Ang. avkoket på anis, timjan, lakrits

SalanderI

Trådstartare
Hej har läst i flera trådar här att avkoket på anis, timjan och lakrits rekommenderats till "host-hästar" och att många fått bra resultat av det. Det finns några saker jag undrar, har sökt i tidigare trådar men hittar inte svar på mina funderingar. Ni som testat detta avkok får jättegärna svara på dessa frågor:

Hur mycket gav/ger ni per dag? (har läst allt från 1 dl upp till 8 dl /dag)
Hur länge gav ni innan ni märkte skillnad på hästen och hur dålig var hästen när ni började?
Hur länge gav ni avkoket?

Någon som kombinerat med någon mer ört? (förutom vitlök och äppelcidervinäger som står med i många av recepten)

Tacksam för svar! :)

Sv: Ang. avkoket på anis, timjan, lakrits

jag ger Bara Anis och ibland Timjan till pollenallergisk häst, jag ger ca 1 msk. du behöver inte göra ett avkok du kan ge som det är, tänk på att hästar är gjorda för att äta örter och klarar den biten själv. Ska däremot du ha behövs avkoket.
Anisen fungerar mycket bättre än slemlösande på hästen och det är den andra hästen som får med gott resultat,obs enligt min erfarenhet. Hon har helt slutat att hosta i alla lägen, även vid rullning i damm:)Jag ser nu att du skrivit i dl, det räcker med 1-2 msk till stor häst om du inte gör avkok utan ger som det är eftersom hästen då tar upp allt, vilket inte kan hända vid avkok.

Senast ändrad:

Tack för svaret! :) Det var lite det jag funderade över också, varför avkok anses va bättre än att ge örterna direkt. Jag har alltid bara haft torra örter, aldrig avkok, så därför jag tyckte detta recept va intressant och vill veta mer :)

Är det hel anis du ger? (finns väl krossad/malen också om jag inte minns fel?) Ger du det året runt eller bara i perioder? Kan vara värt att testa, har också pollenallergisk häst, medicin jag fick från veterinären förr hjälpte inte ett dugg, däremot har hästen svarat bra på alla örtkurer den fått hittills! :)

Jag har gett avkoket till min häst två gånger som alltid blir snorig på våren och tidig sommar. Första gången så sa veterinär att han hade kronisk bronkit vid halskoll inför operation. De gick ej att behandla.
Kom hem och gjorde detta avkok efter råd av vän och efter två veckor var halsen prickfri. :confused: veterinären fattade ingenting men operation gick att utföra. Så varje vår när han blir lite snorig och torrhostig får han avkoket i två veckor och det ger fantastiskt resultat!!

Han får ganska starkt kokat avkok. 1 dl morgon och kväll tillsammans med vitlök och äppelcidervinäger i två veckor. Han älskar det. =)

detta verkade ju väldigt intressant! ena hästen har börjat hosta, vi blöt lägger höet men det hjälper inte så mycket.
funderar om det hör ihop med de höga pollen halterna nu eller om det är höet som retar henne, hö får åtminstone mig att nysa.

vad är det för recept ni använder till avkoket? eller kan jag ge torra örter?
är det slemlösande eller hur fungerar det?

Senast ändrad:

Det här är receptet på avkoket som jag hittade:
ca 1,2 liter vatten
ca 40 g anis
ca 30 g timjan
ca 1 msk lakritsrot (finns i hälsokostbutiken)

Koka vatten och anis i ca 10 min, ta sedan av kastrullen från plattan och häll i timjanen och lakritsroten. Sätt på locket igen och låt det stå och dra i minst 12 timmar. Ta sedan bort fröna och bladen och pressa vätskan ur dem. (Det är alltså vätskan som man ska använda). Detta avkok ska sedan kombineras med vitlök och äppelcidervinäger.

Innehållets verkan är så här:
Anis: slemlösande
Timjan: slemlösande
Vitlök: Antiseptisk, hostbefrämjande, slemlösande och antibiotiskt.
Äppelcidervinäger: Utrensande, blodrenande och bakteriedödande.
Lakritsrot: slemlösande och lenande för irreterade slemhinnor

Står att det inte skall ges till dräktiga ston

Om det spelar nån roll om det är avkok eller torra örter är det jag också undrar, så därför jag gärna vill höra andras erfarenheter :) Läste nånstans att avkok tas upp snabbare i kroppen på hästen? Vet inte om det stämmer, har inte hört det förr. Vet att man gör avkok/ te till oss människor på örter men att göra avkok till hästar var något nytt för mig :)

Jag har gett det till min häst. Det jag gjorde var att jag kokade 1 msk anis i ungefär 1 liter vatten. När vattenkokaren stängde av sig satte jag till 1 msk timjan och lät det stå och dra ens tund. Slutligen kokade jag upp igen med öppet lock. Att locket var öppet berodde på att jag fick problem med skumbildning och därmed överkokning då det var timjan i.
Jag har testat att koka upp vattnet och sedan tillsätta både anis och timjan men för mig gav det mycket sämre resultat.
slutligen blötte jag fodret med avkoket utan att sila bort kryddorna

det där tål ju att provas ^_^
Äppelcidervinäger: Utrensande, blodrenande och bakteriedödande. detta tycker jag låter lite läskigt dock, blodrenande och bakteriedödande... sen har jag blivit ärrad av att ha hört att vitlök kan ge anemi.

kan man skippa dom och bara tillsätta lakrisrot?

Jag har gett bara anis och timjan. Det fungerade bra.
Det har hänt att vi har tagit det själva ibland, mot hosta, fast då med lite socker eller honung i.

Var köper du anis och timjan ?

Är helt novis på allt sådant.....

Googla på kryddor så får du upp flera försäljare. Jag köper i 1 kg förpackningar från en av de som kommer högt upp i den listan.
Vill inte posta en länk eftersom det kanske räknas som reklam

*Delvis kl*

Ger man en matsked av varje och är det hel anis?

Alla svar är välkomna, det är ett intressant ämne! :)

F A, hur gör du?

knapp
jag ger torra örter och inte krossad anis eftersom den eteriska oljan som fungerar avdunstar, ska man ge avkok så ge själva resterna till hästen med, kasta inte. 1 msk brukar vara standarden av örter till häst och om man vill ge timjan och lakrisrot med är lite en smaksak. Börja med alla tre och efter ca 14 dagar ge bara Anis eller timjan. Själv tycker jag Anis är bäst men hästar är individer så bara dom kan bestämma vilka.
Om ni har en allergisk häst så tillsätt 1-2 msk boveteört, den fungerar som ett antihistamin och fungerar gör den:)
Mitt bästa recept till bronkit är
1 msk Anis(slemlösande)
1 msk Fänkål(slemlösande)
1 msk Boveteört(antihistamin)
1 msk Snärjmåra(understödjande)
1 msk Nässla(renande, understödjande)
Då gav jag även vitlök men har slutat pga biverkningarna
Fungerade klockrent på en bronkithäst som innan stod på ventipulmin(luftrörsvidgande) helt frisk i 6 år till han togs bort under en bukop.

Jag glömde tala om att jag själv gör avkok av egenhändigt krossad(precis innan) Anis, 1 msk ,till mig själv när jag är slemmig, funkar klockrent och bättre än receptfria "skitet" i handeln. dessutom jättegott.

Om du nu inte pratar om pollenallergiker är fodret o stallmiljön det som måste förändras. Även diagnosen allergi är tveksam. Hästar som går på bete flera mån. hostar inte. Daglig motion som rensar luftrören.

Det hjälper inte att blöta dammigt foder.
Borsta ej leriga hästar i stallet. sopa ej när de är inne . Mkt utevistelse o öppet i stallet.
Då behövs inga mediciner som bara döljer symptomen.
en häst som en gång blivit hosthäst är superkänslig för endast lite damm som oftast är mögelsporer.

Hösilage är oftast deras räddning.

När vi hade enorma mängder mögel mellan inner o logtak i ett inackorderingsstall för en massa år sedan, så blev alla hästar hosthästar:crazy: Det hjälpte inte med stora dyra stallfläktar som mer vispade runt skiten. Ta bort orsaken till hostan.

Svar till axel:Min häst är pollenallergiker, eller pollenkänslig skulle jag snarare vilja säga. Går på lösdrift, borstas ute osv. Men pollen i luften är ju lite svårt att ta bort... Hon mår bra de dagar det regnar, för då följer väl pollen med regnet ner i marken och irriterar inte luftvägarna på henne. Hon få hö men har aldrig hostat av det, hon får bara problem nu i pollen-tider, annars har hon inga problem under resten av året.

Till er andra, kul att höra att det finns olika versioner och doseringar av dessa örter, och att många blivit hjälpa av det. Boveteört lät intressant, får googla på det ;)

Är stjärnanis samma som den anis du pratar om ?

Om det är samma ger du då 1 msk torr anis direkt i maten eller krossar du den innan ?

Liknande trådar

S
Hästvård En av hästarna hos oss hostar. Det är nu andra året det håller på, och det blir alltid värre mot våren/sommaren, även fast de denna tid...
Svar
1
· Visningar
1 119
Senast: Similitude
·
Hästmänniskan Min dotter red på ridskola, flera år. Köpte en liten gård, skaffade en travare, för att se lite om vår dotter hade...
Svar
11
· Visningar
2 531
Senast: Raja
·
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
5 228
Senast: moon
·
Hästhantering Jag vet det finns många trådar om transport, de tar delvis upp mina funderingar, men jag har några till. Jag ska flytta min häst till...
Svar
15
· Visningar
1 636
Senast: qnockout07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka