Allmänbildning?

Jag skulle gladeligen förklara det för min kollega som har mer i lön än vad jag har. Att man ständigt blir frågad om man inte har den tjänsten, av samma jäkla person.....ja, då skulle jag nog börja undra.

Mina kollegor är fantastiska, varför skulle jag inte vilja hjälpa dem, oavsett ålder, utbildning eller lön? Nä, känns småaktigt om det är en gång och de frågar.

Det var inte menat som en "kollegan skall banne mig veta det som tjänar så mycket, så jag vill inte förklara". Jag hjälper alla så mycket jag kan utan att fråga frågor. Hjälper diverse kollegor med såna här saker hela tiden, gör mig inget. Men senast idag vet jag en kollega som behövde få ihop ett dokument med deadline måndag, jag har varit upptagen med annat jobb hela dagen (sitter inte i samma stad) och han har ingen hos sig som kunde hjälpa. Så han har suttit själv och försökt fixa det antar jag. Man kan liksom inte ansvara för varann att fixa såna pass enkla saker, det vore lite som att folk konstant behövde hjälp att fixa enkla saker med datorn, plugga in skärmar, whatever. Visst, såklart hjälper man när man kan, men det är inte alltid man är på plats, och man kan vara sönderstressad med jobb och upptagen själv ute på platsbesök, vadsomhelst. Men kollegan måste ändå leverera.

Förstår du vad jag menar?
 
Absolut, men det är inte alltid nån har tid och möjlighet att förklara för en vuxen, högutbildad person med 40+ kkr/mån i lön hur man lägger till sidnummer i word. Det kan man förutsätta att denne ska kunna ta reda på själv. Gör förstås inte nått om man frågar nån person ist för google, men när ingen sitter intill och kan svara direkt så behövs google-kunskapen.

Men alltså, jag har massa exempel på chefer som inte kan ”basic-saker”. Men det är ju för att de aldrig gör sånt. Vi betalar inte chefer för att kunna postrutinerna liksom. Och man kan bevisligen rodda jätteprojekt utan att kunna massa enkla saker. Eftersom det är billigare att någon annan gör dem.
 
Men alltså, jag har massa exempel på chefer som inte kan ”basic-saker”. Men det är ju för att de aldrig gör sånt. Vi betalar inte chefer för att kunna postrutinerna liksom. Och man kan bevisligen rodda jätteprojekt utan att kunna massa enkla saker. Eftersom det är billigare att någon annan gör dem.

Ja, men vad har det att göra med det jag sa? I de rollerna jag pratar om ingår att leverera rapporter och diverse PM.
 
Ja, men vad har det att göra med det jag sa? I de rollerna jag pratar om ingår att leverera rapporter och diverse PM.

Ja? Jag har hjälpt otaliga chefer med att snygga till sånt genom åren. Jag jobbar massor med utbildningar och information, är jag bättre på det än min chef för stunden fixar jag sånt vid behov. I övrigt har vi mallar de flesta använder, man ska inte lägga tid på småskräp.
 
Men, då kan det ju inte vara frågan om allmänbildning ändå?

Jo, det tycker jag. Eftersom det är så extremt många jobb idag där du kommer stöta på att hantera saker i word, excel mm. Det är ju aldrig något man blir prövad i, även om det ibland står med på en rad i jobbannonsen.
 
Ja? Jag har hjälpt otaliga chefer med att snygga till sånt genom åren. Jag jobbar massor med utbildningar och information, är jag bättre på det än min chef för stunden fixar jag sånt vid behov. I övrigt har vi mallar de flesta använder, man ska inte lägga tid på småskräp.

När har jag pratat om chefer?
 
Jo, det tycker jag. Eftersom det är så extremt många jobb idag där du kommer stöta på att hantera saker i word, excel mm. Det är ju aldrig något man blir prövad i, även om det ibland står med på en rad i jobbannonsen.

Om det är begränsat till dem som ska skriva rapporter men inte till Svante-som-bor-i-hålan så kan det inte vara allmänbildning du menar. Det är ju högst begränsat klientel du refererar till, kan jag tycka.
 
Jag skulle kunna skriva låånga listor på sådant här men minns speciellt två episoder.
Den första började när jag var barn och gick i lågstadiet. En av minna klasskompisar talade om att unga tunna björkar som böjde sig mot marken gjorde så för att dricka. De fick välja mellan att växa uppåt och leva utan vatten eller böja sig och aldrig kunna växa. Jag såg ut såhär :crazy: :nailbiting: och opponerade men fick reda på att det hade hennes mamma sagt som var dagisfröken. Historien slutar dock inte här utan människan upprepade samma sak på högstadiet då man borde lärt sig hur saker fungerar.
Den andra handlar om en tidigare chef. Efter att under några månader ha passerat en hage med en märr och en fölunge i kom han en dag in på kontoret med lysande ögon.
"Nu Shaggy ska vi göra affärer. Vi köper den där fölungen som går utefter vägen och vinner på travet." :idea:
"Ja altså fölungen är en arab. Man får inte starta araber på travet."
Chefen förstod ingenting. Till saken hör att han alltid försökte 'utbilda' mig om hur hästar fungerar.:arghh:
 
Njae?

Eftersom word är det program som de flesta har så är det också det som används frekvent. Framförallt på företag och i organisationer.
Jag har hanterat stora skapligt komplicerade dokument i Word och det funkar finfint. Om man kan programmet.

Har ännu inte sett ett enda dokument skapat i Word som är i närheten av det man kan få med andra verktyg. Hela konceptet är lite trasigt.

Å andra sidan hyfsat lättillgängligt.

Det syns väl vilka ex-jobb som rapporterats med Word. Tyvärr.

Word är ett verktyg som är lätt att använda men nästan omöjligt att behärska. Andra verktyg har lite högre tröskel in men sedan behöver man aldrig fundera mer på hur man får dokument konsekventa och hur textformatering, innehållsförteckningar, sidnummer och referenser fungerar. Ej att förglömma den stora huvudvärken i Word att få bilder att hamna konsekvent och figurtexter att bli som de ska. Vips, en tillagd bild och hela dokumentet ändrar karaktär och måste putsas igen.

End of OT.
 
Senast ändrad:
Förr fanns det ju typ bara vegetarianer och karnivorer. Eller, iallafall var veganer et.c inte etablerat. Då sa folk att de var vegetarianer men äter fisk, kyckling och jag vet inte vad. Man var alltid tvungen att fråga.

Nu är det liksom enklare, det finns namn på det mesta.
Nej. Vegetarianer har aldrig någonsin ätit fisk eller kyckling. Äter man det så är man inte vegetarian. Det motsäger sig självt. Däremot säger vissa av någon outgrundlig orsak som bara de själva förstår att de är vegetarianer trots att de inte alls är det då de äter kyckling och fisk.

Uppdelningen inom samlingsordet vegetarian, dvs. vegan, lakto ovo vegetarian och lakto vegetarian har funnits sedan 70-talet iallafall och -82 när jag själv blev vegetarian var det etablerade ord för vad man åt/inte åt. Problemet är att endel inte vet vad det betyder och inte heller bryr sig om att ta reda på det. De som säger sig vara vegetarianer fast de i själva verket inte är det utan äter animalier man behöver döda för att äta ställer till med enorma problem för oss som är vegetarianer.
 
"Nu Shaggy ska vi göra affärer. Vi köper den där fölungen som går utefter vägen och vinner på travet." :idea:
"Ja altså fölungen är en arab. Man får inte starta araber på travet."
Chefen förstod ingenting.
Jamen kan man inte hästar har man ju ingen koll på sånt :p. Det är ju inte så konstigt.
Till saken hör att han alltid försökte 'utbilda' mig om hur hästar fungerar.:arghh:
Det där däremot, det borde fan va olagligt! Nej tack till mansplaining.
 
Nej. Vegetarianer har aldrig någonsin ätit fisk eller kyckling. Äter man det så är man inte vegetarian. Det motsäger sig självt. Däremot säger vissa av någon outgrundlig orsak som bara de själva förstår att de är vegetarianer trots att de inte alls är det då de äter kyckling och fisk.

Uppdelningen inom samlingsordet vegetarian, dvs. vegan, lakto ovo vegetarian och lakto vegetarian har funnits sedan 70-talet iallafall och -82 när jag själv blev vegetarian var det etablerade ord för vad man åt/inte åt. Problemet är att endel inte vet vad det betyder och inte heller bryr sig om att ta reda på det. De som säger sig vara vegetarianer fast de i själva verket inte är det utan äter animalier man behöver döda för att äta ställer till med enorma problem för oss som är vegetarianer.

De som vill ha specialkost och de som arbetar med livsmedel bör kunna området väl och använda stringenta begrepp. När inte ens de som bör vara intresserade är det, blir uppgiften svårare för folk i allmänhet.

Men det måste vara världens underbetyg att ha gått en utbildning i livsmedel och inte ha järnkoll på kostval och allergier. Det borde liksom nötas in och klarar man inte den tentan så bör man vara utan examen.
 
Nej. Vegetarianer har aldrig någonsin ätit fisk eller kyckling. Äter man det så är man inte vegetarian. Det motsäger sig självt. Däremot säger vissa av någon outgrundlig orsak som bara de själva förstår att de är vegetarianer trots att de inte alls är det då de äter kyckling och fisk.

Uppdelningen inom samlingsordet vegetarian, dvs. vegan, lakto ovo vegetarian och lakto vegetarian har funnits sedan 70-talet iallafall och -82 när jag själv blev vegetarian var det etablerade ord för vad man åt/inte åt. Problemet är att endel inte vet vad det betyder och inte heller bryr sig om att ta reda på det. De som säger sig vara vegetarianer fast de i själva verket inte är det utan äter animalier man behöver döda för att äta ställer till med enorma problem för oss som är vegetarianer.

Det var lite det jag menade men kanske inte var tydlig.
Jag har fortfarande folk runt mig som säger att de är vegetarianer men äter fisk eller kyckling.

Jag själv är ju varken eller och har själv inte koll på begreppen helt och hållet men vet iallafall att vegetarian alltid utesluter animalier.
 
Vilka bilder i huvudet jag får av räkor med ansikten :rofl:

Typ så här?

ap,550x550,12x12,1,transparent,t.png
 
Liten kul grej helt apropå vegetarianer. Jag satte zucchinipasta (helt vegansk rätt) på menyn och en hel del av vegetarianerna blev purkna för att det inte var "riktig" pasta :D

Veganer&vegetarianer drar inte alltid helt jämnt på det viset.. Det jag kan ha förståelse för är att det vegetariska alternativet alltid även måste vara mer "hälsosamt", typ: oxfilé med rödvinssås...eller hälsosallad med bulgur och bambuskott, kanske med nån kryddig chili-grej till! Känner ett antal vegetarianer som brukar störa sig lite på det, och jag kan förstå dem!
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 432
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 211
Senast: kem
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 162
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp