ang fodervärds kontrakt, skyldighet?

jackiezetterlund

Trådstartare
hej! har haft en häst på foder 1 år nu, kontraktet gick ut 30 april 2017, då jag kontaktade hästägaren några dagar innan och frågade om dom antiagen skulle ta tillbaka honom eller skriva ett nytt kontrakt, fick svar då att dom skulle återkomma, den 30 april skrev hon att den 4/5 skulle dom kolla på ett stall där dom bor och skulle svar mig den 5/5, och frågade då samtidigt om ja kunde ha han kvar till 30 maj. Då jag egentligen inte vill lämna tillbaka honom då dom inte tar hand om honom över huvudtaget - när jag hämtade han var han mager, hade väldigt mycket blodmask och ankfötter. men nu idag 8/5 skrev ägaren till mig att dom fått en stall plats och undra om jag kunde köra tillbaka han i veckan.
Då är frågan, är jag skyldig att köra tillbaka honom när kontraktet redan gått ut ? och jag frågat flera gånger hur dom vill göra.
Ägaren till stallet där han står nu säger att jag absolut inte har en skyldighet till det, ( jag har ej körkort att köra transport och heller inte en transport)
 
hej! har haft en häst på foder 1 år nu, kontraktet gick ut 30 april 2017, då jag kontaktade hästägaren några dagar innan och frågade om dom antiagen skulle ta tillbaka honom eller skriva ett nytt kontrakt, fick svar då att dom skulle återkomma, den 30 april skrev hon att den 4/5 skulle dom kolla på ett stall där dom bor och skulle svar mig den 5/5, och frågade då samtidigt om ja kunde ha han kvar till 30 maj. Då jag egentligen inte vill lämna tillbaka honom då dom inte tar hand om honom över huvudtaget - när jag hämtade han var han mager, hade väldigt mycket blodmask och ankfötter. men nu idag 8/5 skrev ägaren till mig att dom fått en stall plats och undra om jag kunde köra tillbaka han i veckan.
Då är frågan, är jag skyldig att köra tillbaka honom när kontraktet redan gått ut ? och jag frågat flera gånger hur dom vill göra.
Ägaren till stallet där han står nu säger att jag absolut inte har en skyldighet till det, ( jag har ej körkort att köra transport och heller inte en transport)

Absolut inte, låt dom hämta hästen (skriv att ni är välkomna att hämta honom x dag) eller fråga om du får köpa honom :) Säger dom något så hänvisa till att kontraktet gått ut och att han inte längre är i din vård (givetvis sköter du honom men rent krasst om du förstår hur jag menar)
 
Det beror helt på vad kontraktet säger. Har du avtalat att du ska transportera tillbaks hästen gäller det. Att kontraktet gått ut några dagar tidigare spelar mindre roll då det verkar ha gått med på det enligt din beskrivning.
 
Absolut inte, låt dom hämta hästen (skriv att ni är välkomna att hämta honom x dag) eller fråga om du får köpa honom :) Säger dom något så hänvisa till att kontraktet gått ut och att han inte längre är i din vård (givetvis sköter du honom men rent krasst om du förstår hur jag menar)
De har via mail förlängt kontraktet, TS gick med på det och ville ha kvar hästen ännu längre.
 
ja kontraktet säger att jag ska köra tillbaka honom, så de va min tanke men nu ska hon som äger stallet han står på att det inte är min skyldighet nu när kontraktet gått ut, därför jag frågar här :) jag frågade minst 4ggr under månad april om nytt kontrakt eller om dom skulle ta tillbaka honom. den 30/4 bad hon mig kära upp honom till en tom hage utan andra hästar och 2 mil från deras nuvarande hem så skulle han få stå där på lösdrift eller ha han kvar en månad till . sa nej då han är sjuk och inte kan stå på lösdrift plus att han skulle stå ensam där..
 
men då på maj månad ut finns ju inget kontrakt ? undra detta dels för att jag tror inte dom lägger mödan på att hämta hästen då dom inte verkar bry sig i han egentligen ed tanke på hur han var när jag hämtade honom, och om då det inte är min skyldighet längre kanske dom låter mig ha kvar honom. därför jag ställer frågan :)
 
Du skriver ju bara att de frågade om du kunde ha kvar hästen till 30/5. Eftersom du har kvar hästen antar jag att du svarade ja?

ja som jag skrev : fick alternativet att köra upp han till en tom hage utan någon som kollar han varje dag och utan kompisar eller att ha kvar han en månad till för att sen se om dom ska ha kvar han eller låta mig ha kvar honom.
 
förlåt :p ja alltså hon skulle svara mig om dom skulle ha hem honom eller inte de 5/5 då dom hade kollat på ett stall då, och den 30/4 när kontraktet gick ut så skrev hon att jag antingen kunde köra upp honom till en hage där han stog när jag hämtade honom som nu ingen bor vid och inga hästar står i och där skulle han stå tills dom hittat ett stall helt ensam och utan översikt eller att ja skulle ha kvar honom månaden ut (maj). men så idag skrev hon sms till mig att dom hittat en stall plats och ville att jag körde honom till plats den här veckan
 
förlåt :p ja alltså hon skulle svara mig om dom skulle ha hem honom eller inte de 5/5 då dom hade kollat på ett stall då, och den 30/4 när kontraktet gick ut så skrev hon att jag antingen kunde köra upp honom till en hage där han stog när jag hämtade honom som nu ingen bor vid och inga hästar står i och där skulle han stå tills dom hittat ett stall helt ensam och utan översikt eller att ja skulle ha kvar honom månaden ut (maj). men så idag skrev hon sms till mig att dom hittat en stall plats och ville att jag körde honom till plats den här veckan

Jag förstår fortfarande inte. Du berättar en massa olika scenario, men vad blev bestämt? Du skulle ha kvar honom till slutet av maj, men nu vill de ha honom tidigare? Då är det väl bara att köra dit honom? Förstår inte problemet.
 
och som jag skrev jag frågade henne minst 4 ggr under april om nytt kontrakt då hon i februari lovade mig ett nytt kontrakt, men fick bara till svar att dom återkommer. och inte föräns den 30/4 fick jag det svar som jag skrev ovanför.
 
och om vi nu förlängt kontraktet vid mail när dom skrev att jag skulle ha kvar han till slutet av maj då är jag väl egentligen inte skyldig alls föräns sista maj eller ?
 
ja eftersom det inte finns ngt kontrakt alls nu därför undrar jag :) jag har inte bestämt ngt ? utan jag skrev här för att jag har frågor
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 541
Senast: Lhas
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 824
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hej! Jag tog emot en obesiktad häst. Den va även oskodd (inte verkad sen i somras) och inte vaccinerad sen 2017. Då hästägaren skrivit...
Svar
10
· Visningar
2 222
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 048
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp