Allmänbildning?

Har du stött på någon förälder som inte är medveten om att dopet inte är det samma som att registrera sitt barns namn hos myndigheterna? Varenda en har gjort det, eller så gott som alla, det finns väl någon enstaka som missat det
Nej, man kan inte missa. Om man inte skickat in papper om namn innan barnet blir 3 månader så får man betala böter.
 
Precis som att det inte räcker med att säga ja inför prästen när du gifter dig, du måste skriva på ett lagligt bindande dokument också.
Skriva på??
På vaddå? Det är väl förrättaren som skriver papperen. Inte paret.

- jag har fått lära mig att i det här landet måste man säga sitt ja. Att man absolut inte kan skriva på för äktenskap.
 
Skriva på??
På vaddå? Det är väl förrättaren som skriver papperen. Inte paret.

- jag har fått lära mig att i det här landet måste man säga sitt ja. Att man absolut inte kan skriva på för äktenskap.
Men att gå till kyrkan och ha cermoni är väl inte bindande? Man måste skriva på papper ändå, vill man inte ha cermoni i kyrkan eller öht så måste man väl ta med sig vittnen när man skriver på? Det var så jag trodde :o
 
Skriva på??
På vaddå? Det är väl förrättaren som skriver papperen. Inte paret.

- jag har fått lära mig att i det här landet måste man säga sitt ja. Att man absolut inte kan skriva på för äktenskap.
Ok, då hade jag fel. Jag är ju inte gift :D men jag hade för mig att man måste underteckna något också, men det är bara ett vigselbevis då?
 
Oavsett vad du vill att det ska betyda så är just e-sport tävling. Att du tar ordet sport ur sammanhanget och tar det för vad det betyder, har ingen betydelse. E-sport är e-sport helt enkelt och är lite speciellt dessutom.
Så funkar inte svenska språket, folk i gemen associerar det med ordet sport och dess betydelse. Jag säger inte att e-sport är fel men man får leva med att folk lägger det i samma fack som annan sport och jämför. Alla likställer inte sport med organiserad tävling.
 
Paret skriver ingenting. Allt skrivande görs av förättaren.
Det är hen som rapporterar in till länsstyrelsen (tror jag) vilka som ingått äktenskap.

mvh
/erfaret vigselvittne
Jag har som sagt aldrig varit med om det mer än som bröllopsgäst så tack för upplysningen :up:
 
Ang det här med dop...
När jag var liten hade jag en vän som inte var döpt. När en förälder i vår närhet fick veta det utbrast hen "Men va? Då HETER hon ju ingenting!? Varför har föräldrarna inte döpt henne?" :grin:
Lite förståeligt om man använder dop som att ge namn, men klart varning för fnissanfall.
 
Men alltså... Tänker inte folk själva alls längre? :confused:

Det är precis som när det måste stå ''Varning koppen är varm'' när du köper kaffe ute, såndär pappmugg. Det måste väl stå så annars kan de bli stämda om någon bränner sig? Men kan inte svära på't.
Fast det var i usa, tveksamt om det blivit en fällande dom i Sverige. Klart man kan för all del stämma folk för vad som helst, tror inte det finns begränsningar, men än är vi inte lika tokiga som i USA.
 
Fast det var i usa, tveksamt om det blivit en fällande dom i Sverige. Klart man kan för all del stämma folk för vad som helst, tror inte det finns begränsningar, men än är vi inte lika tokiga som i USA.
Jo det förklarar saken :idea: Där måste det ju stå att konservburkar har vassa kanter:nailbiting: Hoppas vi aldrig blir så...
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 419
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 211
Senast: kem
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 162
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp