Alla Hjärtans Dag --- Firar ni era barn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Alla Hjärtans Dag --- Firar ni era barn?

Vi firar jul och påsk. Jul och påsk är inte påhittat skit. Och födelsedagar firar vi för det mesta, ibland blir det på fel dag, men det spelar mindre roll.

Men inte resten. För det är också kommersiellt trams.

Jag blir bestört när jag läser om skolor som tom tvingas att stänga för att barnen som INTE får rosor av någon i skolan blir så knäckta. Allvarligt talat vart är vi på väg ? Vad gör VI mot våra barn så att de känner denna pressen. Jag tror att om man börjar göra AHD viktig så spänner man bågen tills de är sådär 12-13 år.

Omtanke kan inte dikteras av en särskild dag.
 
Sv: Alla Hjärtans Dag --- Firar ni era barn?

Ni är alltså religösa då eftersom ni firar det av "riktiga" själ?
För mig är jul och påsk lika riktigt som alla hjärtans dag, Halloween, fars- och mors dag mm eftersom jag inte är det minsta religös. Det enda själet jag har är att det är trevligt att fira saker och ting.
Jul måste ändå vara den mest kommersiella högtiden som vi har här i Sverige för det är väl sällan det läggs så mycket pengar som då?
Att det sedan döljs bakom ett "giltligt" argument gör ju den inte mindre kommeriell för det.
Så köper du julklappar som inte är i behov för överlevnad till din familj så stödjer du det kommersiella oavsätt om du vill se det eller ej. Det kanske inte är samma sak i dina ögon men jag vågar slå vad om att en hel del anser att det faktiskt är så.
 
Sv: Alla Hjärtans Dag --- Firar ni era barn?

Jag blir bestört när jag läser om skolor som tom tvingas att stänga för att barnen som INTE får rosor av någon i skolan blir så knäckta. Allvarligt talat vart är vi på väg ? Vad gör VI mot våra barn så att de känner denna pressen. Jag tror att om man börjar göra AHD viktig så spänner man bågen tills de är sådär 12-13 år.

Va, är det sant? Var står det att skolor stänger pga AHD? Har aldrig hört talas om faktiskt! :eek:
 
Sv: Alla Hjärtans Dag --- Firar ni era barn?

Nej, vi är inte religiösa. Men jag tycker att firandet av Jesu födelse och död är något riktigare än AHD. faktiskt. För det är ENBART ett kommersialistiskt påfund.
 
Sv: Alla Hjärtans Dag --- Firar ni era barn?

Hmm och jag som trodde julfirandet delvis var en rest av midvinterblotet... Att fira Jesu födelse är ett modernare påfund.
 
Sv: Alla Hjärtans Dag --- Firar ni era barn?

Ja, vänta skall jag söka upp artikeln ! Asch - den verkar inte finnas på nätet.

Men den fanns i morgonens papperstidning.

Det är en skola som har studiedag varje 14 februari för att AHD firandet har urartat. Vissa barn fick MASSOR med rosor och hjärtan, medan de mindre populära fick ingenting. Det blev liksom FÖR uppenbart vem som var populär och vem som inte var det.

De försökte först med att skolan själv skulle köpa rosor till alla barn, men det gjorde ingen skillnad. Så de senaste 5-6 åren har de helt enkelt haft studiedag för att de mindre poppis barnen skall slippa bli utpekade.
 
Sv: Alla Hjärtans Dag --- Firar ni era barn?

För att fortsätta resonemanget.

jag tror att VI som föräldrar faktiskt kan påverka här. Om vi ger fan i att fira en speciell "hjärtansdag" så kommer barnen i bästa fall varken att förvänta sig ngt eller ta med sig traditionen till skolan och på så sätt bli mobbade eller mobbare.

...för att återkomma till jul så skulle jag lika gärna vara utan, och jag har varit det många år innan jag fick barn. Men sen har jag inlämmat mig i traditionalisternas julfirande för barnens skull. Men vi firade knappt de första åren när de var så små att de inte visste nån större skillnad.
 
Sv: Alla Hjärtans Dag --- Firar ni era barn?

Absolut, jag väcker mina barn med ett kort, en liten present och en liten bakelse :love:
De är ju båda mina små hjärtan och alla hjärtans dag är ju lika mkt deras dag som de vuxnas dag... ;)

Ojojoj. Är inte det lite överdrivet? Herregud vad alla gullar med sina barn. jag blir helt fascinerad. har alltid sett Allla hjärtans dag som en dag för den vuxna, romantiska kärleken.
Fatta vad köpmännen tjänar på att föräldrar köper presenter och bakelser åt barnen....
Men det är iofs bra, hjulen måste ju snurra :idea:
 
Sv: Alla Hjärtans Dag --- Firar ni era barn?

Vem tackar nej till en ask med noblesse?

:D :D ;)
 
Sv: Alla Hjärtans Dag --- Firar ni era barn?

Mobbing kommer inte bli mindre bara för att man inte firar alla hjärtans dag. Tror man det är man allt bra naiv.
Det enda som händer är att man tar bort lite symtom men det vet väl alla att en sjukdom botas inte genom att ge symtomlindrande.
Det finns 1000 andra sätt som mobbing pågår och tro mig jag har själv blivit utsatt för många av dom.
Att en skola stänger pga rosförsäljning på alla hjärtans dag är bara bevis för att skolan säger att det pågår mobbing på deras skola men dom vet inte hur dom skall hantera det. Att bli utan ros, kort odyl är ingeting mot vad man blir utsatt för annars och då passar det minsan att inte sätta in tillräcklig åtgärd.

Jag för min del lär min dotter hur andra funkar, jag lär henne om livet, jag talar om mina erfarenheter, jag lär henne förstå och hantera hennes känslor och DET är vad som kommer att avgöra hur hon kommer hantera uteblivna rosor och kort inte massa förbud och symtomdöljning.
 
Sv: Alla Hjärtans Dag --- Firar ni era barn?

På vilket sätt är det viktigt att fira Jesus födelse och död om man inte är kristen?
Julen är kommersiell så det skriker om det nu för tiden speciellt om man inte firar den av religiösa själ.
Man kan inte jämföra nu och förr eftersom tiderna har förändrats.
 
Sv: Alla Hjärtans Dag --- Firar ni era barn?

Jag gjorde mackor och skar ut som hjärtan och skickade med min dotter (6år) till skolan. Hon blev jätteglad och överraskad när det var dax för fika. :banana:
 
Sv: Alla Hjärtans Dag --- Firar ni era barn?

KL

AHD blir ju vad man gör det till, så även den kommerisella delen av firandet. Min mamma brukade komma upp med mackor uttryckta som hjärtan till frukost, sjungandes en egenkomponerad AHDsång och sen åt vi frukost tillsammans i soffan med tända ljus. Uppskattat och jättemysigt och det enda extra som krävdes var en gammal pepparkaksform (fast visst, julen är ju också kommerisialiserad om man ska fortsätta... men man kan ju skära ut hjärtan själv)
 
Sv: Alla Hjärtans Dag --- Firar ni era barn?

Nu fyller ju min son år på alla hjärtans dag så då blir han firad av den andledningen, men om han inte gjorde det skulle han självklart få nå't gott eller nå't annat kul som "valentin-present"..
 
Sv: Alla Hjärtans Dag --- Firar ni era barn?

jag ger alltid en lite present till alla i famljen:p
 
Sv: Alla Hjärtans Dag --- Firar ni era barn?

Jag fick ett presentkort av min 10 årigeson på bio med restaurangbesök efter på valfri dag:love: :love: :love: :love:

Av mig fick han ett spel till X boxen
 
Sv: Alla Hjärtans Dag --- Firar ni era barn?

våran dotter fick ett kort på alla hjärtansdag, och en massa pussar och kramar förstås. hon firade samtidigt en vecka gammal:D

vi kommer givetvis att fira henne i alla år framåt också på alla hjärtansdag...:love:

i år var första gången som vi inte köpte nåt till varandra. mer en varsin semla;)
 
Sv: Alla Hjärtans Dag --- Firar ni era barn?

*kl*

Kul att så många firar (med) sina barn på AHD. Mysigt! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 450
Senast: Queen
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 208
Senast: Liran
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 324
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp