Allmänbildning?

I högstadiet är man kanske inte superallmänbildad, men lite får man ju vara. När jag gick i årskurs 8 eller 9 så ställde en klasskompis (fullt seriös) en väldigt rolig fråga.

Vi hade sådana gigantiska kartor över hela världen (i färg) i klassrummet. Klasskompisen undrade då om de stora mörkblåa bitarna i havet på kartan symboliserade blåvalar. Då kunde jag inte hålla mig för skratt. :laugh:
Inte lika extremt, men jag har syskon som inte kan skilja på en ask, alm och lönn och tycker att en hagtornsplanta är en fin rosenbuske :)

Edit. Det sista är faktiskt inte helt fel hagtorn hör till samma växtfamilj som rosor.
 
Senast ändrad av en moderator:
Eftersom jag kommer från höga nord har jag inte heller nån aning, kanske lönn som har stora fina löv :o
Det är rätt, lönnens löv är störst. Jag är nu inte´botaniker så en lärd inom området har säkert lika kul åt mig men just träd har fascinerat mig sedan jag var liten.
 
Måste erkänna att jag inte kan skilja dem åt :o:D
Är du hemkunskapslärare? :D
Jag tycker att det är så enkelt! Sädesslag.png
Korn och Råg kan vara lite knepigt på avstånd/var för sig, men tillsammans är det hur enkelt som helst! Havre och Vete skulle jag aldrig ta fel på. :D
 
Är du hemkunskapslärare? :D
Jag tycker att det är så enkelt!Visa bifogad fil 12108
Korn och Råg kan vara lite knepigt på avstånd/var för sig, men tillsammans är det hur enkelt som helst! Havre och Vete skulle jag aldrig ta fel på. :D
Jag ha björnkoll på det jag själv odlat. Havre och korn.
Vete och råg har jag aldrig hanterat och måste alltid snabbkolla för att kunna skilja på dem....:o
Är nog bättre på att skilja halmen åt?......
 
Jag ha björnkoll på det jag själv odlat. Havre och korn.
Vete och råg har jag aldrig hanterat och måste alltid snabbkolla för att kunna skilja på dem....:o
Är nog bättre på att skilja halmen åt?......
Men men men... Odlade ni inte vete? Jag är hårt fostrad av en gammal halvblodsuppfödare, havre och vetehalm är det enda som man kan använda till föl, råg och korn finns risk att stråna kan irritera fölen. Okej han var superpetnoga med sina hästar. :angel: Spån kunde riskera luftrörsproblem, torv gick an till unghästarna men helst skulle alla ha ett lager havrehalm, det var mjukast och bäst. :D
Vete odlas ju på vart och vartannat gärde, när jag var liten så tog vi vetekorn, när de var gröna på gränsen till gula och tuggade på som tuggummi. :D
 
Jag har träffat på tonåringar som inte visste vad en oskalad räka var. På riktigt

Studiebesök på Skansen och Aquaria och därefter Östermalms saluhall, så får man se de flesta djur inkl skaldjur i både levande, slaktad och tillagad form.

Ang räkor så är det många som inte förstår att det är den där transparenta insekten i vattnet som är den fina rosa köttiga räkan i maten.
 
Studiebesök på Skansen och Aquaria och därefter Östermalms saluhall, så får man se de flesta djur inkl skaldjur i både levande, slaktad och tillagad form.

Ang räkor så är det många som inte förstår att det är den där transparenta insekten i vattnet som är den fina rosa köttiga räkan i maten.

Nää inte insekt ;)
 
Jag blir vansinnig på att det fortfarande pratas om att "kött" är en klimatbov, som att allt kött har samma koldioxidavtryck.

En naturbeteskossa som lever på gräs året om ingår i ett koldioxidkretslopp, och även om hon fiser så binder hon kol när hon vandrar omkring. Betesdjur som hålls på rätt sätt binder mer koldioxid än de släpper ut.

En kraftfoderuppfödd kossa inomhus eller i en feedlot är tagen ur sitt kretslopp, binder koldioxid i extremt begränsad mängd och kräver dessutom mer fossilbränsle för sitt foder och transport av detsamma. Samma gäller andra djurarter som föds upp på kraftfoder inomhus, som tex kyckling och svin.

Men kossor fiser väl inte koldioxid, de fiser väl metangas?
Ändå skrev SVT senast idag på sin hemsida att en av de viktigaste klimatåtgärderna är att sluta äta nötkött, och att naturbeteskött är "en kompromiss som vi behöver för den biologiska mångfalden" och länkar till världsnaturfondens kalkylator som inte gör skillnad på produktionsmetod.

GAH!
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 427
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 211
Senast: kem
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 162
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp