Bukefalos 28 år!

Anlägga blomrabatt

BernT

Trådstartare
Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha låga växter och mycket färg. Vad ska jag köpa? Det är lerjord och jättesoligt. Förut var där prästkragar och daggkåpa men det har jag grävt bort. Daggkåpan är tråkig och prästkragarna växte så högt så det såg ovårdat ut.

Just ja det får gärna vara lättskött, inga känsliga avancerade blommor 😄 och blomma hela sommaren! Så kanske behöver olika sorter?
 
Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha låga växter och mycket färg. Vad ska jag köpa? Det är lerjord och jättesoligt. Förut var där prästkragar och daggkåpa men det har jag grävt bort. Daggkåpan är tråkig och prästkragarna växte så högt så det såg ovårdat ut.

Just ja det får gärna vara lättskött, inga känsliga avancerade blommor 😄 och blomma hela sommaren! Så kanske behöver olika sorter?

Dahlior! Visst, de behöver grävas upp och förvaras (eller slängas) på hösten men väldigt lättskötta när de står där de står.
 
Dahlior! Visst, de behöver grävas upp och förvaras (eller slängas) på hösten men väldigt lättskötta när de står där de står.
Behöver de inte fördrivas inomhus också innan man planterar ut dem om de ska blomma redan i juni? Och så antingen grävas upp och vinterförvaras svalt, mörkt och frostfritt (dvs en jordkällare eller liknande) eller så blir det ganska dyrt att köpa tillräckligt med dahlior för att fylla rabatten varje år.

Jag skulle satsa på perenner. Men jag kommer inte på någon som blommar hela sommaren utan skötsel. @BernT , måste du ha blommor där? Kanske buskar skulle vara en bättre idé? Och så kanske en mindre yta där du sätter utplanteringsväxter varje år som du köper färdiga. Lobelia t ex blommar ju i princip hela sommaren.
 
Jag sådde för några år sen en blomblandning i en rabatt. En av blommorna har spridit sig till andra rabatter och jag har blivit väldigt förtjust i den eftersom den dels är fin och dels blommar rikligt väldigt länge! Sömntuta heter den. Den jag har är orangegula. Det är som ett hav av glada solar 🌞

1000001873.jpg
 
Kantnepeta kan passa, men du behöver klippa ner efter första blomningen för att att den ska blomma igen. Blommar i blålila.

Daggkåpan ser trist ut i sin ensamhet men är fin som vävarväxt med t.ex kantnepeta. Har du redan slängt är de ju förvisso redan borta.

Zinnia blommar länge och du kan få en riktigt färgglad rabatt. Är ettårig och bör förordlas.

Svårt att veta vad du menar med lättskött, alla rabatter behöver någon tillsyn och skötsel.
 
Jag hade satsat på lite olika perenner som bas och kompletterat med lite färdiga blommor från handeln och lite frösådda på plats.

Lavendel är lättskött. Klipp ner på hösten och annars klarar den sig själv, trivs bra i sol och inte så kinkig när det gäller vattning.

Alunrot kan finnas i fina färger på bladen. Gjorde typ inget med min annat än att dela på den så där vartannat år när den blev för stor.

Lite lökar (krokus och anemoner/balkansippa t ex) på våren kan vara fint också. Kräver inte heller något egentligen än första hösten när man gräver ner dem.

Man kan köpa penséer och sätt ut, blommar typ hela sommaren och trivs de kommer de igen nästa år (tvååriga) och ska även kunna självså sig för att komma igen senare.

Ettåriga blommor jag gillar och som blommar hela sommaren och inte kräver så mycket skötsel är petunior, stjärnöga och tagetes.
 
Gullvivor. Älskar den ljusa gröna färgen på bladen. Den blommar tidigt och sedan står bladen kvar över sommaren. Jag har planterat dem längst fram i en rabatt och låter blommorna stå kvar när de blommat ut för att de ska sprida sig.
 

Bifogade filer

  • 20240421_161626.jpg
    20240421_161626.jpg
    242,6 KB · Visningar: 3
Oj vad mycket tips, tack! Ska läsa igenom noga. Jag har tänkt köpa färdiga blommor och plantera ut, alltså inget som ska sås med frön. Med lättskött menar jag att det typ räcker vattna och rensa ogräs ☺️
 
Behöver de inte fördrivas inomhus också innan man planterar ut dem om de ska blomma redan i juni? Och så antingen grävas upp och vinterförvaras svalt, mörkt och frostfritt (dvs en jordkällare eller liknande) eller så blir det ganska dyrt att köpa tillräckligt med dahlior för att fylla rabatten varje år.

Jag skulle satsa på perenner. Men jag kommer inte på någon som blommar hela sommaren utan skötsel. @BernT , måste du ha blommor där? Kanske buskar skulle vara en bättre idé? Och så kanske en mindre yta där du sätter utplanteringsväxter varje år som du köper färdiga. Lobelia t ex blommar ju i princip hela sommaren.

De går fint att plantera ut i rabatten nu. Utan att förodla. Och visst, det är en sensommarblomma så första blommorna kanske inte kommer i juni om man inte fördriver dem.
Det går utmärkt att vinterförvara utan jordkällare och eftersom jag vet att @BernT bor i hus tänker jag mig att hon skulle kunna ha förvaringsmöjligheter.
 
Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha låga växter och mycket färg. Vad ska jag köpa? Det är lerjord och jättesoligt. Förut var där prästkragar och daggkåpa men det har jag grävt bort. Daggkåpan är tråkig och prästkragarna växte så högt så det såg ovårdat ut.

Just ja det får gärna vara lättskött, inga känsliga avancerade blommor 😄 och blomma hela sommaren! Så kanske behöver olika sorter?

Mitt tips är att ta ett foto av platsen och gå till en bra handelsträdgård i närheten med den och dina krav. Min erfarenhet är att de gärna brukar hjälpa en plocka ihop det som passar in och har bra koll på de lokala förutsättningarna :)
 
Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha låga växter och mycket färg. Vad ska jag köpa? Det är lerjord och jättesoligt. Förut var där prästkragar och daggkåpa men det har jag grävt bort. Daggkåpan är tråkig och prästkragarna växte så högt så det såg ovårdat ut.

Just ja det får gärna vara lättskött, inga känsliga avancerade blommor 😄 och blomma hela sommaren! Så kanske behöver olika sorter?
Lavendel? lågt och lättskött, men det är bättre om du bor mer söderut än mer norrut och vara noga med att få en basic sort om det är mer norrut. Den ser dock lite risig ut på vintern och våren. Många perenner är högre än prästkragar så tex mina favoriter funkar inte. Någon låg, krypande, ros som remonterar kanske?
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag är fullkomligt nybörjare på det här med trädgård men eftersom jag förnärvarande inte har någon häst har trädgården istället fått...
Svar
12
· Visningar
1 346
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp