Allmänbildning?

Ouhouhouh , snälla nån, kan ni inte multiplikationstabellen. Ouhhouhh...

Det är så synd för matematik är ett "enkelt" sätt att lära sig att abstrahera upp samband. Det är väsentligt svårare att lära sig strukturellt tänkande om utbildningen går enbart via "människor" och teorier om människor. Detta naturligtvis för att siffror är torra och statiska, de ger en metod, och människor är oförutsägbara på ett helt annat sätt. Dvs du behöver väsentligt mer utbildning inom andra branscher än inom naturvetenskapen, matematik för att få samma utbildade förmåga till abstrakt tänkande. Därmed inte sagt att det går att lära sig men vägen via matematiken är enklare, fast lång ändå. Nu blir jag väl kölhalad. Min åsikt.
Även jag har läst statistik på universitetsnivå, och är duktig på matte. Jag tycker multiplikationstabellen är nöta in information mer än matte. Jag har även jobbat som black jack-dealer, vilket jag skulle vilja likna med multiplikationstabellen, lära sig något utantill. Ge mig ett avancerat tal att lösa istället, det fungerar bättre för min hjärna.
 
Något jag tycker att man borde ha lite grundläggande koll på är fastigheter och köp av bostäder. Mina svärföräldrar tror att det normala är att man tar över en tidigare ägares bostadslån, och att man kan ta med sig diskmaskin, tvättmaskin och andra såna lite större apparater när man flyttar. :D
 
Något jag tycker att man borde ha lite grundläggande koll på är fastigheter och köp av bostäder. Mina svärföräldrar tror att det normala är att man tar över en tidigare ägares bostadslån, och att man kan ta med sig diskmaskin, tvättmaskin och andra såna lite större apparater när man flyttar. :D

Det är ju olika default i olika länder och egentligen en ren förhandlingsfråga. Men visst är det bra att veta var utgångspunkten ligger.
 
Det är ju olika default i olika länder och egentligen en ren förhandlingsfråga. Men visst är det bra att veta var utgångspunkten ligger.
Ja, absolut! Ska kanske förtydliga att båda personerna är födda här i Sverige och därför borde känna till "vårt" system enligt mig. Men gällande tvättmaskin och så vidare är väl det normala att man följer Jordabalken som ju till och med räknar upp vilka saker som hör till en fastighet och därför borde följa fastigheten, inte ägarna :)
 
Har du missat att jag skriver "Jag är för att låta folk göra som de vill men givetvis måste namnet registreras formellt också." Fast du citerar det. Kan du då förklara hur du får det till att jag tror att barn får namnet formellt/juridiskt vid dopet utifrån det uttalandet? Jag har skrivit det i andra tappningar ckså, hela tiden betonat att det finns en juridisk bit och sen det fria valet att ordna en ceremoni.

Har du missat att hela denna delen av tråden utgår från ett uttalande som inte berörde den juridiska registreringen. Det stod alltså inte att någon trodde att om man döper ett barn så registreras namnet automatiskt eller något i den stilen?

Har du något emot att folk har någon form av icke-religiös eller religiös namngivningssceremoni och anser att de vid denna döper sitt barn/ger det namn? Och kan du inte tänka dig att den absoluta majoriteten även registrerar namnet, alltså inte tror att det sker automatiskt för att man ger barnet ett namn?

Klart att det inte står i ett offentligt register om personen är döpt, myndigheterna registrerar inte religiös tillhörighet som det kristna dopet representerar.

Har du stött på någon förälder som inte är medveten om att dopet inte är det samma som att registrera sitt barns namn hos myndigheterna? Varenda en har gjort det, eller så gott som alla, det finns väl någon enstaka som missat det.


Det enda jag ville påtala är att många väljer någon form av dop/namngivningsceremoni för att namnge sitt barn och fira det, dessa registrerar givetvis namnet och det handlar knappast om okunskap i formaliteterna.

Men snälla du jag fattar ärligt talat vad eller vem du svarar på. Det var någon (inte jag) som skrev om folk som trodde att barn fick sitt namn först vid dopet. Vilket ju är fel. Men det inlägget, och mitt inlägg där jag höll med, går du igång på och jag fattar inte riktigt varför? Det känns att du blandar ihop äpplen och päron?

Faktum är att du kan döpa ditt barn till Beyoncé Heinz Beans Metallica dagen efter födseln allt du vill, om du hittar en präst som vill göra det, men barnet *får* ändå inte det namnet då, och kommer inte heller att få det eftersom Skatteverket inte kommer att godkänna det. Barnet får inte sitt namn vid dopet. Punkt slut.

Men whatever. Jag tror inte vi kommer längre.
 
Men snälla du jag fattar ärligt talat vad eller vem du svarar på. Det var någon (inte jag) som skrev om folk som trodde att barn fick sitt namn först vid dopet. Vilket ju är fel. Men det inlägget, och mitt inlägg där jag höll med, går du igång på och jag fattar inte riktigt varför? Det känns att du blandar ihop äpplen och päron?

Faktum är att du kan döpa ditt barn till Beyoncé Heinz Beans Metallica dagen efter födseln allt du vill, om du hittar en präst som vill göra det, men barnet *får* ändå inte det namnet då, och kommer inte heller att få det eftersom Skatteverket inte kommer att godkänna det. Barnet får inte sitt namn vid dopet. Punkt slut.

Men whatever. Jag tror inte vi kommer längre.

Vad är ditt problem, är det så tabu att ha en ceremoni av något slag och använda den till att ge barnet ett namn? Att kalla det att man döpt barnet?

Och jag fattar inte vad du håller på med, du tilldelar mig åsikter till höger och vänster, du blandar äpplen och päron, drar upp att myndigheterna inte registrerar att folk är döpta (När påstod jag det? Det finns restriktioner när det gäller att registrera religiös tillhörighet)? Drar upp att man inte får döpa sitt barn till vad som helst som om jag påstått det. Påtalar att dopet inte är juridiskt bindande som om jag inte har en aning trots att jag tjatat om det.

Det känns att du fäktas mot världens största väderkvarn och drar in apelsiner när jag pratar om äpplen. Är det så farligt att någon vill ha en namngivningsceremoni när de firar ett nytt liv och ger barnet ett namn? Vem bryr sig om att namnet måste registreras, det ha man gjort i århundraden, i våra kyrkböcker och på senare år genom en myndighet.
 
Är det så farligt att någon vill ha en namngivningsceremoni när de firar ett nytt liv och ger barnet ett namn? Vem bryr sig om att namnet måste registreras, det ha man gjort i århundraden, i våra kyrkböcker och på senare år genom en myndighet.

Jag kanske har missat något, men var inte poängen från början att folk trodde att barn som inte var döpta var namnlösa? Det har väl ingenting med att vilja ha ceremoni eller inte, känns som att det börjar spåra lite nu, när tråden handlar om allmänbildning och inte hur man vill fira olika saker.
 
Vad är ditt problem, är det så tabu att ha en ceremoni av något slag och använda den till att ge barnet ett namn? Att kalla det att man döpt barnet?

Och jag fattar inte vad du håller på med, du tilldelar mig åsikter till höger och vänster, du blandar äpplen och päron, drar upp att myndigheterna inte registrerar att folk är döpta (När påstod jag det? Det finns restriktioner när det gäller att registrera religiös tillhörighet)? Drar upp att man inte får döpa sitt barn till vad som helst som om jag påstått det. Påtalar att dopet inte är juridiskt bindande som om jag inte har en aning trots att jag tjatat om det.

Det känns att du fäktas mot världens största väderkvarn och drar in apelsiner när jag pratar om äpplen. Är det så farligt att någon vill ha en namngivningsceremoni när de firar ett nytt liv och ger barnet ett namn? Vem bryr sig om att namnet måste registreras, det ha man gjort i århundraden, i våra kyrkböcker och på senare år genom en myndighet.

Visst kan vi ha en filosofisk diskussion om vad ett namn egentligen är. Men de flesta av oss är nog ganska eniga om definitionen, att den har att göra med vad som står i folkbokföringen. Vad man sedan har för ritualer med Gud, rosa enhörningen eller Flygande Spaghettimonstret är något annat än hur man definierar namnet på en medborgare.
 
Visst kan vi ha en filosofisk diskussion om vad ett namn egentligen är. Men de flesta av oss är nog ganska eniga om definitionen, att den har att göra med vad som står i folkbokföringen.
Fast grunden till diskussionen var att någon tycket det var fel att tala om att döpas för då fattade inte personen att man måste registrera namnet.
 
Jag kanske har missat något, men var inte poängen från början att folk trodde att barn som inte var döpta var namnlösa? Det har väl ingenting med att vilja ha ceremoni eller inte, känns som att det börjar spåra lite nu, när tråden handlar om allmänbildning och inte hur man vill fira olika saker.
Nej det jag reagerade på att var att för att man talade om att ge namnet vid dopet så fattade man inte att man måste registrera det och att det är det registrerade namnet som räknas.
 
Ja, absolut! Ska kanske förtydliga att båda personerna är födda här i Sverige och därför borde känna till "vårt" system enligt mig. Men gällande tvättmaskin och så vidare är väl det normala att man följer Jordabalken som ju till och med räknar upp vilka saker som hör till en fastighet och därför borde följa fastigheten, inte ägarna :)
Fast här verkar det som att även du (åtminstone delvis) saknar allmänbildning. Det var nämligen så tidigare att lånen hörde till fastigheten och en ny ägare tog över befintliga lån. Kanske var det så när dina svärföräldrar köpte sitt hus? Systemet tror jag försvann någon gång i början av 80-talet. Innan dess så kunde det vara rejält svårt att sälja ett hus med dåliga lån, som köpare gällde det att vara vaksam för lånekostnaden innan man slog till. Lånen kunde också påverka priset.
Och bänkdiskmaskin är väl i gråzonen om det är bostadstillbehör?
 
Fast här verkar det som att även du (åtminstone delvis) saknar allmänbildning. Det var nämligen så tidigare att lånen hörde till fastigheten och en ny ägare tog över befintliga lån. Kanske var det så när dina svärföräldrar köpte sitt hus? Systemet tror jag försvann någon gång i början av 80-talet. Innan dess så kunde det vara rejält svårt att sälja ett hus med dåliga lån, som köpare gällde det att vara vaksam för lånekostnaden innan man slog till. Lånen kunde också påverka priset.
Och bänkdiskmaskin är väl i gråzonen om det är bostadstillbehör?
Absolut, jag har inte så bra koll på juridiken genom historien, däremot vet jag hur det är nu, i alla fall inom just fastighetsrätt. De har i alla fall aldrig köpt något hus, men som jag skrev tycker jag att man ändå borde ha lite koll på hur det fungerar. Om inte annat så för att inte göra bort sig när man uttalar sig tvärsäkert om saker :D
En bänkdiskmaskin skulle förmodligen inte vara ett byggnadstillbehör som du säger, men de syftade på en vanlig diskmaskin som var monterad i ett bänkskåp.
 
Jag tror att den är omskriven sedan jag såg den i går kväll, då tror jag att den enbart byggde på coachen, nu var några av spelarna citerade också.
Från början lät rubriken; "Tjejerna lär sig härskartekniker" och coachen citerades på ett mycket märkligt sätt. Det var så mycket galet så det var uppenbart att reportern inte visste ett dyft om härskartekniker och trodde det var något positivt.
 
Nja jag vet en niondeklassare som inte kan multiplikationstabellen. Så jag har börjat med mitt 7åriga barnbarn nu och hon kan redan en del för hon tycker det är kul. Vad hon ska göra när hon börjar första klass är frågan.
Det finns ingen mening med att kunna rabbla multiplikationstabellen precis som regentlängder också är onödigt. Så länge man kan räknesättet så klarar man sig.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 421
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 211
Senast: kem
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 162
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp