Allmänbildning?

Jag kunde inte skala räkor förrän förra året
Är uppvuxen med en mamma som var allergisk mot skaldjur

Jo, så kan det vara såklart. Jag å andra sidan, är uppvuxen med en släkt som fiskar (gärna året runt :rofl:). Så att rensa fisk eller skala räkor är vardagsmat för mig. Med det sagt tycker jag inte att alla måste veta hur man skalar räkor, men jag blev förvånad hur matkulturen skiljer sig åt! :p
 
Ekorr’n satt i granen,

skulle skala kottar,

fick han höra barnen,

då fick han så bråttom.

Hoppa han på tallegren,

stötte han sitt lilla ben

och den långa ludna svansen.

Jag kom på det efter att jag gillat inlägget men hittade det inte igen.

Tallegren är det ju......ska ju rimma med ben.
 
Datorprogram, alltså de vanligaste, tycker jag tillhör allmänbildning att kunna hantera idag. Excel, word, outlook. Till exempel.

Har kollegor (ingenjörer, mfl) som inte vet hur man fixar innehållsförteckningar, sidnumreringar, rubriksättning osv i Word, tycker det skulle vara ganska pinsamt. För det man inte kan finns det ju en miljard how-tos (OCH VIDEOS) på exakt hur man gör, bara att googla fram!!
 
I högstadiet är man kanske inte superallmänbildad, men lite får man ju vara. När jag gick i årskurs 8 eller 9 så ställde en klasskompis (fullt seriös) en väldigt rolig fråga.

Vi hade sådana gigantiska kartor över hela världen (i färg) i klassrummet. Klasskompisen undrade då om de stora mörkblåa bitarna i havet på kartan symboliserade blåvalar. Då kunde jag inte hålla mig för skratt. :laugh:
 
Nu är jag inte biolog, men finns det inte makroalger som inte borde kunna räknas bland protisterna? Dit hör väl bara encelliga organismer? Brunalger och rödalger måste väl räknas som växter?

Det finns flercelliga organismer som räknas som protister, protister är eukaryoter som inte är växter, djur eller svampar.

Jag googlade lite och brunalger räknas numera som Chromalveolata. Rödalger tillhör växtriket.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 427
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 211
Senast: kem
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 162
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp