ang vaccination och chipning av "byracka"

Leoni

Trådstartare
Jag är spekulant på en korsningshund som jag tror hade passat mig perfekt men den kommer från lite "hipp som happ"-siga ägare. Den är inte chipmärkt vilket jag har för mig det är lag på, stämmer det? Det kan jag ju göra sjäv så det stör mig inte så mycket.

Ägaren påstår vidare att hunden är vaccinerad men inte kan hitta intyget. Finns intygskopior hos den veterinär som gjorde den? Och kan jag veta att det i sådana fall gäller just den omärkta jycken? Alt är ju att vaccinera den igen- hur obra är den ev får en dubbel dos, om den defakto faktiskt är vaccinerad?

Sv: ang vaccination och chipning av "byracka"

Hunden ska vara märkt (men om det måste vara med chip eller om det duger med öronmärkning vet jag inte) och registrerad hos jordbruksverket. Ägarregistrering.

Jag tror det kan finnas anteckningar kvar hos vet om vaccinationer, kanske står i journalen. Men ingen intygskopia, vacc.intyget är helt hundägarens ansvar att hålla reda på.
Att det helt säkert handlar om samma hund kan du ju inte veta eftersom den inte är märkt/registrerad. Då har du bara de uppgifterna som ägarna lämnat till veterinären att gå på.

Men krånglar ägarna så har de kanske ingen koll på vart de gått heller, då skulle jag hellre omvaccinera hunden från grunden.

Sv: ang vaccination och chipning av "byracka"

Min blandras var inte chippad då hon vaccinerades och hon fick sitt intyg, men han veterinären skrev inte upp någonting vad jag kunde se, förutom kvitto. De enda uppgifter han har kvar på kvittot är ju hennes namn och mitt då, men jag tror det är mest för bokföringen, så det blir nog upp till ägaren att hålla reda på papper och om inte annat börja om med vaccineringen.

Chip/märkning är det lag på och ska man ha livförsäkring på hunden måste den ha det. ska man bara veterinärförsäkra den så behövs det inte. Pratar nu om Agrias försäkringsbolag, (ska kolla upp fler inom kort, ska snart försäkra henne)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Vad heter färgen?
  • Ta över en vuxen katt. Ev Bengal?

Hästrelaterat

Tillbaka