Allmänbildning?

Lika illa, när man är vegan och folk frågar om man äter fisk och ägg :banghead:
En bekant blev erbjuden en räksmörgås på ett begravningskaffe på en restaurang. Hen frågar personalen lite fint om han skulle kunna få en annan smörgås i och med att hen är skaldjursallergiker. Javisst säger personalen och kommer ut med en smörgås med kräftstjärtar. Personen påpekar åter igen att hen är skaldjursallergiker och personalen svara: Men de kommer från en burk, det är inga skaldjur.O_o:banghead:
 
En bekant blev erbjuden en räksmörgås på ett begravningskaffe på en restaurang. Hen frågar personalen lite fint om han skulle kunna få en annan smörgås i och med att hen är skaldjursallergiker. Javisst säger personalen och kommer ut med en smörgås med kräftstjärtar. Personen påpekar åter igen att hen är skaldjursallergiker och personalen svara: Men de kommer från en burk, det är inga skaldjur.O_o:banghead:

O_o
 
Datorprogram, alltså de vanligaste, tycker jag tillhör allmänbildning att kunna hantera idag. Excel, word, outlook. Till exempel.

Har kollegor (ingenjörer, mfl) som inte vet hur man fixar innehållsförteckningar, sidnumreringar, rubriksättning osv i Word, tycker det skulle vara ganska pinsamt. För det man inte kan finns det ju en miljard how-tos (OCH VIDEOS) på exakt hur man gör, bara att googla fram!!

Nä, det kan inte jag heller, annat än hjälpligt. Varför ska man kunna det bara för att man är ingenjör?
 
Jag brukar säga att jag inte äter djur när någon ska fixa mat åt mig, för att veta vad lakto-vegetarian innebär verkar inte tillhöra allmänbildning ens för kockar. (Äter du lax och räkor? Kyckling?)

Förr fanns det ju typ bara vegetarianer och karnivorer. Eller, iallafall var veganer et.c inte etablerat. Då sa folk att de var vegetarianer men äter fisk, kyckling och jag vet inte vad. Man var alltid tvungen att fråga.

Nu är det liksom enklare, det finns namn på det mesta.
 
Nä, det kan inte jag heller, annat än hjälpligt. Varför ska man kunna det bara för att man är ingenjör?

Ingenjör var ett exempel. Men ja, är man konsult (teknisk eller annan) så bör man kunna få ihop ett kort, snyggt PM. Och då måste man ha de kunskaperna. Kan tänka mig massa andra jobb där det också krävs.
 
Word och officepaketet dominerar dock. Nej, du behöver inte word om du jobbar ensam, men om du vill kunna göra nått tillsammans med andra så behöver du det. På väääldigt många arbetsplatser/tjänster.

Du har säkert rätt. Men Word är verkligen inte programmet för bra dokument på mer än 2 sidor.

Hos oss är det TeX man behöver lära sig för att samarbeta med andra. En gyllene gåva från universitetet.
 
Du har säkert rätt. Men Word är verkligen inte programmet för bra dokument på mer än 2 sidor.

Hos oss är det TeX man behöver lära sig för att samarbeta med andra. En gyllene gåva från universitetet.

Bra eller inte så är det programmet som används. Jag tvivlar inte på att det finns bättre saker, det vet du garanterat bättre än mig. Jag menar bara vad man bör kunna om man vill kunna producera det som behövs på extremt många arbetsplatser idag, därmed tänker jag att det är "allmänbildning".

Sen var väl en poäng i det jag sa också att man inte måste kunna det, egentligen, utan att man åtminstone ska kunna ta reda på saker själv. Dvs googling. Det är väl ännu mer allmänbildning man verkligen borde ha idag, men så många inte har - googlekunskap!!:D
 
Sen var väl en poäng i det jag sa också att man inte måste kunna det, egentligen, utan att man åtminstone ska kunna ta reda på saker själv. Dvs googling. Det är väl ännu mer allmänbildning man verkligen borde ha idag, men så många inte har - googlekunskap!!:D

Jag förstår det dock som om du vill att man googlar. Man kan ju faktiskt också fråga en medmänniska. :)
 
Ingenjör var ett exempel. Men ja, är man konsult (teknisk eller annan) så bör man kunna få ihop ett kort, snyggt PM. Och då måste man ha de kunskaperna. Kan tänka mig massa andra jobb där det också krävs.

Det håller jag också med om, att det ska vara snyggt alltså. Men, det är ju inte bara att handskas med programmen som ska behärskas, kan jag tycka. Det är ju också det att det ska SE snyggt ut, om du förstår vad jag menar. Man kanske inte behärskar ”seendet” för just det, estetiken.
 
Jag förstår det dock som om du vill att man googlar. Man kan ju faktiskt också fråga en medmänniska. :)

Absolut, men det är inte alltid nån har tid och möjlighet att förklara för en vuxen, högutbildad person med 40+ kkr/mån i lön hur man lägger till sidnummer i word. Det kan man förutsätta att denne ska kunna ta reda på själv. Gör förstås inte nått om man frågar nån person ist för google, men när ingen sitter intill och kan svara direkt så behövs google-kunskapen.
 
Det håller jag också med om, att det ska vara snyggt alltså. Men, det är ju inte bara att handskas med programmen som ska behärskas, kan jag tycka. Det är ju också det att det ska SE snyggt ut, om du förstår vad jag menar. Man kanske inte behärskar ”seendet” för det.

Absolut, förstår vad du menar. Vissa saker är ju rätt straight-forward tänker jag, om resultatet bara måste vara rent och snyggt och inte liksom..extra snyggt :) Typ en stilren innehållsförteckning och rubriksättning, en framsida som inte ser ut som stryk och sidnummer som inte börjar på framsidan.
 
Absolut, men det är inte alltid nån har tid och möjlighet att förklara för en vuxen, högutbildad person med 40+ kkr/mån i lön hur man lägger till sidnummer i word. Det kan man förutsätta att denne ska kunna ta reda på själv. Gör förstås inte nått om man frågar nån person ist för google, men när ingen sitter intill och kan svara direkt så behövs google-kunskapen.

Jag skulle gladeligen förklara det för min kollega som har mer i lön än vad jag har. Att man ständigt blir frågad om man inte har den tjänsten, av samma jäkla person.....ja, då skulle jag nog börja undra.

Mina kollegor är fantastiska, varför skulle jag inte vilja hjälpa dem, oavsett ålder, utbildning eller lön? Nä, känns småaktigt om det är en gång och de frågar.
 
Du har säkert rätt. Men Word är verkligen inte programmet för bra dokument på mer än 2 sidor.

Hos oss är det TeX man behöver lära sig för att samarbeta med andra. En gyllene gåva från universitetet.
Njae?

Eftersom word är det program som de flesta har så är det också det som används frekvent. Framförallt på företag och i organisationer.
Jag har hanterat stora skapligt komplicerade dokument i Word och det funkar finfint. Om man kan programmet.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 431
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 211
Senast: kem
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 162
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp