Ang. avkoket på anis, timjan, lakrits

Sv: Ang. avkoket på anis, timjan, lakrits

Jag ger hackad lakritsrot :) 10 gram per dag, hästen älskar det, och det funkar bra som slemlösande! :)

Det kan jag tyvärr inte svara på, lakritsen var färdighackad när jag köpte den så vet inte hur stora rötterna är från början tyvärr. Men 10 gram lakritsrot är 2 mått av det gula lilla måttet som följer med när man köper clavers nyponpulver, om någon vet vilket mått jag menar? Dom måtten är inte alls stora (som ett kaffemått kanske??) så det är inte alls mycket hackad rot jag ger per dag.:)

*kl*

En fråga till er som ger avkok. Hur mycket ska man ge per gång? Och kan man spara det man inte använder en dag till nästa eller blir det dåligt?

En i mitt stall ger sin häst av avkoket, tror hon ger 1 dl om dagen (d-ponny) och tror hon kokar så hon har för 3-4 dagar, förvarar det i en flaska på svalt och mörkt ställe (i ett skåp) Det ska nog inte så framme så solen kommer åt, jäser nog fortare då. (brukar kunna se ut som små vita/ljusa klumpar när det blivit för gammalt, då ska man inte ge av det)

Nu har jag gett min häst hel anis och hel timjan 2 tsk/dag i ca 1 v.

Han hostar inte längre men i förrgår började det rinna ur näsborrarna. Kan inte säga vad det är för färg på det då det är missfärgat av allt pollen som just nu släpps av alla barrträd i hagen.....

Kan det vara reaktion på pollenet, vilket han aldrig tidigare haft.

Eller kan det vara "slem" som nu har lösts upp av anisen och timjan ?

Han har ingen feber så vi tänkte ta en lugn tur i morgon för nu är hästarna både lite rastlösa och hon som går i hage med gräs i har börjat lägga på sej.....

När dom får slemlösande så måste ju slemmet som sitter fast ta vägen någonstans, antningen får hästen loss det och sväljer det, eller så rinner det ut genom näsborrarna :) Det kan mycket väl vara reaktion på pollen, vi har haft ovanligt mycket pollen här i år och flera av hästarna har varit irriterade, rinniga näsborrar och hosta... Det är hästar som inte reagerat tidigare år (förutom min) Jag har själv kännt av pollen, å jag har aldrig reagerat förr, så då måste det vara mycket i år om jag till och med känner av det...

Ang motion så säger ju alla olika, om dom ska vila eller inte. Av egen erfarenhet så tycker jag hästen ska hållas igång och ridas så pass mycket som den orkar, om jag inte rider min när hon är hostig å slemmig så "slemmar hon igen" i halsen och blir ännu mer tät i luftvägarna. Men när hon får hålla igång och jobba mer med lungorna så får hon mycket lättare att hosta upp slemmet, brukar höras tydligt i slutet av en ridtur att hon är "renare" i luftvägarna och har hostat loss en hel del. Men har dom feber ska man såklart inte anstränga dem, men är dom friska annars så ser jag personligen ingen anledning att ställa dom på vila. Finns dom som säger att hästen måste vila också när dom hostar, man får ju välja själv vad man vill göra, men på min häst funkar lagom motion bäst, annars blir hon sämre. Man kan ju jämföra med sig själv, tar man en lugn promenad när man är förkyld så börjar det ju rinna ur näsan och då får man ju bort en del :)

I dag hade han inget som helst snor i näsan och han var ordentligt pigg att rida och inget hostande.... :love:

Fast jag tror jag fortsätter med aniset och timjan till midsommar med tanke på allt pollen som yr runt nu....

Samma här, ger min häst 10 gram lakritsrot och det tog 2-3 dagar så var hostan borta å hon va inte längre täppt i luftvägarna :)

Har läst att överdosering av lakrits kan ge bl a kaliumbrist (läste i hästägarens örtabok) Vad räknas som överdosering? Någon som märkt av några biverkningar på lakrits? Nu ger jag ju bara 10 g per dag, men tänkte om det finns en max längd på hur länge man kan ge lakrits i sträck utan att det är någon fara? Lakrits är inget jag vill ge året runt eller längre perioder, bara de veckor de behövs (vid pollen) men kan va bra att veta om det finns nån gräns?

Liknande trådar

S
Hästvård En av hästarna hos oss hostar. Det är nu andra året det håller på, och det blir alltid värre mot våren/sommaren, även fast de denna tid...
Svar
1
· Visningar
1 119
Senast: Similitude
·
Hästmänniskan Min dotter red på ridskola, flera år. Köpte en liten gård, skaffade en travare, för att se lite om vår dotter hade...
Svar
11
· Visningar
2 531
Senast: Raja
·
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
5 228
Senast: moon
·
Hästhantering Jag vet det finns många trådar om transport, de tar delvis upp mina funderingar, men jag har några till. Jag ska flytta min häst till...
Svar
15
· Visningar
1 636
Senast: qnockout07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka