Ang. avkoket på anis, timjan, lakrits

Sv: Ang. avkoket på anis, timjan, lakrits

Bara vanlig Anis hel i maten.
Till Axel: Mina hästar är pollenallergiker, kommer så fort björken blommar, utehästar som går på ensilage. När pollensäsongen är över var/är hästarna bra(två olika hästar efter varandra). Hade dom varit uppstallade hade de säkert varit hosthästar, känsliga luftrör har dom säkert men dom reagerar på pollen.

Senast ändrad:

Har man testat allergimediciner på hästar?

Jag menar.. det är många andra humanpreparat som funkar även på häst.
De kan ju även vara allergiska mot vissa grästyper.

Vet ej , men det klingar bekant, det borde funka men dosen är nog inte nådig.
Min man har astma och örtblandningen fungerar på honom, jag gjorde den till han först och testade sen på häst, eftersom hästen fick problem, ventipulminen kunde tas bort helt, helt sjukt igentligen:D
Tyvärr fortsätter mannen att röka så han måste nu ta astmamedicin också.

Inhalationssprayerna Airomir (luftrörsvidgande) och Flutide (cortison) används även på häst.

Dum fråga igen...

Kan jag använda den anis som finns i vanliga affärers kryddhylla ? ? ?

frågar också lite dumt,
var får man tag på lakrisrot?
förutom att gräva upp en lakris planta och torka roten dvs? (fast grannen har ju massvis av lakris doftande ormbunks liknande plantor i stengärdet... kanske ska smyga ut en kväll när de växt upp :D)

Ytterligare en dum fråga :

Timjan, kan man använda färskt Timjan som jag plockar i grönsakslandet eller ska det vara torkad Timjan ?

borgeby kryddgård köper jag allt hos, står under örter i kiloförpackningar

ja men den kan vara gammal och då krävs större doser. Visst kan du använda egen färsk timjan, man brukar säga en stor näve färska örter, men med timjan som är en ganska torr ört så kör samma dosering som torr, 1 msk

Senast ändrad:

Jag har en liten fundering om jag skulle testa denna kur på min häst. kan man tävla lättare tävlingar (Distans) undertiden hästen äter denna kur.(angående dopingtest och liknade som kan förekomma även på lätta distanstävlingar) Min häst har blivt beh. av vet. för hosta så det är inte tal om att tävla på ett tag. men jag tänkte att man kunde använda det som förebyggande sen efter avslutad medicinering doserat av vet.
Ni som ger era hästar detta. hur länge ger ni det i följd och vilken tid på året brukar ni ge det till era hästar?

Dom örterna jag gett är örter hästar äter i det vilda, så hur länge du behöver dom är lämpligt. Tänk på att örter egentligen är doping med och att djurskyddslagen säger att man inte får tävla med sjuka djur, behöver hästen örterna för att hålla sig frisk är hästen för sjuk för att få tävla enligt djurskyddslagen. om man sen tycker det är fjanterier eller inte beror väl på hur ärlig man är mot hästen och lagen, behöver den hostörter kanske man inte ska tävla förränn problemet försvunnit oavsett vad lagen säger.
Nu skrev jag förhoppningsvis saker som du redan vet, vill bara göra klart att det är doping och förbjudet att tävla.

Senast ändrad:

det låter som spansk körvel

Igår blandade jag ihop en förpackning anis med en burk timjan i en burk och började då ge henne 2 tsk, tänkte ge henne det varje dag nu. Ska bli spännande att se om hon blir bättre. Har innan kokat o gett avkoket men ska nu alltså prova att ge örterna direkt i maten, pga tipsen här på sidan.

Jag kan ha fel men är det inte de färska örterna man kan ge som de är och att de blir bättre effekt om man kokar de torkade?

När jag gav avkok (+ kryddorna) av timjan o anis så märkte jag resultat samma dag.

det bästa är att ge tinktur(alkoholinfusition) till människor, vi är dåliga på att ta upp växter, men det behövs inte till hästar, dom är så bra på att smälta örter att du kan ge dom torkade och få effekt ganska omgående. Somliga örter tar dock tid men hostörter brukar fungera direkt, med bättre effekt efter några dagar(men då har det börjat lossna i luftrören, så klart att det känns bäst då:D).

Igår blandade jag ihop en förpackning anis med en burk timjan i en burk och började då ge henne 2 tsk, tänkte ge henne det varje dag nu. Ska bli spännande att se om hon blir bättre. Har innan kokat o gett avkoket men ska nu alltså prova att ge örterna direkt i maten, pga tipsen här på sidan.
Doseringen är 15-30 gram per ört, det är rimligare att ge 1 msk av var ört

Kul att så många skrivit i tråden! Har följt den lite till och från sen jag skapade den, mycket intressant att läsa andras erfarenheter måste jag säga!

Min häst (pollenkänslig) fick börja äta lakritsrot för 2 veckor sedan (tips från en som säljer örter till häst) och hon blev symtomfri inom bara några dagar och har varit precis som vanligt sen dess. Nu verkar dock björkpollen kommit med full kraft så nu är hon lite täppt och irriterad igen, men inte alls lika mycket som innan hon fick lakrits. Nu är det så mycket pollen att jag tycker mig själv känna av det... så då förstår jag om hästen känner av det också..

Vi har en till häst i stallet som också verkar va pollenkänslig, den har ätit just det här avkoket som tråden handlar om (eller handlade om från början kanske jag ska säga;)) Den hästen har blivit bättre men inte lika bra som min blivit på enbart torkad lakrits. Alla reagerar ju såklart olika på olika örter men jag tycker ändå det är intressant att se.

Vore kul om tråden fortsatte och fler tips för pollenkänsliga hästar skrivs!

Har läst en del gammla trådar, i någon stod det att hade man en häst som var täppt (stod inte av vilken anledning har jag för mig) så kunde man ta några droppar pepparmyntsolja i typ barnolja eller liknande och smörja in hästens näsborrar med före/efter ridning, det skulle hjälpa till att lätta upp i näsan, som nässpray för oss. Någon som testat? Eller testat något liknande? Har ett liniment med pepparmynta till hästen och hon brukar vilja lukta i burken när jag öppnar den, därför jag kom att tänka på att det kanske hjälper?, eller så gillar hon bara lukten:)

Liknande trådar

S
Hästvård En av hästarna hos oss hostar. Det är nu andra året det håller på, och det blir alltid värre mot våren/sommaren, även fast de denna tid...
Svar
1
· Visningar
1 119
Senast: Similitude
·
Hästmänniskan Min dotter red på ridskola, flera år. Köpte en liten gård, skaffade en travare, för att se lite om vår dotter hade...
Svar
11
· Visningar
2 531
Senast: Raja
·
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
5 228
Senast: moon
·
Hästhantering Jag vet det finns många trådar om transport, de tar delvis upp mina funderingar, men jag har några till. Jag ska flytta min häst till...
Svar
15
· Visningar
1 636
Senast: qnockout07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka