Allmänbildning?

Så inte nog med att det inte är en fysisk aktivitet (eller mycket måttlig när man motionerar fingrarna), men okej det finns bilsport också och hundsport och då är människan också måttligt aktiverad, så handlar det endast om tävling. Det är som gjort för krockar, åtminstone i svenskan där sport handlar om utövandet även om det inte handlar om organiserad tävling.

Alla sporter innebär ju inte jättemycket fysisk aktivitet. Enligt den Wikipediaartikeln du citerar räknas även frågesport och schack som sport.

Enligt Wikiartikeln E-sport definieras e-sport såhär:
"E-sport (elektronisk sport) är ett samlingsbegrepp för tävlingar som utförs på datorer eller spelkonsoler, där de tävlande spelar olika sorters datorspel mot varandra. Tävlingarna kan spelas via internet, lokala nätverk, LAN-partyn eller med spelare som samsas vid samma konsol. Begreppet myntades i Sydkorea i slutet av 1990-talet med spelet Starcraft."

Jag säger nog för övrigt inte till folk att jag "håller på med ridsport", precis som jag inte skulle säga "jag håller på med löpning", för det tycker jag låter som att man tränar för att tävla. Jag skulle nog säga "jag har hästar/håller på med hästar/rider" och "jag brukar jogga/springa".
 
Men oavsett var och om det är organiserat eller inte så utöver du din sport

Det är lite som att definiera om vad sport är och sedan utöva det på dator. Sport innebär enligt wiki

"Sport är ett samlingsbegrepp för olika atletiska aktiviteter med eller utan tävlingsmoment. Gemensamt för sporter är att de är redskapsbaserade, till skillnad från idrotter som är ansträngningsbaserade. Idag används ordet sport ibland nästan synonymt med idrott, som kan utövas individuellt eller i lag. Den sport som antingen är störst i antalet utövare eller drar mest publik i ett land brukar kallas nationalsport. De flesta större sporterna har ett eget förbund. I de flesta sporter tävlar damer och herrar i olika indelningsklasser."

Så inte nog med att det inte är en fysisk aktivitet (eller mycket måttlig när man motionerar fingrarna), men okej det finns bilsport också och hundsport och då är människan också måttligt aktiverad, så handlar det endast om tävling. Det är som gjort för krockar, åtminstone i svenskan där sport handlar om utövandet även om det inte handlar om organiserad tävling.
KL
http://www.bukefalos.com/threads/va...t-resp-idrott-spinoff-allmanbildning.1461203/
 
Jaha, jag trodde att det var tvärtom, att det var viktigt att veta att det är skillnad mellan att spela dataspel och att esporta (och vilken skillnaden är) och mindre viktigt att veta vad de olika dataspelen heter. Men jag tror jag har förstått nu; om det är ett stort event, dit massvis med människor kommer för att spela dataspel och tävla, då är det esport. Om någon sitter hemma i soffan och spelar dataspel och det är för att träna inför de här eventen, då är det också esport. Men om man sitter hemma i soffan och spelar, utan att träna för eventen, då är det dataspelande.
Lite konstigt tycker jag ändå att det är, ungefär som att jag inte håller på med löpning om jag bara är ute och löptränar för att hålla mig i form, men om jag löptränar för att tävla, då håller jag på med löpning.

Äsch, jag vet inte. Men jag tänker att allmänbildning handlar om att veta lite allt möjligt om världen och vad som händer. Så om man stöter på begrepp så har man någon koppling till dem och har åtminstone ett hum om vad folk pratar om. Exakta definitioner om vad som räknas in i olika sporter skulle inte jag räkna dit. Så skulle någon säga att de ska kolla på esport, då vet jag att de kommer att titta på folk som tävlar mot varandra i datorspel. Däremot räknar jag inte med att hamna i en diskussion om vad exakt esport är (förutom den här då kanske :p) och även om det skulle hända skulle jag inte känna att det tillhör allmänbildningen att kunna reda ut begreppen.

Däremot är det väl inte så konstigt att det ska finnas ett tävlingsmoment för att något ska räknas som sport? Det brukar väl ofta vara definitionen av sport, och det som skiljer den från idrott (om det handlar om fysiska aktiviteter). Med ditt exempel med löpning så är det en sport om det utövas för tävling, men springer du för att hålla dig i form så skulle nog inte många säga att det är det. Typ så.
 
Men jag tror jag har förstått nu; om det är ett stort event, dit massvis med människor kommer för att spela dataspel och tävla, då är det esport. Om någon sitter hemma i soffan och spelar dataspel och det är för att träna inför de här eventen, då är det också esport. Men om man sitter hemma i soffan och spelar, utan att träna för eventen, då är det dataspelande.
Lite konstigt tycker jag ändå att det är, ungefär som att jag inte håller på med löpning om jag bara är ute och löptränar för att hålla mig i form, men om jag löptränar för att tävla, då håller jag på med löpning.
Vad är det obegripliga?

I typ alla typer av tävlingar så brukar man ju skilja på att göra det för "skojs skull" och att ha det som karriär/göra det för att tävla?
Är det samma sak för dig om man kickar boll med polarna hemma och om man spelar fotboll i landslaget? Du skiljer dem inte åt?
 
Ärligt talat jag vet inte vad du svamlar om eller varför du är så på defensiven. Vem har "talat om för andra" någonting överhuvudtaget? Faktum är att i dagens Sverige så är det inte så att barn formellt får sina namn vid dopet, dom får dom formellt när dom reggas hos Skatteverket. Att du eller någon annan sen vill se dopet som en sorts fin rit där det liksom blir "officiellt", det är en helt annan sak och det får ni gärna göra. Men faktum är att barn får namn med eller utan dop. Det står inte "odöpt" i mina barns personbevis t ex.

Har du missat att jag skriver "Jag är för att låta folk göra som de vill men givetvis måste namnet registreras formellt också." Fast du citerar det. Kan du då förklara hur du får det till att jag tror att barn får namnet formellt/juridiskt vid dopet utifrån det uttalandet? Jag har skrivit det i andra tappningar ckså, hela tiden betonat att det finns en juridisk bit och sen det fria valet att ordna en ceremoni.

Har du missat att hela denna delen av tråden utgår från ett uttalande som inte berörde den juridiska registreringen. Det stod alltså inte att någon trodde att om man döper ett barn så registreras namnet automatiskt eller något i den stilen?

Har du något emot att folk har någon form av icke-religiös eller religiös namngivningssceremoni och anser att de vid denna döper sitt barn/ger det namn? Och kan du inte tänka dig att den absoluta majoriteten även registrerar namnet, alltså inte tror att det sker automatiskt för att man ger barnet ett namn?

Klart att det inte står i ett offentligt register om personen är döpt, myndigheterna registrerar inte religiös tillhörighet som det kristna dopet representerar.

Har du stött på någon förälder som inte är medveten om att dopet inte är det samma som att registrera sitt barns namn hos myndigheterna? Varenda en har gjort det, eller så gott som alla, det finns väl någon enstaka som missat det.


Det enda jag ville påtala är att många väljer någon form av dop/namngivningsceremoni för att namnge sitt barn och fira det, dessa registrerar givetvis namnet och det handlar knappast om okunskap i formaliteterna.
 
Alla sporter innebär ju inte jättemycket fysisk aktivitet. Enligt den Wikipediaartikeln du citerar räknas även frågesport och schack som sport.

Jo jag påtalade det själv




Jag säger nog för övrigt inte till folk att jag "håller på med ridsport", precis som jag inte skulle säga "jag håller på med löpning", för det tycker jag låter som att man tränar för att tävla. Jag skulle nog säga "jag har hästar/håller på med hästar/rider" och "jag brukar jogga/springa".

Alla gör inte som du, många är med i riksidrottsförbundet etc helt utan att tävla.
 
Alla gör inte som du, många är med i riksidrottsförbundet etc helt utan att tävla.
Ja, alltså jag håller helt med om att man håller på med idrott om man rider. För det är ju en fysisk aktivitet, absolut :) jag försökte bara förklara hur jag skulle förklara för andra vad jag håller på med. Jag tänker alltså att själva formuleringen "jag håller på med ridsport" skulle få det att låta som att jag tränar för tävling inom ridning. Enligt mig alltså.
 
Om man kan räkna schack och go som sport så tycker jag att det är helt ok att kalla även datorspel för sport.
Du kanske ska läsa det jag skriver en gång till och inte bara citera valda delar missade du att jag skrev

"Så inte nog med att det inte är en fysisk aktivitet (eller mycket måttlig när man motionerar fingrarna), men okej det finns bilsport också och hundsport och då är människan också måttligt aktiverad, så handlar det endast om tävling. "
Valde du det för att du ville hitta något att racka ner på eller läste du inte vad jag skrev?
 
Ja, alltså jag håller helt med om att man håller på med idrott om man rider. För det är ju en fysisk aktivitet, absolut :) jag försökte bara förklara hur jag skulle förklara för andra vad jag håller på med. Jag tänker alltså att själva formuleringen "jag håller på med ridsport" skulle få det att låta som att jag tränar för tävling inom ridning. Enligt mig alltså.
Jag tror inte någon skulle uttrycka sig på det viset oavsett om de tävlar eller inte, det låter lite klumpigt :)
 
Nja jag vet en niondeklassare som inte kan multiplikationstabellen. Så jag har börjat med mitt 7åriga barnbarn nu och hon kan redan en del för hon tycker det är kul. Vad hon ska göra när hon börjar första klass är frågan.
Jag kunde den när vi övade på den i grundskolan men nu kan jag bara de enklaste talen.
 
@Lobelia Varför går du igång på detta så mycket? Vad är det som stör dig med datorspel och esport? Försöker inte hacka på dig utan undrar bara.
Jag märker att de som är starkt emot esports och spel generellt inte har en aning om varför.
Är det för att samhället genrellt ser ner på spelande så du blivit påverkad?
 
Men oavsett var och om det är organiserat eller inte så utöver du din sport

Det är lite som att definiera om vad sport är och sedan utöva det på dator. Sport innebär enligt wiki

"Sport är ett samlingsbegrepp för olika atletiska aktiviteter med eller utan tävlingsmoment. Gemensamt för sporter är att de är redskapsbaserade, till skillnad från idrotter som är ansträngningsbaserade. Idag används ordet sport ibland nästan synonymt med idrott, som kan utövas individuellt eller i lag. Den sport som antingen är störst i antalet utövare eller drar mest publik i ett land brukar kallas nationalsport. De flesta större sporterna har ett eget förbund. I de flesta sporter tävlar damer och herrar i olika indelningsklasser."

Så inte nog med att det inte är en fysisk aktivitet (eller mycket måttlig när man motionerar fingrarna), men okej det finns bilsport också och hundsport och då är människan också måttligt aktiverad, så handlar det endast om tävling. Det är som gjort för krockar, åtminstone i svenskan där sport handlar om utövandet även om det inte handlar om organiserad tävling.

Oavsett vad du vill att det ska betyda så är just e-sport tävling. Att du tar ordet sport ur sammanhanget och tar det för vad det betyder, har ingen betydelse. E-sport är e-sport helt enkelt och är lite speciellt dessutom.
 
Hjälp :rofl:

Det var sånt jag hörde av lätt bedagade typer på 70-talet. Och det var det bärande argumentet för att man bara skulle dricka hemkört.

Trodde det var utrotat. Dvs att den "kunskapen" supit ihjäl sig.
Jag har hört det några gånger tidigare, blir lika trött varje gång.
 
Ang det här med dop...
När jag var liten hade jag en vän som inte var döpt. När en förälder i vår närhet fick veta det utbrast hen "Men va? Då HETER hon ju ingenting!? Varför har föräldrarna inte döpt henne?" :grin:
Men alltså... Tänker inte folk själva alls längre? :confused:

Det är precis som när det måste stå ''Varning koppen är varm'' när du köper kaffe ute, såndär pappmugg. Det måste väl stå så annars kan de bli stämda om någon bränner sig? Men kan inte svära på't.
 
Kul ändå att hon frågade om just Malå, det är ju inte direkt någon storstad :p Det var inte så att brevvännen kände någon i Malå, skulle dit och tänkte att ni kanske kunde ses om det ändå var nära?
Jo jag tror hon kände någon där. Men om hon frågade för att hon ville ses vet jag inte.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 419
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 211
Senast: kem
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 162
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp