Allmänbildning?

Nja jag vet en niondeklassare som inte kan multiplikationstabellen. Så jag har börjat med mitt 7åriga barnbarn nu och hon kan redan en del för hon tycker det är kul. Vad hon ska göra när hon börjar första klass är frågan.

Var lite forsiktig ... Min aldsta larde sig lasa (fran 5 myror ar fler an 4 elefanter) nar han var 4 ar. Han var uttrakad som fa nar han borjade skolan. Han kunde ju redan vad de gick igenom och inte fanns det nagot "special program" for honom. Nar de blir uttrakade och inte hittar en utmaning kan det bli problem.
Han hade vissa problem med att lamna in laxor, halla tider for projects, och allman "slapphet" nar han borjade Amerikanska motsvarigheten till gymnasiet, men lade sig fort.:p Dar forvantades det faktiska prestationer och lararen's "jag vet ju att han kan" gilldes inte alls.:)
 
Vad är det obegripliga?

I typ alla typer av tävlingar så brukar man ju skilja på att göra det för "skojs skull" och att ha det som karriär/göra det för att tävla?
Är det samma sak för dig om man kickar boll med polarna hemma och om man spelar fotboll i landslaget? Du skiljer dem inte åt?

Jo, självklart skiljer ju nivån, men det är ju fortfarande fotboll man spelar. Namnet på sporten är ju densamma, oavsett om det är för skojs skull eller om det är ens jobb. Jag säger ju att jag åker slalom, även om jag aldrig någonsin har tävlat i slalom. Om jag nu skulle spela golf, så skulle jag säga att jag spelar golf, även om jag inte gör det på landslagsnivå, jag skulle ju inte säga att jag tar långa promenader och slår på en liten boll med en lång pinne.
 
Jo, självklart skiljer ju nivån, men det är ju fortfarande fotboll man spelar. Namnet på sporten är ju densamma, oavsett om det är för skojs skull eller om det är ens jobb. Jag säger ju att jag åker slalom, även om jag aldrig någonsin har tävlat i slalom. Om jag nu skulle spela golf, så skulle jag säga att jag spelar golf, även om jag inte gör det på landslagsnivå, jag skulle ju inte säga att jag tar långa promenader och slår på en liten boll med en lång pinne.
Jag ger upp. Det känns som du inte är intresserad av att förstå och jag vet inte hur jag ska kunna förklara det bättre.
För mig är skillnaden på att "spela datorspel" och att hålla på med esport glasklar, precis som skillnaden på att kicka boll och vara fotbollspelare.
 
Fast här tycker jag inte att det är viktigt att rabbla den som rinnande vatten. Jag kan bara inte tycka det. Däremot ska man fatta vad den går ut på och veta hur man räknar gånger.
Jag är faktiskt helt övertygad om att just multiplikationstabellen är i grunden ett hjälpmedel för att snabbt kunna räkna ut saker, för de som har lätt att lära sig just denna sortens rabblande. Måste ju vara skitsmuckert att bara ta det ur huvudet liksom.

Jag är ju trots allt utbildad högt inom matte så att inte kunna rabbla tabellerna har ju inget med matte i sig att göra. Det känns som att det kanske snarare skulle kunna vara allmänbildande att förstå det. ;):D

Ouhouhouh , snälla nån, kan ni inte multiplikationstabellen. Ouhhouhh...

Det är så synd för matematik är ett "enkelt" sätt att lära sig att abstrahera upp samband. Det är väsentligt svårare att lära sig strukturellt tänkande om utbildningen går enbart via "människor" och teorier om människor. Detta naturligtvis för att siffror är torra och statiska, de ger en metod, och människor är oförutsägbara på ett helt annat sätt. Dvs du behöver väsentligt mer utbildning inom andra branscher än inom naturvetenskapen, matematik för att få samma utbildade förmåga till abstrakt tänkande. Därmed inte sagt att det går att lära sig men vägen via matematiken är enklare, fast lång ändå. Nu blir jag väl kölhalad. Min åsikt.

I USA skiljer man pa matte kunskaper och att "rakna". Man kan mycket val vara mycket duktig i matte ... men urusel att addera, subtrahera, dividera, och multiplicera. Matte ar ett abstrakt tankande, att forsta sambanden ... att rakna ar en mekanisk inlarning ungefar som att lara sig en dikt utantill.
 
Jag ger upp. Det känns som du inte är intresserad av att förstå och jag vet inte hur jag ska kunna förklara det bättre.
För mig är skillnaden på att "spela datorspel" och att hålla på med esport glasklar, precis som skillnaden på att kicka boll och vara fotbollspelare.

Fast jag har ju sagt flera gånger att jag förstår.
Jag, personligen, anser att det är lite konstigt; i min värld är det lite underligt, men jag förstår (nu) hur det fungerar i dataspelsvärlden, med att ha olika ord för vad man sysslar med, beroende på om man tävlar eller inte. Det hade jag ingen aning om tidigare, så där har jag lärt mig något nytt idag! Jag visste inte heller att det är skillnad på sport och idrott, så det har jag också lärt mig idag! Till slut kanske man blir allmänbildad, bara av att läsa i den här tråden!
 
Men alltså... Tänker inte folk själva alls längre? :confused:

Det är precis som när det måste stå ''Varning koppen är varm'' när du köper kaffe ute, såndär pappmugg. Det måste väl stå så annars kan de bli stämda om någon bränner sig? Men kan inte svära på't.

Varningstexten pa kaffe koppar kom till har i USA nar en kvinna fick tredje gradens brannskador av McDonald's kaffe och var tvungen att fa "skin grafts" och hela baletten. De hade sin bryggare sa varm att kaffet kokade i bryggaren ...
 
Fast det var i usa, tveksamt om det blivit en fällande dom i Sverige. Klart man kan för all del stämma folk för vad som helst, tror inte det finns begränsningar, men än är vi inte lika tokiga som i USA.

Aterigen ... McDonald's hade kokande kaffe i bryggaren (som enligt konsumentlagen ska halla en mycket lagre temperatur) och fick 3:dje gradens brannskador och behovde "skin grafts" och hela baletten ... Det var inte fullt sa tokigt som det for det mesta framstalls.
 
Aterigen ... McDonald's hade kokande kaffe i bryggaren (som enligt konsumentlagen ska halla en mycket lagre temperatur) och fick 3:dje gradens brannskador och behovde "skin grafts" och hela baletten ... Det var inte fullt sa tokigt som det for det mesta framstalls.
Ledsen, jag har ingen koll på lagar i USA och jag tycker det låter heltokigt. Kaffe ska vara varmt, man bränner sig om man spiller, jag har testat och det gör ont ja och man kan skada sig. Optimal bryggtemperatur ligger ganska nära 100 grader. Enligt artikeln @niphredil länkar som verkar vara inne på din linje så var kaffet upp till 88 grader Celsius från maskinen och inte 100 grader och det svalnar snabbt.

Om det är för varmt eller inte? Det beror på vilken temperatur man vill ha när man dricker. Jag vill ha varma drycker om jag beställer något vart och många gånger hinner drycken svalna innan som det lätt blir om starttemperaturen är för låg. Jag tror många uppskattar varmt kaffe och är irriterad på om kaffet inte är varmt nog.
 
Ledsen, jag har ingen koll på lagar i USA och jag tycker det låter heltokigt. Kaffe ska vara varmt, man bränner sig om man spiller, jag har testat och det gör ont ja och man kan skada sig. Optimal bryggtemperatur ligger ganska nära 100 grader. Enligt artikeln @niphredil länkar som verkar vara inne på din linje så var kaffet upp till 88 grader Celsius från maskinen och inte 100 grader och det svalnar snabbt.

Om det är för varmt eller inte? Det beror på vilken temperatur man vill ha när man dricker. Jag vill ha varma drycker om jag beställer något vart och många gånger hinner drycken svalna innan som det lätt blir om starttemperaturen är för låg. Jag tror många uppskattar varmt kaffe och är irriterad på om kaffet inte är varmt nog.

Da tycker jag att det ar tur att rattsvasendet har i USA ansag att det var for varmt att servera till kunder nar det skapar 3:dje graden brannskador efter 3-8 sekunder och att foretaget var tvungna att betala bade sjukrakningar och advokat for att vinna malet.
 
Da tycker jag att det ar tur att rattsvasendet har i USA ansag att det var for varmt att servera till kunder nar det skapar 3:dje graden brannskador efter 3-8 sekunder och att foretaget var tvungna att betala bade sjukrakningar och advokat for att vinna malet.
Det är lite trist att gå ut och äta om restauranger inte vågar servera varm mat och dryck för att inte riskera stora skadestånd.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det är lite trist att gå ut och äta om restauranger inte vågar servera varm mat och dryck för att inte riskera stora skadestånd.

Fast nar McDonald's anser att det var "trivial" att over 700 personen skadats svart av kaffet bor man kanske folja ovriga marknaden's standard och sanka temperaturen med 5 - 10*C? Det ar fortfarande varmt nog att fa brannskador vid den temperaturen, men de flesta behover inte langa sjukhusvistelser, skin grafts, och slipper svarare skador.
 
Fast nar McDonald's anser att det var "trivial" att over 700 personen skadats svart av kaffet bor man kanske folja ovriga marknaden's standard och sanka temperaturen med 5 - 10*C? Det ar fortfarande varmt nog att fa brannskador vid den temperaturen, men de flesta behover inte langa sjukhusvistelser, skin grafts, och slipper svarare skador.

Fast visst ÄR det väl nästan självklart att vätskan närmat eller närmar sig kokpunkten när man beställer in kaffe, te eller soppa? Råkar man hälla vätskan över sig är det olyckligt förstås, men kappast företagets fel att man bränner sig.
 
Fast nar McDonald's anser att det var "trivial" att over 700 personen skadats svart av kaffet bor man kanske folja ovriga marknaden's standard och sanka temperaturen med 5 - 10*C? Det ar fortfarande varmt nog att fa brannskador vid den temperaturen, men de flesta behover inte langa sjukhusvistelser, skin grafts, och slipper svarare skador.
Du kanske ska läsa en gång till, det står 700 anmälningar, inte 700 svårt skadade. Anmälningar är inte per automatik korrekta. Det står inte ett ord om att en enda av dem, utöver den nämnda behövde sjukhusvård, det är inte det vanliga utan extrem otur om ett par dl hett vatten orsakar så stora skador. Och Mc Donalds lär sälja många muggar kaffe, miljontals varje år.

De flesta behöver inte sjukhusvistelse när man har spillt hett vatten över sig, jag har testat själv med någon dl, det var kokande någon sekund tidigare, så mycket varmare. Det blev inte ens läkarbesök.

Olyckor händer ibland utan att det är någons fel.
 
Fast visst ÄR det väl nästan självklart att vätskan närmat eller närmar sig kokpunkten när man beställer in kaffe, te eller soppa? Råkar man hälla vätskan över sig är det olyckligt förstås, men kappast företagets fel att man bränner sig.

Fast om man har det varmare an bade branch och det egna foretaget's standard sa AR det, i mitt tycke, varmare an kunden forvantar sig och man far alltsa betala skador som uppstatt.
 
Var lite forsiktig ... Min aldsta larde sig lasa (fran 5 myror ar fler an 4 elefanter) nar han var 4 ar. Han var uttrakad som fa nar han borjade skolan. Han kunde ju redan vad de gick igenom och inte fanns det nagot "special program" for honom. Nar de blir uttrakade och inte hittar en utmaning kan det bli problem.
Han hade vissa problem med att lamna in laxor, halla tider for projects, och allman "slapphet" nar han borjade Amerikanska motsvarigheten till gymnasiet, men lade sig fort.:p Dar forvantades det faktiska prestationer och lararen's "jag vet ju att han kan" gilldes inte alls.:)
Så var jag också, tidig alltså men aldrig några problem med läxor eller projekt. Biblioteket var min räddning sen. Barnbarnets mamma är lärare så hon har nog koll. Sen ses vi bara varannan lördag i bästa fall.
 
Fast om man har det varmare an bade branch och det egna foretaget's standard sa AR det, i mitt tycke, varmare an kunden forvantar sig och man far alltsa betala skador som uppstatt.

Och jag tycker att man har visst egetansvar.
Sedan var just fallet som kom upp väldigt olyckligt, jag har läst om det tidigare. Hur i allsin dar det gick så illa vette sjutton och jag förstår också varför man väljer att stämma i ett land där sjukvården är så kostsam... men jag vet inte om jag är villig att ställa mig bakom stämingen för det.
Om jag bjuder någon på te härhemma kokar jag vattnet, detsamma om någon är såpass smaklös at den går med på instant-kaffe.
Spiller man bränner man sig.
 
Jag har tyvarr aldeles for dalig connection for att googla har ute i oknen, sa jag ger upp den har diskussionen nu. Jag foljde McDonald's fallet nar det hande, och tyckte precis som alla andra att den var helt vansinnig tills jag laste dommen.
Lat oss bara agree to disagree.

Det ar mycket mojligt att jag missminner mig hur manga skadade, och det ar helt ratt att inte alla var svart skadade, men tillrackligt for att fa brannskador med arrbildning etc. Jag har for mig att det var straxt over 700 ... och betydligt fler som stamt olika foretag som saljer kaffe, men de flesta sadana rattsfall misslyckas.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 421
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 211
Senast: kem
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 162
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp