Alltid ge lugnande när tandläkaren är ute?

Anna-KarinO

Trådstartare
Jag brukar ha ute veterinär för att kolla tänderna på hästen varje år och har än så länge aldrig behövt ge hästen lugnande.
Men nu kommer en annan veterinär ut till stallet och jag får uppfattningen av mina stallkamrater att man mer eller mindre ger hästen lugnande av ren rutin, oavsett behandling. Är det vanligt och varför ger man i så fall det?

Sv: Alltid ge lugnande när tandläkaren är ute?

Ska man sätta in en munstege och komma åt och undersöka tänderna ordentligt, så ja då behövs lugnade medel. Sedan vill de ju gärna ha upp hästen haka på ett stöd så att huvudet vilar där med undersökningen pågår, på en osederad häst är ju detta omöjligt.

Behöver man behandla så använder de ofta en lite slip i munnen, rycker hästen till så kan den ju blir skadad i slemhinnorna och det är inget man önskar.

Sedering är alltså inte av ondo.

Och inte att förglömma risken för den som undersöker på icke sederad häst, tar en sekund att bryta en arm om hästen slänger undan huvudet när tandläkaren har armen inne och känner på de innersta tänderna, hästar är starka djur fråga den tandläkaren jag tidigare använde som varit med om just det, hästen kastade undan huvudet och hans arm bara knäcktes trots att det var en stor karl vi pratar om.

Blir bara lite fundersam då jag aldrig varit med om det tidigare, varken i stallet eller på klinik. Har haft inne munstege på alla mina hästar utan sedering, sen har en veterinärassistent hållt upp huvudet för att den andra skulle kunna se ordentligt och eventuellt raspa..
Lugnande i sig är inget farligt men tycker det är lite läskigt när hästarna ibland får lite för höga doser..

Ofta ges väl lugnande innan hästen faktiskt blivit utsatt över något som kan stressa upp den just för att det är lättare att se effekten av det den fått. Att ge en redan uppstressad häst lugnande är lite klurigt eftersom de kan behöva betydligt mer för att det ska märkas och då är det lätt att det blir lite mycket sen när hästen väl lugnat ner sig. De gånger jag har kollat tänderna på min häst har jag alltid bett vet. sedera "i förebyggande syfte" just för att hon är rätt lättpåverkad när hon är lugn från början men behöver få betydligt mer om hon redan är uppjagad och blir då ofta ganska påverkad efteråt.

Blir bara lite fundersam då jag aldrig varit med om det tidigare, varken i stallet eller på klinik. Har haft inne munstege på alla mina hästar utan sedering, sen har en veterinärassistent hållt upp huvudet för att den andra skulle kunna se ordentligt och eventuellt raspa..
Lugnande i sig är inget farligt men tycker det är lite läskigt när hästarna ibland får lite för höga doser..

Se det fetstilta, att raspa alla tänder, ja självklart kan du klara dig utan sedering. Men då undrar jag, om du går till tandläkaren behandlar man då alla dina tänder eller bara dom som har några problem?

För det gäller ju samma på hästen.

*KL*
Vi har haft ute "vanliga" veterinärer som oftast inte sederat om det inte verkligen behövts men så har vi även haft ute två hästtandläkare och de menar att utan sedering kan man helt enkelt inte kolla eller behandla lika noga, för att inte tala om skaderisken på både häst och veterinär som redan nämnts.
Trots att jag har haft en häst som var MYCKET cool i all hantering och behandling så märkte jag ju skillnaden på icke-sederad häst och sederad.
Han kunde helt klart få en mycket noggrannare koll/behandling när han var sederad, för att inte tala om att det måste vara mycket lättare för veterinären och det är trots allt deras arbetsmiljö det handlar om.
Sedan kan jag hålla med om att det inte alltid känns så bra att sedera hästen, i synnerhet inte de gånger de verkar ha tryckt i lite för mycket :crazy:.

Få veterinärer vill ta risken att behandla osederat. Längst in i munnen finns känsliga områden där hästen tar oerhörd skada om den t ex rycker till och veterinären kommer åt med raspen.

Mina hästar får inte behandlas i munnen oserderad.

Mina hästar har hästodentolog som även är veterinär. Hon sederar och stöttar upp huvudet, vilket jag är nöjd med. Hellre det än att hästen blir orolig, att det jhänder nåt osv. Även om hästen är lugn och snäll i valiga fall så vet man ju aldrig. En av mina är dessutom ganska bökig att titta i munnen.

Våran vet. brukar inte heller ge lugnande vid olika behanlingar som tänder och annat. Han har då haft hand om dem i många många år och känner dem vid det här laget. Hade dessutom en som blev okontaktbar och bara gick på lugnande, man var tvungen att ge så mycket att han nästan rasade ihop. Utan gick det bra däremot.
Däremot förstår jag om man kommer till främmande hästar och ska göra mer eller mindre obehagliga undersökningar eller behandlingar att man vill sedera. Det är en säkerhetsfråga för den som gör arbetet. Sen tror jag säkert att många ger lugnande på ren slentrian.

KL Om jag inte vet något om hästen så provar jag att sätta in munstegen utan sedering, vilket går jättebra på många hästar.
Sedering kan dock ändå krävas i nästa steg när man skall åtgärda.
När jag använder elslipen sederar jag alltid.
PL

Mina hästar har fått lugnande direkt vid tandläkaren utan att vet. frågat först. Nu är båda hästarna lugna av naturen, men jag tror inte någon av dom skulle klara den "brutala" behandlingen utan lugnande.

Sedan kan jag hålla med om att det inte alltid känns så bra att sedera hästen, i synnerhet inte de gånger de verkar ha tryckt i lite för mycket :crazy:.

Men det är väl ändå ditt ansvar som hästägare att lära känna din häst? Första gången med nytt medel går man ju på veterinärens dos och utvärderar, sedan kan man öka/minska/ändra rutinerna till vad som passar ens häst bäst.

Min är väldigt lättpåverkad och det är ju precis som du säger inte så kul när de är helt väck nån timme efteråt. Speciellt inte om man ska köra hästen hem och får handgripligen släpa runt den i över en timme innan den är hyfsat körbar :angel: Men det löser man ju lätt med att skriva ned preparat och mängd så man vet till nästa gång och ber vet om råd. Vi har minskat varje gång och nu är hästen lugn vid behandling och piggnar till av en kortare promenad efteråt - lagom dos.

Vår tandläkare ger alltid lugnande till alla vi vart där med. Jag förstår faktiskt inte hur man kan våga stoppa in hela armen och känna på in/utsida av tänderna ända längst bak utan sedering, än mindre börja arbeta där inne? Förutom risken då att hästen dessutom kan skada sig om den börjar leva rövare med redskap och arm instoppat i hela munnen.

KL Om jag inte vet något om hästen så provar jag att sätta in munstegen utan sedering, vilket går jättebra på många hästar.
Sedering kan dock ändå krävas i nästa steg när man skall åtgärda.
När jag använder elslipen sederar jag alltid.
PL

Det tycker jag låter som en klok strategi!

Det kan ju också vara helt personberoende om hästen behöver sederas eller inte. Dvs hur rutinerad och bra på att läsa av hästen vet/tandläkaren är.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 654
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
476
Senast: cowgirl81
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 213
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31