Angarns ridskola/Örsta gård

MissFideli

Trådstartare
Jag ska börja rida där :bump: Så pepp, inte ridit på ridskola på massor av år. Häromdan inhandlades en ny hjälm och en säkerhetsväst, jag åkte av rätt ordentligt i våras och fick en fraktur i en kota. Så nu är det säkerhet som gäller.

Några fler här som rider där?
 
Var förövrigt där i tisdags och tittade. En ganska annorlunda ridskola, och första reaktionen var absolut nej!! Men nu när jag landat, så kommer jag absolut ge det en chans. Moderniteter och sådant är nog inte allt.
 
Var förövrigt där i tisdags och tittade. En ganska annorlunda ridskola, och första reaktionen var absolut nej!! Men nu när jag landat, så kommer jag absolut ge det en chans. Moderniteter och sådant är nog inte allt.
Det positiva är att det finns helt outstanding ridvägar däromkring borta vid galoppbanan. Själva ridskolan har jag inte alls koll på, dock.
 
Några fler här som rider där?

Jag håller till i närheten, och känner flera som rider på ridskolan. Många av hästarna är välutbildade, och det är ett gott betyg till ridskolan att de blir så gamla som de blir (de har ett stort gäng över 20 om jag minns rätt, även om det är generationsskifte på gång). Undervisningen skiljer sig lite från en stereotypisk ridskola, man värmer ofta upp självständigt, och sedan är det fika efter lektionen, och för en del kan det vara ovant till en början, men med tanke på hur de duktiga grupperna rider så skulle jag inte vara orolig. Det enda jag kan störa mig rejält på är att ridläraren rider utan hjälm (!).
 
Jag håller till i närheten, och känner flera som rider på ridskolan. Många av hästarna är välutbildade, och det är ett gott betyg till ridskolan att de blir så gamla som de blir (de har ett stort gäng över 20 om jag minns rätt, även om det är generationsskifte på gång). Undervisningen skiljer sig lite från en stereotypisk ridskola, man värmer ofta upp självständigt, och sedan är det fika efter lektionen, och för en del kan det vara ovant till en början, men med tanke på hur de duktiga grupperna rider så skulle jag inte vara orolig. Det enda jag kan störa mig rejält på är att ridläraren rider utan hjälm (!).

Hjälm hade de inte på 70-talet heller - och det gick ju bra (eller inte, gamle ägaren hade visst fått en fraktur på skallbenet). Förr var det mycket egna uppfödningar och hingstarna gick också på lektionerna. En av unghästarna från 70-talet gick bort för bara några år sedan, c:a 35 år gammal!

Jag tror inte att de rider så mycket på ridvägarna kring galoppbanan, det finns (fanns?) fina ridvägar mot sjön, och det är ju på rätt sida om vägen.

Att man rider fram självständigt är väl normalt? Tror också att man ska mocka en box i samband med ridningen, och det är ju ett smart sätt om man vill hålla nere kostnaderna kan jag tycka.

Är det fortfarande samma pyttelilla ridhus? På sommarhalvåret rider de i o f ofta ute på ridbanan (har jag sett när jag åkt förbi, men även förr var det mycket uteridning, både i skogen och på ridbanan).
 
Hej!

Jag har själv inte varit där, men min kompis sålde sin gamla häst dit (hon var väl 17 eller nåt då) och den hästen verkade leva ett ruskigt bra långt liv efter att ha kommit dit. Jag har hört bra saker om stället också, men det var länge sen så jag kan inte minnas vad, tyvärr.

/Lavinia
 
Om Pepino och Mim finns kvar (kanske inte så troligt) så måste du pussa massor på dem från mig. Båda hästarna såldes dit från gården jag jobbade på och Pepino var den första häst som jag utbildade till MSV.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
2 040
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 620
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag är ny här på Bukefalos :) skulle behöva veta vad ni tycker, varning för längre ts men känner mig verkligen hjälplös. Har ridit på...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 206
Senast: Cha9
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 689

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp