Allmänt om inridning

Reville

Trådstartare
Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid vilken ålder på hästen och vilken tidpunkt på året brukar ni föredra?

(Alla frågor behöver inte besvaras, lyfte ut några allmänna frågor för diskussionens skull, fyll gärna på om ni har fler☺️)
 
Jag har en unghäst jag precis ridit in. Väntade tills han var fyra år (i år då). Tog hjälp av ett proffs som kom hem till oss och red honom här. Han var väldigt väl förberedd. Sadel och träns van, jag hade själv suttit in honom, så hoppa upp och av och skritta med barbackaryttare var inget konstigt för honom. Van att linas, promeneras i trafik osv. Jag är glad att någon kunde komma hit och hjälpa mig. Hade verkligen ingen lust att skicka iväg efter allt man läst.
Personligen tycker jag tre år är för tidigt att rida in. Sitta in dem, jobba med dem från marken, vänja vid trafik mm är väl lagom vid tre års ålder, men där tycker många olika.
 
Har inte ridit in nån häst, men mina barn har ridit in våra två nuvarande unghästar. 3 resp 4 år. Vi har börjat på vintern, januari/februari som 3 åringar. Har inget ridhus och ingen bra vinterunderhållen ridbana, så är perfekt att börja hänga och skritta den tiden på året tycker jag.
Följer ingen mall, våra har nog ridits in lite långsammare än de flesta andra, men den som är 4 år nu har ändå kommit ifatt skulle jag säga & våra är tryggare och mer miljötränade än de flesta andra också.
Vår 4 åring nu har varit ute och tävlat i vår, hoppades in och tog första galoppen under ryttare under hösten som 3 åring tex.
 
Jag har ridit in mina två själv, den ena hade jag hjälp att sitta in. Det föll sig naturligt för mig då jag inte visste någon med samma filosofi som jag att ta hjälp av.
Den ena red jag in vid 3 och den andra vid 4, den senare utvecklades mycket mer långsamt än den första och såg vid 3 års ålder ut som ungefär 1,5.
Jag tror det här med ålder när man rider in ska ses som ett riktmärke och 3 år som den tidigaste åldern, helt ärligt rids ju många SWB in på hösten som 2 åringar ofta innan de är 2,5 år gamla. Jag fick en del kommentarer från folk som mer eller mindre idiotförklarade mig för att jag väntade ett år extra med den ena eftersom "han är ju 3och då rider man in" (fritt citerat). En så fast gräns känns som en kraftig förenkling av situationen och jag anser att man bör titta på både den fysiska och psykiska utvecklingen hos individen för att avgöra om det är lämpligt.
 
Jag rider in mina unghästar själv. Har jobbat i stall och ridit in rätt många hästar, så jag har ett system som jag utgår ifrån, men anpassar alltid efter individen.

Den som är 3 i år har jag fortfarande bara skrittat litegrann på, för att hon är lite gänglig och inte lika färdig i kroppen som hennes äldre syskon var vid samma ålder. De andra reds in "tillräckligt mycket" för att kunna gå ridprov på 3-årstest hösten som 3-åringar. Sedan har de fått lång vila på hösten/vintern.

Försöker överlag rida så litet som möjligt på ridbanan med unghästarna, och istället rida ut med dem i princip helt från början. Samt tömköra för att lära in kommandon och bygga styrka utan ryttare.
 
De två oinridna jag haft hittils har jag ridit in helt själv, jag har numera mina metoder (som jag ofta får introducera till inridna och tävlade individer med i början). Min nuvarande åring planerar jag också att rida in helt själv, med råd från folk jag känner nu och måhända att jag träffar på ett duktig barn som kan rida lite med (russ, men också hingst och jag har mina krav). Överlag är det väldigt få hästar som jag inte ridit in som jag trivs helt med i grundridningen, delvis då jag har en ganska ovanlig ridstil.

Min första, varmblodstravare ej igång men tidigare inkörd, reds in som treåring men reds inte mer ordentligt förrän hon var fyra-fem. Tog första galoppen hösten när hon var fyra och det hade varit samma sak om hon hade varit ett halvblod, handlar inte om att hon hade svårt för det. Islänningen reds in som fyraåring, han var ganska färdig i kroppen då med. Då hade jag mycket mer erfarenhet så han var helt igång i fyra gångarter, simpla övningar och uteritter ensam samt i grupp sommaren då han var fem. Russungen nu planerar jag att rida in som fyraåring ungefär, men det får bli som det blir. Han kommer dock köras in innan dess samt ej vara ridhäst primärt. Redan nu lutar jag mig över honom och vänjer honom vid diverse märkliga grejer som jag kan tänkas hitta på, vilket tas främst med nyfikenhet.
 
Har ridit in själv, anpassat efter individ och tagit de sakta.

Vid 2 år börja ha sadel på, gå på promenader utan andra hästar och lära sig flytta sig för tryck. Lära ljud för framåt/stanna/sakta av
Alltid köpt vid minst 2 år så de är ju lite olika vad den varit med om innan.

3 år tömkört. börjat hänga på, med sadel eller utan. När hänga på är ok och hästen kan gå fram med mig hängande börja svinga över benet.
Gäller att lära att nått kommer röra sig på båda sidor om dem såklart.

Svårt att rada upp när de blir individuellt 🙂
Endel reagerar inte på nått och endel känner att vissa saker är väldigt jobbiga. Läsa av att de är tillfreds och lugn och inte gå för långt.
Triggerstapling i allt.
 
Den nu vuxna hästen reds in på våren när han var fyra. Han var lite ängslig av sig och det var min första unghäst, så jag tog hjälp av en duktig ryttare i ett närbeläget stall. Hon tog med sig sin medryttare på sin egen erfarna häst, hoppade upp och red ut några gånger helt utan drama. Sen tog jag massor av tränarhjälp för hans utbildning förstås, men lämnade inte iväg.

Min nuvarande treåring är just nu under inridning. Han är mycket tömkörd både för tränare och ut i skogen, och rids nu i skritt och trav korta enkla turer med min medryttare på min vuxna häst som sällskap. Sen ska han få vintervila så satsar jag på att rida för tränare till våren.

Mina hästar är rena hobbyhästar av kallblodsras, jag rider mest ut och tränar för tränare för att det är kul.

Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid vilken ålder på hästen och vilken tidpunkt på året brukar ni föredra?

(Alla frågor behöver inte besvaras, lyfte ut några allmänna frågor för diskussionens skull, fyll gärna på om ni har fler☺️)
 
Jag satt in min förra unghäst själv och vi tog det extremt långsamt.
När han var fyllda tre fick han åka på inridning. Det fungerade superbra för oss, och kanske gör jag samma med min nuvarande unghäst, men hon har hunnit bli fyra år och har nu föl.

Jag har ridit in några unghästar som ung, men nu är jag inte just ung längre. Man blir försiktigare med åren, och jag tycker att en unghäst skall ha en ryttare sin har ett gott självförtroende och som vågar rida.

Så svaret på frågan är att jag gör grunden själv, och jag har väl ett "system" som går ut på att ta det lugnt och inte pressa fram något. Det skall kännas roligt för både häst och ryttare och ridturerna skall vara korta i början.

Men jag är inte snabb, och mina unghästar har alltid hunnit bli över tre år innan de ridits in.
 
Jag har ridit in en av mina egna själv och den hade jag haft sedan föl så det var en lång förberedelse fram till inridningen där hästen hade promenerats, tömkörts både med och utan sadel osv så när inridningen påbörjades var det bara ett moment som följde på ett annat och inget som direkt överraskade damen. När vi började hänga på henne (hösten när hon var 2,5 år - född i mars så ganska tidig) så var vi hemma på gårdsplanen; mamma höll i hästen och pappa lyfte upp mig till hängande, och så leddes vi en bit framför stallet. Detta gjordes ett par gånger och sedan hasade jag mig upp till sittande. Hon brydde sig inte en sekund så det var väldigt enkelt. Vid denna tid så bodde jag inte hemma utan jobbade i stall så detta blev inte så ofta utan när jag kunde åka hem över helgen. Senare under höst/vinter fick hon komma till mitt jobb och så fortsatte inridningen där med hjälp av min chef/tränare som höll när jag satt upp och var med när jag red. Denna häst var väldigt enkel att rida in, hon var väldigt trygg i sig själv (redan som föl) så det var bara att fortsätta. Hade hon varit svårare eller visat sig vara känslig för saker på ryggen eller liknande så hade vi säkert lämnat iväg henne till någon för inridning, men nu var hon så enkel att jag löste det själv.

Jag har haft ett par egna unghästar efter och de har varit nyinridna när jag fått dem, ett par treåringar som vid köp gick i alla tre gångarter under ryttare och en fyraåring som var (enligt uppgift av säljaren) riden 10-talet gånger när jag provred. De har varit väldigt coola allihop och bara varit att fortsätta med.

Sedan har jag stått uppstallad i ett stall där jag varit med och hjälpt stallägaren med hennes 9 unghästar inför- och under inridning. De börjades med på sommaren när de var 2, då att ha träns, en gjord runt magen, longering osv. Därefter fortsatte vi med sadel; sadling och att gå med sadel på, gå upp på pall intill hästen, trycka lite i sadeln, hänga lite osv. De som var tryggare hängde vi själva på och skrittade, de som var känsligare tog vi hjälp av utbildad beridare. Vi var alltid flera som hjälptes åt kring dem, alla med uttalade roller.
Alla utom en reds in hemma, en löste vi inte då den var galet reaktiv och blev verkligen rädd -den såldes senare till proffsstall som hade en svinduktig unghästryttare som löste det. En annan var också väldigt orolig och ängslig under hela tidiga unghästtiden, den grundjobbades hemma av oss och lämnades sedan till en unghästutbildare där den verkligen landade och blev en fantastiskt trevlig häst som sedan såldes till en ungdom och jag har sett att den varit ute och tävlat med bra resultat senare -den behövde bara mycket tid på sig för att bli trygg i allt.
 
Senast ändrad:
Jag har ridit in en av mina egna själv och den hade jag haft sedan föl så det var en lång förberedelse fram till inridningen där hästen hade promenerats, tömkörts både med och utan sadel osv så när inridningen påbörjades var det bara ett moment som följde på ett annat och inget som direkt överraskade damen. När vi började hänga på henne (hösten när hon var 2,5 år - född i mars så ganska tidig) så var vi hemma på gårdsplanen; mamma höll i hästen och pappa lyfte upp mig till hängande, och så leddes vi en bit framför stallet. Detta gjordes ett par gånger och sedan hasade jag mig upp till sittande. Hon brydde sig inte en sekund så det var väldigt enkelt. Vid denna tid så bodde jag inte hemma utan jobbade i stall så detta blev inte så ofta utan när jag kunde åka hem över helgen. Senare under höst/vinter fick hon komma till mitt jobb och så fortsatte inridningen där med hjälp av min chef/tränare som höll när jag satt upp och var med när jag red. Denna häst var väldigt enkel att rida in, hon var väldigt trygg i sig själv (redan som föl) så det var bara att fortsätta. Hade hon varit svårare eller visat sig vara känslig för saker på ryggen eller liknande så hade vi säkert lämnat iväg henne till någon för inridning, men nu var hon så enkel att jag löste det själv.

Jag har haft ett par egna unghästar efter och de har varit nyinridna när jag fått dem, ett par treåringar som vid köp gick i alla tre gångarter under ryttare och en fyraåring som var (enligt uppgift av säljaren) riden 10-talet gånger när jag provred. De har varit väldigt coola allihop och bara varit att fortsätta med.

Sedan har jag stått uppstallad i ett stall där jag varit med och hjälpt stallägaren med hennes 9 unghästar inför- och under inridning. De börjades med på sommaren när de var 2, då att ha träns, en gjord runt magen, longering osv. Därefter fortsatte vi med sadel; sadling och att gå med sadel på, gå upp på pall intill hästen, trycka lite i sadeln, hänga lite osv. De som var tryggare hängde vi själva på och skrittade, de som var känsligare tog vi hjälp av utbildad beridare. Vi var alltid flera som hjälptes åt kring dem, alla med uttalade roller.
Alla utom en reds in hemma, en löste vi inte då den var galet reaktiv och blev verkligen rädd -den såldes senare till proffsstall som hade en svinduktig unghästryttare som löste det. En annan var också väldigt orolig och ängslig under hela tidiga unghästtiden, den grundjobbades hemma av oss och lämnades sedan till en unghästutbildare där den verkligen landade och blev en fantastiskt trevlig häst som sedan såldes till en ungdom och jag har sett att den varit ute och tävlat med bra resultat senare -den behövde bara mycket tid på sig för att bli trygg i allt.
Det är väl precis det som du skriver, som känns angeläget vid unghästtiden - att man gör det man kan och lämnar till andra om det blir för svårt.

Det jag tycker är svårast med mina egna känslor är att jag är skeptisk till att "lämna bort".

Måste jag, så måste jag, men helst hade jag haft någon som kom hem till mig.

Det är mycket för en unghäst att byta miljö osv, men å andra sidan så är hästarna olika och tar det där med miljöombyte olika också.

Nyckeln är väl ändå att se vilka möjligheter man har, och ta hjälp i tid. Det är lätt att förstöra en unghäst.
 
Det är väl precis det som du skriver, som känns angeläget vid unghästtiden - att man gör det man kan och lämnar till andra om det blir för svårt.

Det jag tycker är svårast med mina egna känslor är att jag är skeptisk till att "lämna bort".

Måste jag, så måste jag, men helst hade jag haft någon som kom hem till mig.

Det är mycket för en unghäst att byta miljö osv, men å andra sidan så är hästarna olika och tar det där med miljöombyte olika också.

Nyckeln är väl ändå att se vilka möjligheter man har, och ta hjälp i tid. Det är lätt att förstöra en unghäst.
Så är det ju, den som vi inte löste HADE varit iväg i ett par veckor hos en unghästutbildare (tillsammans med Fille :p) men den ryttaren kom inte ens upp på den under den tiden. "Vi" kom själv upp på den hemma sen och kunde åka i skritt och lite trav, men han var så väldigt rädd att vi inte fortsatte (just för att inte förstöra något) och den såldes med infon att den var så väldigt känslig och inte inriden vid försäljning.

Jag tror det är viktigt det där med att inte köra på själv "därför att" utan märker man att det blir svårt så är det viktigt att ta hjälp, hemma eller borta -det beror ju på. Men i tid, så man inte bränner något.
 
Har även med en unghäst betalat en tjej för att komma ut och hjälpa mig 🙂
Och det var när det var dags att svinga över benet och rida i alla gångarter.
Tyckte de va skönt att inte lämna bort och att vara med. Jag ledde t.ex i början 🙂
 
Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid vilken ålder på hästen och vilken tidpunkt på året brukar ni föredra?

(Alla frågor behöver inte besvaras, lyfte ut några allmänna frågor för diskussionens skull, fyll gärna på om ni har fler☺️)
Jag rider in alla mina själv av de som har lätt för sig. Jag har skador i kroppen som gör att ser jag ngn som känns väldigt känslig osv så tar jag hjälp av en kompis som är unghästutbildare för säkerhetsskull. Dock förbereder jag alla själv alltid med vänja dem vid sadel, träns och longering, ev tömkörning. När hästen är 2,5 år börjar dem att löshoppa. Vid årsskiftet/jan/feb rider jag in som 3 åringar. Sen vilar dem. Ska de visas innan sommaren så sätta dom igång med löshoppning och sen ridning. Jag är väldigt hård på den punkten att det inte ska börjas för tidigt och det ska inte gå över flera månader i sträck. Det är unga hästar och de ska vara glada och vilja vara ridhästar i framtiden också. Jag tar emot vissa för inridning och utbildning och det är många gr där ägaren ”misslyckats” själv och kört lite slut på sin häst för de tror att det är bra att göra lite hela tiden i flera månader. Jag å andra sidan är mer för att göra 3 gr i veckan max 6-8 veckor (oftast kortare tid) och sen får de vila och smälta allt de lär sig. Tycker det är gott om tid och ingen häst stressas på något vis. Jag tror att många övergör och tror de behöver kunna mer än vad de gör för att räknas som inridna 🙂
 
Jag har precis köpt en åring som ska ridas in så småningom. Kommer göra det mesta jobbet själv. Planen är att köra in nästa år. Sen får vi se om jag kan sitta upp eller inte, det beror lite på hur stor han blir :)
 
Jag red min arabhäst själv, och red även in min nuvarande welsh cob (f. 2020) själv. Jag och min sambo kommer även att rida in vår american painthorse f. 2023 själva.

Det som jag gjort som tydligt skiljer sig från många andra är att jag gör väldigt korta pass med dem. När jag rider in så sitter jag på dem ca tre minuter i flera veckor, övrig tid ska de ju ryktas, lyfta hoar, sadla, tränsa, gå till ridbanan, stå stilla vid pallen, osv. Det är ganska mycket för en unghäst så den kan vara mentalt trött och det kan bli problem om man som ryttare tror att träningen börjar när man är uppe i sadeln. Sedan har jag passerat 40 och vill inte ha stök eller fläng och då tar jag hellre längre tid på mig. ;)

Väldigt mycket träning generellt har jag gjort i korta pass på ca 10-20 minuter. Jag tror att man som ryttare ofta tycker att det känns ovärt att åka till stallet och hämta dem och göra dem i ordning bara för att dutta tio minuter på ridbanan, men det gav ett jättefint resultat på min senaste. Här är första uppsittningen på Ares, tre år, i mars 2023.

25.inridning.jpg


Så här såg vi ut ca 16 månader senare :)

29.trav%C3%B6ppna.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 478
Senast: Modest
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 223
Senast: IngelaH
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 195
Senast: Ajda
·
Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
33 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp