Allmänbildning?

Hu.......jag tycker det är skillnad på att inte veta och inte kunna få in det i sin tjocka skalle (alltså lära sig oavsett repetition). Fasen vad jag tragglat multiplikationstabellen. Jämt i skolan, försökt hemma, snabbtester i skolan som jag alltid var sist med och gjorde att jag motiverades att träna ännu mer.

Men nej.........får oftast räkna på handen eller från 5:ans och vidare för hand.
Jag har läst matte a,b,c,d och e. Men nej, jag kan inte multiplikationstabellen :rofl:
 
Där så måste ju skolan gå in med stödåtgärder kan man tycka. Nu löser det sig med alla hjälpmedel som finns . Jag tycker inte man är lat när det inte går att lära sig, men jag tycker det ska kollas upp. Det finns ju lata elever också.

Fast här tycker jag inte att det är viktigt att rabbla den som rinnande vatten. Jag kan bara inte tycka det. Däremot ska man fatta vad den går ut på och veta hur man räknar gånger.
Jag är faktiskt helt övertygad om att just multiplikationstabellen är i grunden ett hjälpmedel för att snabbt kunna räkna ut saker, för de som har lätt att lära sig just denna sortens rabblande. Måste ju vara skitsmuckert att bara ta det ur huvudet liksom.

Jag är ju trots allt utbildad högt inom matte så att inte kunna rabbla tabellerna har ju inget med matte i sig att göra. Det känns som att det kanske snarare skulle kunna vara allmänbildande att förstå det. ;):D
 
Som sagt det är en definitionsfråga, du får göra precis som du vill, det är bara en trist attityd att tala om för andra att de inte får namnge/döpa sina barn och räkna det som tidpunkten barnet får sitt namn för det är minsann när någon matar in rätt uppgifter i registret och det är bara det juridiska som räknas.

Jag är för att låta folk göra som de vill men givetvis måste namnet registreras formellt också.

Ärligt talat jag vet inte vad du svamlar om eller varför du är så på defensiven. Vem har "talat om för andra" någonting överhuvudtaget? Faktum är att i dagens Sverige så är det inte så att barn formellt får sina namn vid dopet, dom får dom formellt när dom reggas hos Skatteverket. Att du eller någon annan sen vill se dopet som en sorts fin rit där det liksom blir "officiellt", det är en helt annan sak och det får ni gärna göra. Men faktum är att barn får namn med eller utan dop. Det står inte "odöpt" i mina barns personbevis t ex.
 
Förstår fortfarande inte definitionen... I pokerturneringar online tävlar man ju mot andra och det finns ju en massa appar med olika spel, där man tävlar mot andra (tex någon alfapet-variant som verkar vara väldigt populär). Vem är det som bestämmer vad som är esport?
För min personliga del så spelar det absolut ingen roll, jag är inte intressad av att spela/tävla själv, jag blir åksjuk... Och jag har inget intresse av att titta på när andra spelar spel eller idrottar heller för den delen. Men om det nu hör till allmänbildning så får jag väl försöka förstå i alla fall grunderna och jag har känt mig ganska förvirrad ang det här med esport vs dataspel, när är det det ena och när är det det andra?

Jag har dålig koll på esport, men pokerutövare har väl länge försökt klassa det som en sport och det brukar sluta med en diskussion om hur stor del av poker som är skicklighet och hur stor del som är tur. Vem som bestämmer om ett spel kan klassas som esport eller ej landar väl i slutändan på utövarna och intresseorganisationer. Om tillräckligt många anser att det är det, så blir det väl så. Känns ju inte rimligt att gemene man ska hålla koll på vilken status ett datorspel har i esportsvärlden, precis som att de flesta inte har koll på om bridge har fått sportstatus eller ej ;) Däremot kan det kanske höra till allmänbildningen att åtminstone ha hört talas om de största spelen och veta att det handlar om turneringar där man tävlar mot andra människor, dvs inte mot datorer.
 
Ärligt talat jag vet inte vad du svamlar om eller varför du är så på defensiven. Vem har "talat om för andra" någonting överhuvudtaget? Faktum är att i dagens Sverige så är det inte så att barn formellt får sina namn vid dopet, dom får dom formellt när dom reggas hos Skatteverket. Att du eller någon annan sen vill se dopet som en sorts fin rit där det liksom blir "officiellt", det är en helt annan sak och det får ni gärna göra. Men faktum är att barn får namn med eller utan dop. Det står inte "odöpt" i mina barns personbevis t ex.
KL, typ.
I församlingsbladet stod det "ej namngivet gossebarn" om min son, varken jag eller fadern var med i svenska kyrkan o barnets namn var registrerat hos skatteverket.
 
Jag har läst matte a,b,c,d och e. Men nej, jag kan inte multiplikationstabellen :rofl:
Precis samma här :o

För övrigt @Wingates och även andra: jag ser reklam för Dreamhack Masters (det är alltså ett stort esportevent som ska arrangeras i Globen i september) överallt just nu, främst på tåget och tunnelbanan. Jag ska så klart dit och tycker, förutom att det är kul att se på esport såklart, att det är så himla fantastiskt att kunna gå på ett så extremt mansdominerat event utan att riskera att hamna i galna kravaller (som det kan bli i en viss annan mansdominerad sport :crazy:). Har nog aldrig stött på så trevliga, öppna och härliga människor som "gamers" är generellt :)
 
Precis samma här :o

För övrigt @Wingates och även andra: jag ser reklam för Dreamhack Masters (det är alltså ett stort esportevent som ska arrangeras i Globen i september) överallt just nu, främst på tåget och tunnelbanan. Jag ska så klart dit och tycker, förutom att det är kul att se på esport såklart, att det är så himla fantastiskt att kunna gå på ett så extremt mansdominerat event utan att riskera att hamna i galna kravaller (som det kan bli i en viss annan mansdominerad sport :crazy:). Har nog aldrig stött på så trevliga, öppna och härliga människor som "gamers" är generellt :)
Jag ska med dit! :D Ses kanske?
 
Det vore ju jättekul! Ska så klart vara där båda dagarna, med min lite halvt ointresserade sambo. Alla tror alltid att det är han som gillar att se på CS, men det är jag som gör det, och han får bara snällt följa med så jag slipper gå själv :D
Jag kommer med vara där hela evenet. Ska hänga med polare som med älskar esport!
 
Jag har läst matte a,b,c,d och e. Men nej, jag kan inte multiplikationstabellen :rofl:
Precis samma här :o

:)

Ouhouhouh , snälla nån, kan ni inte multiplikationstabellen. Ouhhouhh...

Det är så synd för matematik är ett "enkelt" sätt att lära sig att abstrahera upp samband. Det är väsentligt svårare att lära sig strukturellt tänkande om utbildningen går enbart via "människor" och teorier om människor. Detta naturligtvis för att siffror är torra och statiska, de ger en metod, och människor är oförutsägbara på ett helt annat sätt. Dvs du behöver väsentligt mer utbildning inom andra branscher än inom naturvetenskapen, matematik för att få samma utbildade förmåga till abstrakt tänkande. Därmed inte sagt att det går att lära sig men vägen via matematiken är enklare, fast lång ändå. Nu blir jag väl kölhalad. Min åsikt.
 
Ouhouhouh , snälla nån, kan ni inte multiplikationstabellen. Ouhhouhh...

Det är så synd för matematik är ett "enkelt" sätt att lära sig att abstrahera upp samband. Det är väsentligt svårare att lära sig strukturellt tänkande om utbildningen går enbart via "människor" och teorier om människor. Detta naturligtvis för att siffror är torra och statiska, de ger en metod, och människor är oförutsägbara på ett helt annat sätt. Dvs du behöver väsentligt mer utbildning inom andra branscher än inom naturvetenskapen, matematik för att få samma utbildade förmåga till abstrakt tänkande. Därmed inte sagt att det går att lära sig men vägen via matematiken är enklare, fast lång ändå.
Jag vet inte om jag missförstår dig på något sätt? Precis som @Unafraid som jag citerade har jag läst fem mattekurser på gymnasiet. Efter det har jag även läst en hel del matte och statistik på universitetsnivå. Så jag anser mig vara hyfsat bra på matte, förutom just huvudräkning som jag är extremt dålig på tyvärr. Särskilt när det är "tidspress", som när jag stod i butik och snabbt skulle räkna ut hur mycket jag skulle ta betalt om kunden ville ha 7 varor som kostade 11,50 per styck. Då låser det sig totalt.
 
Ouhouhouh , snälla nån, kan ni inte multiplikationstabellen. Ouhhouhh...

Det är så synd för matematik är ett "enkelt" sätt att lära sig att abstrahera upp samband. Det är väsentligt svårare att lära sig strukturellt tänkande om utbildningen går enbart via "människor" och teorier om människor. Detta naturligtvis för att siffror är torra och statiska, de ger en metod, och människor är oförutsägbara på ett helt annat sätt. Dvs du behöver väsentligt mer utbildning inom andra branscher än inom naturvetenskapen, matematik för att få samma utbildade förmåga till abstrakt tänkande. Därmed inte sagt att det går att lära sig men vägen via matematiken är enklare, fast lång ändå. Nu blir jag väl kölhalad. Min åsikt.
Jag kan inte heller multiplikationstabbelerna o hade allmänt svårt för matematik på grundnivå, när det däremot började handla mer på abstrakt nivå så hade jag inga problem alls.
 
Ouhouhouh , snälla nån, kan ni inte multiplikationstabellen. Ouhhouhh...

Det är så synd för matematik är ett "enkelt" sätt att lära sig att abstrahera upp samband. Det är väsentligt svårare att lära sig strukturellt tänkande om utbildningen går enbart via "människor" och teorier om människor. Detta naturligtvis för att siffror är torra och statiska, de ger en metod, och människor är oförutsägbara på ett helt annat sätt. Dvs du behöver väsentligt mer utbildning inom andra branscher än inom naturvetenskapen, matematik för att få samma utbildade förmåga till abstrakt tänkande. Därmed inte sagt att det går att lära sig men vägen via matematiken är enklare, fast lång ändå. Nu blir jag väl kölhalad. Min åsikt.

Jag fattar nog inte.....menar du på fullt allvar att man måste kunna rabbla multiplikationstabellen för att få ett strukturellt/abstrakt tänkande?

Jag skulle vilja påstå att det är som att säga att en dyslektiker inte kan bli en bra läkare eller ha förmågan att tänka på ett visst sätt, vilket ju inte kan vara mer verklighetsfrånvänt.
 
Däremot kan det kanske höra till allmänbildningen att åtminstone ha hört talas om de största spelen och veta att det handlar om turneringar där man tävlar mot andra människor, dvs inte mot datorer.

Jaha, jag trodde att det var tvärtom, att det var viktigt att veta att det är skillnad mellan att spela dataspel och att esporta (och vilken skillnaden är) och mindre viktigt att veta vad de olika dataspelen heter. Men jag tror jag har förstått nu; om det är ett stort event, dit massvis med människor kommer för att spela dataspel och tävla, då är det esport. Om någon sitter hemma i soffan och spelar dataspel och det är för att träna inför de här eventen, då är det också esport. Men om man sitter hemma i soffan och spelar, utan att träna för eventen, då är det dataspelande.
Lite konstigt tycker jag ändå att det är, ungefär som att jag inte håller på med löpning om jag bara är ute och löptränar för att hålla mig i form, men om jag löptränar för att tävla, då håller jag på med löpning.
 
Lite konstigt tycker jag ändå att det är, ungefär som att jag inte håller på med löpning om jag bara är ute och löptränar för att hålla mig i form, men om jag löptränar för att tävla, då håller jag på med löpning.
Håller med. Helt obegripligt.
 
Jag vet ärligt talat inte hur jag ska förklara så du förstår.

När du tävlar organiserat så är det en esport. Precis som det är skillnad på om du hoppar bana mot kompisen vs att åka på en regional tävling och hoppa. Båda är väl "tävling" men det är milsvidd skillnad.
Men oavsett var och om det är organiserat eller inte så utöver du din sport
Det här med att citera, klippa och klistra citat, få massa annat sparat i utkast som byggs på.. blir galen.

Gör en enkel copypaste istället för den som var intresserad av att veta vad e-sport är:

VAD ÄR E-SPORT?


Svenska E-sportföreningen SEFSskriver:

E-sport är en förkortning av ”elektronisk sport” och är ett samlingsnamn för alla tävlingar som är utförda med hjälp av datorer eller spelkonsol. Begreppet myntades i Sydkorea bland annat av arrangörerna bakom World Cyber Games men har under det senaste decenniet blivit ett globalt vedertaget begrepp.”

Sedan är det mycket diskussioner ang om vilka spel det tävlas i som anses vara e-sport, då området är så otroligt stort och finns på så många olika plattformar.
Men att sitta och spela ett datorspel i godan ro hemma på fritiden utan att det är träning inför tävling anses inte som att det hör till e-sport oavsett spel.
Det är lite som att definiera om vad sport är och sedan utöva det på dator. Sport innebär enligt wiki

"Sport är ett samlingsbegrepp för olika atletiska aktiviteter med eller utan tävlingsmoment. Gemensamt för sporter är att de är redskapsbaserade, till skillnad från idrotter som är ansträngningsbaserade. Idag används ordet sport ibland nästan synonymt med idrott, som kan utövas individuellt eller i lag. Den sport som antingen är störst i antalet utövare eller drar mest publik i ett land brukar kallas nationalsport. De flesta större sporterna har ett eget förbund. I de flesta sporter tävlar damer och herrar i olika indelningsklasser."

Så inte nog med att det inte är en fysisk aktivitet (eller mycket måttlig när man motionerar fingrarna), men okej det finns bilsport också och hundsport och då är människan också måttligt aktiverad, så handlar det endast om tävling. Det är som gjort för krockar, åtminstone i svenskan där sport handlar om utövandet även om det inte handlar om organiserad tävling.
 
Jag vet inte om jag missförstår dig på något sätt? Precis som @Unafraid som jag citerade har jag läst fem mattekurser på gymnasiet. Efter det har jag även läst en hel del matte och statistik på universitetsnivå. Så jag anser mig vara hyfsat bra på matte, förutom just huvudräkning som jag är extremt dålig på tyvärr. Särskilt när det är "tidspress", som när jag stod i butik och snabbt skulle räkna ut hur mycket jag skulle ta betalt om kunden ville ha 7 varor som kostade 11,50 per styck. Då låser det sig totalt.
Jag är också rätt dålig på huvudräkning, särskilt om jag är stressad. Jag var på en anställningsintervju en gång där jag hade skrivit i ansökningsbrevet att jag var rätt bra på matte (det är jag, hade bra resultat på mattekurserna i min examen), och de tyckte "jaha, då kan du räkna det här i huvudet nu då?" Det kunde jag inte, och man såg på dem att de tänkte "Lätt för matte, eller hur? Den här åsnan vet väl knappt vad procent är":meh:

Jag hade ju inte haft några problem att räkna ut svaret om jag fått ha penna och papper, men snabb huvudräkning är inte min styrka. Jag tror att det är rätt mycket en övningssak.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 419
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 210
Senast: kem
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 162
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp