Ang Fodervärdsavtal på tik

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Thinner
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 336
T

Thinner

Sedan cirka ett år tillbaka har jag haft en hund på foder hos mig.
Ägaren lämnade ut hunden till mig och sa då att det inte alls var bråttom att skriva papper på hunden.
Hon sa att vi skulle ha ett så kallat "halvfodervärdsavtal" Eftersom jag inte är så insatt på det hela så litade jag på det hon sa till mig. Alltså skulle hon ta en valpkull sa hon och jag skulle betala henne halva hunden.
I januari i år fick hunden sin första valpkull, och jag betalade då henne 7500 kr som vi hade kommit överens om. sedan skulle ju hunden ha blivit min, trodde jag.
När jag sedan tog upp detta med henne och jag fått tillbaka hunden igen sa hon att vi inte har skrivit några papper och att hon därför erhåller sig rätten att ta en kull till på hunden innan den fyller 5år.
Och jag förklarade då för henne att det blev två valpkullar istället medans vi bara avtalat en valpkull.

Jag har pratat med henne och hon säger att hon erhåller sig rätten att ta en kull till annars har hon all rätt att hämta hunden. Hon har heller inte tittat till eller hälsat på hunden under en lång tid och bryr sig enbart om parningar och pengar.

Jag undrar hur man kan gå till väga?

Sv: Ang Fodervärdsavtal på tik

Du behöver inte göra någonting, mer än vägra lämna ut hunden!
Vill hon gå vidare är det upp till henne att gå till allmänna domstolen och pröva sin rätt att antingen få en kull valpar till eller hämta hem hunden.
Eftersom det inte finns något skriftligt avtal mellan er, får rätten gå på det muntliga avtalet. Skulle då era uppfattningar gå isär angående vad som muntligen avtalats, ligger det stor tyngd i att du faktiskt betalat OCH lämnat ut hunden för en kull - kan inte tänka mej annat än att rätten skulle ge dej rätt att behålla tiken.(och då faller rättskostnaden på henne)

Hoppas du har kvitto, eller något annat som kan styrka att du betalat om nu motparten skulle ljuga och neka att hon tagit emot betalning.
Eftersom du har betalat, kan hon ALDRIG säga att det handlar om helfoder och därmed har rätt till 2 kullar. Hunden är betald och är din, DU är ägaren!

Är motparten SKK-ansluten kan du höra dej för på SKK's juridiska avdelning.

alltså det finns ju ett avtal men det skrevs ju efter kullen, och det är ju det hon hotar med nu. Men jag tycker inte det spelar någon roll, jag har haft hunden under hela tiden, hon har fått en kull och jag har betalat henne halva, då har hon fan ingen rätt att ta någon mer kull på henne.
Sedan har jag också behållt en valp från tikens kull som jag också betalat fullt pris på.

Vad står det i avtalet ni gjort nu? Och har du kvitto på att du betalat 7500 kr?

att hon ska ta en kull på hunden innan 5 år och att jag har betalat halva hunden. men hon har ju redan uppnått allt det där, hon förhalade bara med att skriva fodervärdsavtal. men jag har fått reda på att det inte ska skrivas ett fodervärdsavtal om man betalt halva hunden, det ska vara ett köpesavtal med bibehållen avelsrätt så avtalet kan ju inte gälla nu tycker man.

Är den en renras det handlar om, och har uppfödaren registrerat kennelnamn? Iså fall bör du vända dig till SKK, jag är så gott som säker på att man inte får göra som den här uppfödaren har gjort.

Ok, nu fattar jag....ni skrev ett halvfoderavtal efter att kullen var född och gäller också från den tidpunkten.
Uppfödaren menar att hon har enligt avtalet rätt till en kull (eftersom avtalet började gälla EFTER förra kullen)
Man skulle kunna tänka sig då att det handlar om två olika avtal, först det muntliga, sen det skriftliga.

Problemet som jag ser det är att du trott att det muntliga avtalet och det skriftliga är ett och samma avtal, dvs att du betalade och skrev på avtalet i tron att kullen överlämnaren har rätt till är den kull som tiken redan fått.

Det är svårt att säga hur en rätt skulle ställa sig till detta, jag personligen kan tycka att hunden är betald och att överlämnaren utnyttjade sitt övertag i affären.

Det bästa är om ni två kommer överens utanför rätten, går inte det så är det upp till överlämnaren att rättspröva.

Finns det kvitto på betalningen? Och skrevs avtalet unden efter tiken fått sina valpar?
För det är viktigt.
Gör det inte det, så kan uppfödaren hävda att ni gjort upp detta efter att kullen födds och att hunden då var "hennes" när kullen togs.
Och att ni efter det skrivit detta avtal vilket gör att hon då kan ta en kull till.

Men jag hade kontaktat SKK för höra vad de säger.

Jodå kvitto finns på att jag har betalat henne.
avtalet skrevs strax efter valparna föddes, men jag trodde ju att det var det där "muntliga" men såhär i efterhand fattar jag ju varför hon "förhalade" med att skriva på papprena.
Jag har ju pratat med henne om det här, och jag tycker att hon beter sig rent ut sagt förjävligt, hon vill ju bara tjäna pengar bryr sig inte ett dugg om hunden.

Jag har pratat med SKK och dom säger att man inte ska skriva något fodervärdsavtal om man betalt halva hunden.
Då är ju avtalet fel och gäller ju där med inte.
Jag har haft hunden hos mig och betalt för hunden långt innan dessa papper skrevs, jag hade hunden enda tills första kullen kom, och det var den kullen som jag var med på att hon skulle ta.

Jag tänkte också fråga skickar man in dessa avtal till SKK när man skrivit under dom?
Jag är i sånna fall inte ens säker på att hon har skickat något avtal.

Skk är ingen myndighet, och alla avtal och överenskommelser är mellan parterna. SKK har alltså egentligen ingenting med det att göra.
Däremot har de ett antal regler man som medlem är bunden att följa, bryter man dem händer inget annat än att man blir utesluten ur SKK.

Blir det en tvist mellan parterna är det en juridisk fråga, och det allmänna rättssystemet som ska avgöra ochlösa tvisten.
I ditt fall blir det alltså upp till överlämnaren att pröva sin sak i rätten, hon kan alltså inte på eget bevåg hämta tillbaka hunden.

Om hon skulle försöka hämta hunden, begår hon både ett regelbrott hos SKK OCH olaglig handling (egenmäktigt förfarande).

När det gäller det faktum att hon uttnyttjade sitt övertag, förhalade skrivning av avtalet samt inte klargjorde innan avtalet blev underskrivet att hon ville ha ytterligare en kull kan betyda att hon överträtt och brutit Skk's regler.
Det är då upp till dej att göra en anmälan eller ett klagomål hos SKK som i sin tur får utreda och avgöra det.

Oavsett vilket du bestämmer dej för att göra, så har du alltså rätt att neka en kull till, godtar den andra parten inte det är det upp till henne att söka prövning.
Med tanke på att fel avtal skrivits, så håller inte det i en rättslig prövning.

Du kan alltså lugnt betrakta hunden din.

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 912
Senast: geting
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 811
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 077
Senast: Nota
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
6 023
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka