Älgloppor

Noteca

Trådstartare
Undrar om någon har erfarenhet av älgloppor på häst? Ni vet dessa platta otäcka 5mm långa spindellika krypen som kan bitas? Hittade en som kröp på bogen på min ena häst häromdagen, och idag när vi red sparkade han bakut flera gånger och verkade irriterad över något där bak. (Han har inte gjort så förr och jag gjorde inget som kan ha retat honom) Kan det ha varit en älgloppa? Letade igenom pälsen noga hemma i stallet men såg inget... Han har gjort så här en gång tidigare fast ute i hagen i frihet, kliade och gnuggade honom på baken då och sen slutade han. Nån?

Sv: Älgloppor

jo hästarna kan bli tokiga av dom, men de flesta bryr sig inte. synd det inte finns nått medel mot dom, det hadde jag köpt på stört.

Åh!! Du anar inte vad skönt det är att höra att de flesta inte bryr sig, men att andra kan bli tokiga! De andra hästarna här i stallet har inte reagerat på något eller varit knäppa, medans denna har varit som tokig idag när vi red. Förra ägaren sa att denna häst var känslig och larvig med insekter. Så du tror på teorin om älgloppor? Han har inte ont nånstans vad det verkar, då borde han gjort så här tidigare.

Nån annan med erfarenhet av älgloppor??

Älgfluga säger vi i Finland, antar att vi pratar om samma sak. Mina hästar AVSKYR dem, man märker DIREKT när man e o rider om de har nån på sig, o i stallet får man svansen i ansiktet direkt som en vädjan att "ta snälla bort dem". Tycker det är ovanligt med hästar som inte reagerar. Men här har det varit såpass kallt redan att de verkar ha dött nu tack gud!

Hur märkte du att irritationen spred sig? Jag tycker mest min häst sparkar och stressar över något "där bak", vet inte exakt position. Han var lugn sen när jag släppte ut honom igen. Kan han ha dem kvar i pälsen och de förökar sig??!! :crazy:

Ja, man kan kalla de för älgfluga också. Hur reagerar dina hästar när du rider? Jag har aldrig märkt något förut, men eftersom jag hittade nen på denna pålle häromdagen så vet jag ju att de finns. Mina andra har aldrig sagt något, så jag har ingen erfarenhet av problemet!
Hur länge/vid vilken årstid härjar dessa kryp? Är det hela vår_höst perioden?? :eek:

min häst märker man ingenting på om den har en älgloppa. Kan bero på att han är en islänning då han är jättelugn ;) men ett fullblod i stallet höll på att sparka sönder boxen och bet mot benet då den hade en älgloppa där. Vissa säger att dom lägger ägg men jag vet inte riktigt :S

Men gud va otäckt! Jag har som sagt inte stött på problemet förut och tycker inte alls om hur min häst reagerade idag. Han är lugn och fin annars...

Genast då en älgfluga sätter sig på bakdelen vispar svansen till, och jag vet alltid att det betyder älgfluga så ofta hinner jag få tag på den innan den hinner in i svansen. men jag får inte tag på alla så om jag inte hittar alla i svansen i boxen så kliar de sönder svansen mot boxväggen.. inte blir de hysteriska eller nåt, men tydligt irriterade!

Ja, och de är alltså höst problem, från typ september tills det blir minusgrader.

Min ena häst blir helt galen när hon får dem på sig, hoppa och studsa tills jag fått tag i dem, lätta att trycka sönder mellan fingrarna, värre med koflugorna, dem går inte att mosa.
Riktiga otäckingar:crazy: Idag var första gången på någraveckor hon inte fich några på sig, hoppas kylan tagit dem;)

Det finns flera rätt nya trådar om älgloppor om du söker.

Här verkar de ha "somnat in" för säsongen. Har inte märkt många sista veckan.

Ok, tack för ditt svar! Usch, låter inget vidare med dessa otäckingar... Vad händer om man lämnar kvar någon som sen hästen inte heller får tag i? Kan den föröka sig så hästen får flera loppor så som älgen kan få?
Hoppas det blir kallt snart! Hatar vinter men nu är den så välkommen SÅ!

Ja, det var typ så min blev. Han har inte visat några hysteriska tecken förut men igår när vi red så blev han som tokig med jämna mellanrum! Bockade och studsade och var riktigt stressad, försökte vända sig om nån gång eller bara springa fort framåt för att springa ifrån sin rumpa typ. Denna häst är normalt en häst som kan jogga avspänt på lång tygel och har inte så värst bråttom alls. :crazy:

Min pålle bryr sig inte om dem, Men jag får dem i håret. Det kryllar av dem å de gör så satans ont när de biter å så är de svåra att få väck! Äckliga odjur.:devil:

Uuuääk! Jag vill INTE ha dem på mej! Usch! Jag hoppas att det är detta som stör min häst, annars har han blivit galen och personlighetsförändrad. Blev nästan rädd för honom igår... :o

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 710
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 622
Senast: Sol
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 447
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Min häst är skadad. Igen. Alla reagerar och säger att "nu får det väll räcka för er",för det är verkligen något hela tiden. Inte ens...
Svar
5
· Visningar
4 931
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka