag fick återkomma i morgon.

Varför skrivs det incidentrapporter? Ska inte dessa skickas vidare för utredning?Varför är det en sådan hysteri om att jag inte ska göra något mer?
Vad kan jag göra om det inte finns någon rapport? Kan man vända sig till någon annan för att kolla om det finns någon rapport?

Oj,det blev längre än vad hade tänkt från början.
Nåja,jag ska träffa rektorn och försöka få tag på en kopia i morgon.
 
Sv: Anmäla eller inte?

Ja, det är korrekt att din sons skola enligt lag SKA garantera hans trygg- och säkerhet. I övrigt vet jag, tyvärr, inte hur du ska gå vidare. Anmäl skolan? Det är, enl. min egen erfarenhet, alltför typiskt och vanligt att skolan vill tysta ner och gärna håller mobbaren om ryggen.
 
Sv: Anmäla eller inte?

Tror att du har rätt att få se rapporterna, annars kanske du kan få se en "censurerad" version, beroende på vilken information som lämnas om "Petter" i rapporten?
Jag skulle även göra en polisanmälan, eftersom det inte är första gången det händer saker, som jag uppfattade det? Låter ju som systematisk mobbing.
Skulle även tala om för skolan att jag och min som vill bli bemötta med respekt- annars är jag fullt kapabel att göra en mediasak av det, även om jag av respekt för skolledningen låtit bli tidigare.
Hårt mot hårt alltså.
 
Sv: Anmäla eller inte?

Låter mest som att de vill dra ut på detta, tysta ner det och hoppas på att allt blir bättre och faller i glömska över sommaren.. Tror att skolor tar på sig sånt här som kritik över att de misslyckas och då har det en förmåga att hamna i ett väldigt låst läge.
Rapporten bör du ju få se den gäller ju ditt barn!
Tycker nog att du ska polisanmäla saken.
Hoppas att morrondagens möte ger nåt bara!
Men du måste nog strida för er sak om du vill komma nånstans med det!:crazy:
 
Sv: Anmäla eller inte?

Jösses, stackars unge (och då tänker jag faktiskt i första hand om Petter som inte tycks ha någon som bryr sig!).

Det viktigaste är att det sociala är inkopplat och att skolan verkligen agerar för den här killens skull. Du kan kräva att få tala med skolleldningen tycker jag och se vad de har för handlingsplan för att gå vidare med den här händelsen och för att det inte skall hända igen. Ett minimum borde ju vara att få veta VAD de gjort och vad de planerar att göra. Hur involverade har en andra pojkens föräldrar blivit osv.

Jag kan inte förstå vad mediesak skulle hjälpa varesig lillebills son eller Petter ? samma sak med en anmälan, vart skall den ställas ? Och vem skall anmälas ?
 
Sv: Anmäla eller inte?

cirkus skrev:
Jösses, stackars unge (och då tänker jag faktiskt i första hand om Petter som inte tycks ha någon som bryr sig!).

Jag tyckte synd om Petter också men han har passerat det stadiet för min del,tyvärr.Från den dagen som han gick från ord till handlining så känner jag mindre sympati för varje dag.


cirkus skrev:
Det viktigaste är att det sociala är inkopplat och att skolan verkligen agerar för den här killens skull. Du kan kräva att få tala med skolleldningen tycker jag och se vad de har för handlingsplan för att gå vidare med den här händelsen och för att det inte skall hända igen. Ett minimum borde ju vara att få veta VAD de gjort och vad de planerar att göra. Hur involverade har en andra pojkens föräldrar blivit osv.

Jag kan inte förstå vad mediesak skulle hjälpa varesig lillebills son eller Petter ? samma sak med en anmälan, vart skall den ställas ? Och vem skall anmälas ?

Det sociala är inblandad sedan månader tillbaka och då anser skolan sig vara klar med sina skyldigheter.
Varje gång man talar med skolan så "skyller" de på socialen och den övervakare som pojken fått.

Straxt före påsk så hände en incident med bla. min son som gjorde att jag tog kontakt med rektorn.
Rektorn påstod sig inte kunna göra så mycket mera då Petter har en övervakare som följer honom hela tiden.
Klockan var bara 10 på förmiddan och jag sitter ute och dricker kaffe. I samma stund som rektorn bedyrar att de faktiskt har uppsikt på Petter under skoltid så kommer han cyklandes på gångvägen utanför oss!

Min tanke på anmälan var mestadels riktad mot skolan.Hur kan man släppa ut 75 elever på en skolgård och endast ha EN vuxen. En vuxen som dessutom är övervakare och bara ska ha koll på en elev.

I går när jag var på skolan så fick jag tala med övervakaren och han sa att den sista incidentrapporten var skriven den 26/4.
Jag har i natt gått igenom alla mina noteringar och kommit fram till att min son blev slagen den 8/5.
Ett stort frågetecken är ju då om det blev någon rapport skriven?
Om inte,vad gör man då?
 
Sv: Anmäla eller inte?

usch vilken jobbig sits. och vi pratar om en 9-åring antar jag. Hur skall det bli när han bli äldre ?

jag tror att gå till medierna är det som Din son (och även Petter är minst behjälpt av. Eftersom skolan ( i vanlig ordning ) verkar så lam tycker jag att du skall försöka börja med punktmarkeraren och förstås rektorn en gång till.

Pojkens föräldrar - är de inblandade ? Går de att resonera med ? Ibland kör skolorna nån larvig variant drä föräldrarna inte får veta ngt, varken de utsatta barnen eller de som utsätter.

Har Petter blivit utredd av BUP eller motsvarande ? Eller måste det ske med föräldrarnas samtycke ?

Jag har en pojke som slogs endel i den åldern och det var urjobbigt kan jag säga. För alla parter, tack och lov så har han slutat att slåss. Det svåra är att inte stigmatisera och skuldbelägga den som tar till själva våldet och lägga ALL skuld på den. Min unge hade ett par tvillingar (!) som fullkomligt terroriserade honom, de visste precis hur man gjorde min unge tillräckligt arg för att han skulle nita dem, och sen sprang de till lärarna/fritidspersonalen och sökte sympati. Det funkade ett tag tills alla var medvetna om mönstret (särskilt min grabb) då lärde HAN sig att istället för att sopa till så gick han till lärare/fritidspersonal och fick hjälp. Men det krävs att den som slåss har ett enormt förtroende för personalen, de måste känna att någon är på deras sida.

jag hoppas verkligen att situationen löser sig, försök att hitta ngn vettig människa som verkligen vill ta tag i problemet och inte bara skyller på alla andra, vem som helst som har insyn.
 
Sv: Anmäla eller inte?

Jag blir så himla ledsen. Ledsen för att "Petter" uppenbarligen inte får den hjälp han behöver och ledsen för att din son hamnar i kläm och ledsen för att du blir skuldbelagd i dina försök att skydda ditt barn.

Allt bottnar i för dåliga resurser känns det som och jag hoppas du orkar ta striden för ditt barns skull, men också för de andra barnen på samma skola.

Tycker skolan agerar lamt och jag skulle i ditt läge försöka prata med ledningen en gång till om hur de resonerar och hur de tänker sig att lösa problemet. För löst är det ju uppenbarligen inte.

Tar inte skolledningen tag i saker få man väl gå till högre instans, skolkontoret eller kommunen är det väl som är ansvariga?

Med tanke på de prejudicerade rättsfall som kommit gällanade skolans ansvar i mobbingfallen är det frågan om det inte går att göra rättsak av detta med om det behövs.
 
Sv: Anmäla eller inte?

Om dina barn går i en kommunal skola så är i princip det mesta offentliga handlingar. Petter borde tex ha åtgärdsprogram skrivna, be att få se dessa!

Se till att du får ett vettigt samtal med rektorn, kanske det även behövs ett åtgärdsprogram skrivet för din sons del - just för att han ska kunna gå till skolan och må bra!

/B_A_L, pedagogtant som kan en del om vad man har att rätta sig efter i skolans värd.
 
Sv: Anmäla eller inte?

cirkus skrev:
Har Petter blivit utredd av BUP eller motsvarande ? Eller måste det ske med föräldrarnas samtycke ?

Skolan måste alltid ha vårdnadshavarens samtycke innan man drar igång utredningar på enskilda barn och det är inte alla vårdnadshavare som säger ja...
 
Sv: Anmäla eller inte?

break_a_leg skrev:
Om dina barn går i en kommunal skola så är i princip det mesta offentliga handlingar. Petter borde tex ha åtgärdsprogram skrivna, be att få se dessa!
Precis vad jag tänkte på. Jobbar själv på en friskola så vi omfattas inte av detta men offentliga handlingar är just offentliga, måste lämnas ut så fort som möjligt och de har inte ens rätt att fråga varför du vill se dem. Det verkar dock som om många skolor inte fattat att de lyder under offentlighetsprincipen och hur mycket som faktiskt är offentligt...
 
Sv: Anmäla eller inte?

Det är just pga offentlighetsprincipen som man ska tänka sig för vad man skriver i tex åtgärdsprogram. Tyvärr är det väl många lärare som skriver ÅP utan att ha fått ngn utbildning i detta, jag som har läst specialpedagogik har ju fått rätt mycket med mig i bagaget.
 
Sv: Anmäla eller inte?

Det är inte alls säkert att andra får se Petters åtgärdsprogram för det beror på vad som står i det.
Klipper in från skolverket om åtgärdsprogram:

Handlingar som upprättas i en kommun och
som förvaras där är allmänna. Juridiskt sett är åtgärds program således en allmän handling.
Alla uppgifter som rör enskild elevs personliga förhållanden
i detta dokument kan sekretessbeläggas med stöd av bestämmelserna i sekretesslagen.
Ju mer integritetskänslig en uppgift är desto strängare är sekretessen.
Uppgifter som ryms inom hälso- och sjukvårdslagens område omfattas av s.k. sträng sekretess och skolsköterskor, kuratorer och psykologer arbetar ofta med uppgifter som omfattas av sådan sekretess.
All sekretess kan dock upplösas genom samtycke
med den enskilde.
 
Sv: Anmäla eller inte?

Och om du läser mitt ovanstående svar så skriver jag också att man faktiskt inte ska berätta "allt" i ett ÅP.
 
Sv: Anmäla eller inte?

ibland undrar man hur duktiga skolan är att involvera föräldrar.
är petters föräldrar aktiva? är de ens informerade?
har petter fått genomgå någon undersökning för att se om han har något bokstavsproblem?

i vår skola har de kompisgrupper där alla får lära sig från tidiga åldrar att våga säga till om något står fel till, att berätta om problem, utan att nämna vem de syftar på (det vet ju de flesta redan) och påså sätt har man fått många problemungar att lägga av då de inser hur de andra mår, de får ju faktiskt chansen att berätta deras version också. hade önskat att man haft det så när jag gick i skolan.
 
Sv: Anmäla eller inte?

Rockriddaren skrev:
ibland undrar man hur duktiga skolan är att involvera föräldrar.
är petters föräldrar aktiva? är de ens informerade?
har petter fått genomgå någon undersökning för att se om han har något bokstavsproblem?

Tidigare i tråden så skriver ju trådskaparen att soc är inkopplat, då är naturligtvis Petters föräldrar också involverade...

När det gäller utredningar från skolans sida så får man inte utreda barn utan föräldrars medgivande.
 
Sv: Anmäla eller inte?

BUP är enbart till för föräldrar och barn fick jag reda på av BUP själv.
Problem i skolan är skolpsykologens sak.
Skolpsykologen kan skicka remiss till BUP om föräldern vill.
Barnet i fråga kan vara utredd redan men det är fortfarande föräldern som då frivilligt delar med sig av den informationen och vill dom inte så får skolan inte reda på det och även om skolan vet så kan den delen vara sekretessbelagd eftersom det kan räknas integritetskänslig uppgift.
Alla BUP är dessvärre inte heller belagda med god kompetent personal utan det gäller att man bor på rätt ställe från början.
Stollan - Been there done that -
 
Sv: Anmäla eller inte?

break_a_leg skrev:
Det är just pga offentlighetsprincipen som man ska tänka sig för vad man skriver i tex åtgärdsprogram. Tyvärr är det väl många lärare som skriver ÅP utan att ha fått ngn utbildning i detta, jag som har läst specialpedagogik har ju fått rätt mycket med mig i bagaget.
Så sant, men som sagt inte lätt för lärare som får "order" att skriva ÅP utan utbildning för detta och då det inte ens finns en specped på skolan...
 
Sv: Anmäla eller inte?

Stollan skrev:
Det är inte alls säkert att andra får se Petters åtgärdsprogram för det beror på vad som står i det.
Klipper in från skolverket om åtgärdsprogram:
Men det var väl inte åtgärdsprogrammet hon ville se utan incidentrapporten och det är inte samma sak...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vår 9åring går i en stor skola, nu i 3:an. Det har sedan förskoleklass varit stökigt och ett ganska rått klimat. Gång på gång har vi...
2
Svar
35
· Visningar
7 350
Senast: Miks
·
O
Övr. Barn Insåg hur svårläst min första tråd var så har delat upp den lite, exakt samma text så styckindelningen blir lite lustig. Den första får...
Svar
10
· Visningar
1 270
Senast: Zaria
·
O
  • Låst
Övr. Barn Hur mkt tror ni att föräldrarnas åsikter och hur föräldrarna talar hemma påverkar hur barnen beter sig mot sin omvärld? I min värld...
Svar
4
· Visningar
1 044
Senast: Ohmywhy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp