Allmänbildning?

När det gäller kultur har jag kommit fram till att "allmänbildning" i mångt och mycket är subjektivt och varierar med åldersgrupp, social tillhörighet osv.
Visst är det så. Många gånger är folk inte heller så bra på att umgås brett. Ännu en fördel med Buke; blandningen av människor. Sen är ju volymen av allmänbildande kunskap en människa kan hålla inte oändlig, så somligt av det som räknades som allmänbildning förr faller bort och somligt kommer till, med tiden.

Häromdagen hörde jag "mello" nämnas ideligen på radion. Fick fundera ett tag på vad det handlade om. Hepp.
 
Visst är det så. Många gånger är folk inte heller så bra på att umgås brett. Ännu en fördel med Buke; blandningen av människor. Sen är ju volymen av allmänbildande kunskap en människa kan hålla inte oändlig, så somligt av det som räknades som allmänbildning förr faller bort och somligt kommer till, med tiden.

Häromdagen hörde jag "mello" nämnas ideligen på radion. Fick fundera ett tag på vad det handlade om. Hepp.
Och att "Hep" är ett stridsrop från korstågen hör väl ändå till allmänbildningen:mad:. Är det kulturskymning eller något mer sinistert pg? :cautious:

Det står för Jerusalem är förlorat, Hierosolyma est perdita, HEP
 
Och att "Hep" är ett stridsrop från korstågen hör väl ändå till allmänbildningen:mad:. Är det kulturskymning eller något mer sinistert pg? :cautious:

Det står för Jerusalem är förlorat, Hierosolyma est perdita, HEP
:D

häpp

  1. (vardagligt) kan användas som verbal fanfar för att ackompanjera en rörelse eller tanke
    Hälsa honom att Sveriges utrikespolitik är inga pajaskonster. Det är inte hä, hä och häpp, häpp! (Olof Palme, 1983)
  2. (vardagligt) häpp kan i datorsammanhang skrivas med \o/ vilket symboliserar den vanligt förekommande gesten som används vid utropandet av häpp.
    Varianter: hepp
https://sv.wiktionary.org/wiki/häpp
 
Nej. Det finns olika sätt att dela in organismer, t ex i rikena arkebakterier, eubakterier, protister, svampar, växter och djur.
Alger tillhör protisterna.
Nu är jag inte biolog, men finns det inte makroalger som inte borde kunna räknas bland protisterna? Dit hör väl bara encelliga organismer? Brunalger och rödalger måste väl räknas som växter?
 
:D

häpp

  1. (vardagligt) kan användas som verbal fanfar för att ackompanjera en rörelse eller tanke
    Hälsa honom att Sveriges utrikespolitik är inga pajaskonster. Det är inte hä, hä och häpp, häpp! (Olof Palme, 1983)
  2. (vardagligt) häpp kan i datorsammanhang skrivas med \o/ vilket symboliserar den vanligt förekommande gesten som används vid utropandet av häpp.
    Varianter: hepp
https://sv.wiktionary.org/wiki/häpp
Fast det är bara svenska användningar och inte svaret på varför det används som en verbal fanfar. SÅ förtjusta var inte amerikanerna i Olof Palme

PS när jag tittade efter en lämplig källa så hittade jag en ännu bättre: hurra (som också använts som stridsrop) skulle komma från ett gammalt nordiskt "Huer Av" - Av med huvuden! Det är så bra att det kollar jag inte
 
Svarar på ursprungsfrågan..

I ett samtal med en bekant använde jag ordet "vokabulär", vilket denne inte förstod vad det betydde, förklarade att det är samma sak som "ordförråd" men personen var fortfarande inte med på noterna.. O_o

Som tonåring fick jag ofta ta några djupa andetag då många av mina vänner på allvar trodde att A-Teens var upphovsmän till "Mamma Mia" och Westlife till "Uptown Girl" och Kylie Minogue till "Locomotion" och så vidare. De flesta ville inte ge sig heller, det var oerhört frustrerande :meh: Det är inte så att jag tycker att man alltid måste känna till vem som skrivit en viss låt och vem som sedan gjort en cover på den, men tycker att det hör till allmänbildning att känna till vilka ABBA är och kanske veta att Mamma Mia är en av deras mest kända låtar..
 
Fantastiskt mycket här jag tycker är obegripligt. Allmänbildade som jag tolkar det är ganska få, typ de som är bra i På Spåret, Stefan Holm är ett bra exempel. Men vi andra vanliga dödliga ser jag nog sällan som allmänbildade, de flesta av oss har för stora kunskapsluckor.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 427
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 211
Senast: kem
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 162
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp