åke

Trådstartare
Många analyserar ju både hit och dit, Högt och lågt. Men hur gör ni med kraftfodret ni som köper korn och havre av en bonde? Analyserar ni det med? Själv så köper vi hippo foder och tar vårat hö själva och analyserar det.

Sv: Analyser.

Ev. korn och havre väger jag upp (kan ju väga lite olika beroende på skörd) men räknar med standardvärden.

Jag köper havre från en bonde, den analyseras varje år. Skulle jag gå på standardvärden med den havren då skulle jag fått ge 1/3 ner till varje häst...

Spannmål har generellt sett inte så stora variationer i näringsinnehåll som grovfoder har, därför kan man gott använda standardvärdena.

De variationer som dock finns ger ju såklart större utslag ju mer man ger av fodret, så ger man många kg varje dag kan det helt klart vara idé att analysera det aktuella partiet, precis som med grovfodret.

Personligen har jag aldrig gett mer än något kg åt någon häst, så mitt svar är nej, jag analyserar inte havren. ;) (Använder väldigt sällan havre öht.)

Finns en gammal sådan här tråd med, om man vill ha fler svar.

Jag kollar volymvikten, men analyserar inte. Helt enkelt för att jag ger såpass lite havre att det i totalfoderstaten inte gör mer än ytterst marginella skillnader utan betydelse om värdet avviker från standardvärde. Oavsett håll. Ger bara havre som 'krubbskrammel', det behövs eg inget kraftfoder.

De gånger (de är ganska få, havre är sällan mitt förstahandsval i de lägena) jag har högre havregriva, så att ev diff skulle inverka, då köper jag färdiganalyserad havre.

De gånger jag haft häst som ätit närproducerat har jag givit så lite kraftfoder att det spelar mindre roll om det avviker från tabellvärde.

Om hästen behöver mycket kraftfoder föredrar jag att det är analyserat, antingen genom att köpa t ex Kraffts Havre eller att köpa ett färdigfoder som passar med behovet (och då få analysen på köpet)

Sedan är det ju samma sak med dom som analyserar "hysteriskt". Hur gör dom då hästen ska gå på bete? Hästen äter ju mera gräs än hö på ett år ju.

Sedan är det ju samma sak med dom som analyserar "hysteriskt". Hur gör dom då hästen ska gå på bete? Hästen äter ju mera gräs än hö på ett år ju.

Man kan analysera sitt gräs om man vill. Jag nöjer mig med att veta vad det blir för värden på hö som är taget från angränsade mark, och på att jag vet vad det växer i betet. De får för mkt MJ det vet jag, men jag vet också att SRP/MJ-kvoten är mer än tillräcklig (det är ju huvudanledningen till att analysera hö. Iaf för mig).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 171
Senast: Habina
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 165
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka