Allmänbildning?

Fast om man har det varmare an bade branch och det egna foretaget's standard sa AR det, i mitt tycke, varmare an kunden forvantar sig och man far alltsa betala skador som uppstatt.
Eller så är det ett bra försäljningsargument, hos oss får du varmt kaffe. Det är för övrigt endast en överraskning första gången. Därefter förväntar sig folk varmt kaffe.
 
Jag har tyvarr aldeles for dalig connection for att googla har ute i oknen, sa jag ger upp den har diskussionen nu. Jag foljde McDonald's fallet nar det hande, och tyckte precis som alla andra att den var helt vansinnig tills jag laste dommen.
Lat oss bara agree to disagree.

Det ar mycket mojligt att jag missminner mig hur manga skadade, och det ar helt ratt att inte alla var svart skadade, men tillrackligt for att fa brannskador med arrbildning etc. Jag har for mig att det var straxt over 700 ... och betydligt fler som stamt olika foretag som saljer kaffe, men de flesta sadana rattsfall misslyckas.
 
Från början lät rubriken; "Tjejerna lär sig härskartekniker" och coachen citerades på ett mycket märkligt sätt. Det var så mycket galet så det var uppenbart att reportern inte visste ett dyft om härskartekniker och trodde det var något positivt.
Låter helt sjukt!
 
Jo, självklart skiljer ju nivån, men det är ju fortfarande fotboll man spelar. Namnet på sporten är ju densamma, oavsett om det är för skojs skull eller om det är ens jobb. Jag säger ju att jag åker slalom, även om jag aldrig någonsin har tävlat i slalom. Om jag nu skulle spela golf, så skulle jag säga att jag spelar golf, även om jag inte gör det på landslagsnivå, jag skulle ju inte säga att jag tar långa promenader och slår på en liten boll med en lång pinne.

Du kan självklart spela LoL, Dota2, SC osv med, och säga att du spelar spelet. (Man säger ju inte, om jag kör samma förslag som dig, att man sitter och knappar på tangenter och rör på en mus)Men du sysslar inte med e-sport.
E-sport har man helt enkelt tagit som ett samlingsnamn för de tävlingar som hålls.
Att det inom andra sporter menas annat har inget med det att göra.
 
Att förvånat få höra att 'va är [insert valfri bok som blivit filmatiserad] en bok!?' blir till slut väldigt tröttsamt och jag undrar hur allmänbildningen står till hos en del.
Håller helt med. En bekant tog dock priset som påstod att Sagan om ringen-böckerna var skrivna efter filmerna. Han ansåg dessutom att författaren borde stämmas för att ha snott för mycket.

Alltså :laugh: :banghead:
 
Du kan självklart spela LoL, Dota2, SC osv med, och säga att du spelar spelet. (Man säger ju inte, om jag kör samma förslag som dig, att man sitter och knappar på tangenter och rör på en mus)Men du sysslar inte med e-sport.
E-sport har man helt enkelt tagit som ett samlingsnamn för de tävlingar som hålls.
Att det inom andra sporter menas annat har inget med det att göra.
Jo jag har förstått och påpekar då att i svenskan så syftar ordet sport inte enbart på organiserad tävling. Det är risk för missförstånd om sport betyder olika saker i olika sammanhang. Ridsportförbundet organiserar alla som håller på med ridsport så väl ridskolebarn som elit.
 
När det gäller kultur har jag kommit fram till att "allmänbildning" i mångt och mycket är subjektivt och varierar med åldersgrupp, social tillhörighet osv. och har slutat förvånas över folk som inte hört talas om filmer/ böcker/ musiker som alla borde känna till enligt mig :)
Det som förvånar mig mer är när folk inte har koll på samhällsfenomen som att Sverige är en monarki, eller på viktiga historiska händelser. Som den grupp 15-åriga konfirmander som tyckte Titanic var en "sååå bra film, asså han som kom på den var ett geni!" Och var tvungna att övertygas med hjälp av Google när jag förvånat förklarade att det faktiskt hänt på riktigt... :meh:
Eller de ungdomar som inte kände till 9/11 och sen tyckte "Äh, vi var ju inte ens födda då, vad spelar det för roll?" O_o:arghh::banghead:
 
På tal om Titanic blir jag alltid lite förundrad när folk som gillar Titanic och sett den några gånger fortfarande inte snappat upp att ja, Jack fick plats men det var inte en platsfråga utan det blev för tungt med två pers på bråten. Det både syns i filmen när han försöker komma upp och har diskuterats i åratal, och lik förbannat lyckas folk missa det än idag, typ 20 år efter premiären?! O_o
 
Varför utreddes det inte då, du är ju inte ens gammal?
Jag blev heller inte utredd. Fastän jag alltid låg efter och och fick ta hem för att komma ikapp. Fick ingen extra hjälp fastän jag behövde. På högstadiet så placerade dom mej i den snabbaste mattegruppen. Fattar inte hur dom tänkte där. Aldrig ett godkänt prov och alltid 5-10 sidor efter. Jag har alltid trott att jag är dum i huvet som inte fattar. Farsan är bra på matte och morsan lyckades träna upp sig till att bli bra. Men jag fick aldrig till det. Nu i vuxen ålder när jag utreddes för ADD så fick jag även bekräftat att jag har dyskalkyli. Tänk om jag hade vetat det i skolan. Så mycket tårar jag hade sparat. Jag hade sluppit höra att jag var lat. Sluppit känna mej dum.
 
Som vanligt får ni mig att fundera en del och nu sitter jag och funderar på just allmänbildning, såklart.
Jag är sällan intresserad av det allmänna men kan massor av fåglar, blommor, djur och sådant. Gröna TP-frågor gillas även om jag inte är skitduktig.
Min man, son och dotter verkar komma ihåg allt de hör och läser och är betydligt mer onischade (nytt ord?) än vad jag är och är mer aktuellt förankrade. Vissa saker fastnar bara inte hos mig och ibland vet jag ju att jag hört saker.
Teater, böcker och kultur är jag tyvärr ganska kass på, iallfall när det gäller att komma ihåg konstnärer eller ha sett alla Ingmar Bergmans filmer, som jag bara tycker är rent skit.

För mig är ju allmänbildning att kunna ytligt om ganska mycket. Jag kan också hålla med om att mycket i denna tråd måste kategoriseras som allmänbildning men långt ifrån allt.

Några exempel jag tycker är allmänbildning (finns ju mycket mer men...):

x Att man tävlar häst men inte vilka grenar man kan tävla i. Hoppning och "ranta-runt-i-ringen" vet nog de flesta om, dock. Att Western har många grenar är väl kanske inte riktigt vad man bör kunna eller att vi i körning förr var tvungna att köra tre grenar och vilka grenar det var. Inte konstigt alls.

x Att det finns hundtävlingar som lydnad, spåra och springa snabbt i slalom men kanske inte mycket mer.

x Att vi har monarki men inte vilka familjemedlemmar som ingår. Är man inte intresserad så är man helt enkelt inte. Jag vet att det ingår några nya barn men vet just nu inte hur många och vilka som fått vad, t.ex. Första vet jag.

x Att covers är just covers (i musik) har jag också råkat ut för när jag var liten och mamma och pappa berättade att den redan fanns. Det är ju inte helt konstigt. Att däremot inte fatta att det är så är ju en annan sak.

x Jag tycker nog man ska kunna se skillnad på en hönsfågel och en andfågel också.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 421
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 211
Senast: kem
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 162
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp