Anlägga Ridbana - asfalt kross?

Krangligast

Trådstartare
Har påbörjat att anlägga en ridbana hemma. Vår mark är en gammal sjöbotten så även mitt i sommaren när det är som torrast (bortsett från denna sommar) så är det mjukt och fuktigt där. Det är även "gung" i marken så även om marken är torr så ser man hur det sviktar när hästarna går där eller när vi kör där med maskiner. För att få en bättre stabilitet (fast ändå ha kvar svikt) så har jag fått tips att använda asfalt kross närmast markduken (kommer använda N3). Jag är orolig för att det ska bli för stumt... funderar även på om vi ska använda asfalt kross, ngn som vet hur mycket som skulle behövas? Tacksam för all input! :)

ps. Mitt namn fick bli Krångligast för jag tyckte det var så krångligt att få till ett namn :)
 
Jag har svårt att förstå varför man vill lägga just asfaltkross som stumnar och även vittrar sönder ojämnt vid fel/mycket slitage, och inte går att jämna ut efter det packat sig .
Varför vill ni inte lägga mer etablerad botten med singel-stenmjöl och sen topplager ? Är det utifrån budgeten? Isåfall hade jag lagt stenmjöl .

Dock ska tydligt sägas att min reflektion ang asfaltkross enbart baseras på allmän generell kunskap om hur sådan beter sig på mark där maskiner och fordon orsakar skador/slitage. Jag vet ingen som använder det som bottenskikt på ridbanor alls.

Har du sett den rätt utförliga pdf ang att anlägga ridbana och olika alternativ utifrån ett ganska gediget forskningsarbete utfört av väldigt etablerade under många år, som SvRF delar sen ett par år ?
Det är ett bra kompendie att läsa igenom som grund tycker jag :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Hej allihopa. Nu går vi mot sommaren och vi har tänkt att fixa en ridbana. Ingen dyr historia då den bara kommer att användas av mig...
Svar
12
· Visningar
7 856
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp