Allmänt om inridning

Jag red min arabhäst själv, och red även in min nuvarande welsh cob (f. 2020) själv. Jag och min sambo kommer även att rida in vår american painthorse f. 2023 själva.

Det som jag gjort som tydligt skiljer sig från många andra är att jag gör väldigt korta pass med dem. När jag rider in så sitter jag på dem ca tre minuter i flera veckor, övrig tid ska de ju ryktas, lyfta hoar, sadla, tränsa, gå till ridbanan, stå stilla vid pallen, osv. Det är ganska mycket för en unghäst så den kan vara mentalt trött och det kan bli problem om man som ryttare tror att träningen börjar när man är uppe i sadeln. Sedan har jag passerat 40 och vill inte ha stök eller fläng och då tar jag hellre längre tid på mig. ;)

Väldigt mycket träning generellt har jag gjort i korta pass på ca 10-20 minuter. Jag tror att man som ryttare ofta tycker att det känns ovärt att åka till stallet och hämta dem och göra dem i ordning bara för att dutta tio minuter på ridbanan, men det gav ett jättefint resultat på min senaste. Här är första uppsittningen på Ares, tre år, i mars 2023.

25.inridning.jpg


Så här såg vi ut ca 16 månader senare :)

29.trav%C3%B6ppna.jpg
Så tänker jag med, korta, korta pass. Så man inte får bakslag eller gör för mycket.
 
IMG_9013.jpeg


Jag har min första egna unghäst nu som flyttade till oss när han var 7 månader och han blev 3 nu i våras. Håller på och rider in honom nu, med hjälp av vår duktiga medryttare. Satt in honom själv i våras, men åkte av (🙈) och bröt nyckelbenet när vi skulle galoppera över en äng och han fick ett riktigt tokryck 😅. Så nu tar jag det extremt lugnt och det är mest Alva som hjälper oss som rider, samt sonen 9 år som skrittar lite i skogen någon dag/vecka.

Hästen har haft sommarlov mer eller mindre hela sommaren men tänkte försöka komma igång lite nu till hösten igen. Han är ganska mycket tömkörd och riden i alla gångarter ute i skog och mark men ska försöka introducera ridbanan lite mera i höst är tanken. Alva kommer också ta lektioner med start nästa vecka för en gammal stallkamrat som är ridlärare. Men passen är än så länge korta, på ridbana ca 20-30 min kanske? Och någon skritt-tur ut i skogen på kanske 40 min ibland, men då promenerar jag oftast en stund i början och slutet av passet. Är ju som sagt första gången jag gör detta så det är lite trial and error här 😅

Han är väldigt mycket miljötränad från start och van vid allt från tung trafik till tjoande barn. Tanken var från början att köra in honom, men det projektet har satts på paus tills vidare då min medhjälpare tillfälligt bor på annan ort. Men han har dragit däck och satts för vagn ett par gånger.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 478
Senast: Modest
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 223
Senast: IngelaH
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 195
Senast: Ajda
·
Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
33 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp