Akut!!!!!!!!!!!!!!!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Gikan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 149
G

Gikan

Hejsan alla här på Buke, nu e det så att jag verkligen behöver Hjälp!!:crazy:
På onsdag( i övermorgon), ska vi åka till veterinärklinik för att veterinärbesiktiga o röntga en ponny som ska säljas.. så kom jag på att vi har varit där för för ett par år sen eller så för bara en liten genomkoll och då hittade de en harhas, som vi behandlade.. hon har haft den i alla de år vi haft henne och hade ingen anmärkning på vetbes när vi köpte henne, även fast hon hade harhasen då oxå. själv tycker jag att det bara verkar vara trav o galoppmänniskor som bryr sig om det för 5 öre, men nu är det ju en travklinik vi ska till..... hon har aldrig varit varnm eller svullen av den o vi vet inte vad hon har fått den av, har aldrig varit öm eler så helle..
Vad ska jag göra om han anmärker den?? Vad ska man säja till köparna??(vi vill verkligen bli av med henne o det är deras första häst och så..)
Hon har ju som sagt blivit behandlad men den sitter ju fortfarande där, är det normalt att den finns kvar även fast hästen inte känner" det??? Någon som har varit med om att köpa/sälja en häst med harhas, hur gick det isåfall???
Snälla hjälp mig så fort det går:crazy::eek::confused::crazy::eek::confused::angel:

Sv: Akut!!!!!!!!!!!!!!!!

berätta som det är??inte snällt och skita i att berätta för eventuellt köpare..det är deras första häst oxå..

jag håller absolut föregående talare. Varför skulle du inte berätta hur det är? Det kommer nog ändå fram förr eller senare...
Om ni så gärna vill bli av med hästen, och köparna accepterar "defekten" är det väl bara att sänka priset?

som säljare har du upplysningsplikt, så jag anser definitivt att du ska berätta, oavsett om vet. anmärker på det eller inte.

ser ingen anledning till att inte berätta de..man får tänka på köparna med och inte bara tänka på att bli av med hästen.

Med tanke på ditt inlägg tycker jag det låter som det faktiskt är fel på hästen.
Ja vad ska man berätta?sanningen.

Vid försäljning av en häst, eller oavsett vad det är man vill sälja så är man ärlig.
Du träffar köparna efter besiktningen på kliniken, personligen, och berättar vad besiktningen har gett för resultat.
Om detta problem kommer fram så är du ärlig och berättar det samt att du erbjuder hästen för en mkt lägre summa och på en prövotid.
Berättar om att hästen har haft det sedan många år, visar de journal papper ifrån undersökningen då.
Bjud på dig själv.
Är det bra människor, så tänk på hästens bästa, sedan på dessa nybörjare och sist på din plånbok.

Lycka till.

Som säljare måste du givetvis meddela att hästen har en deffekt, sen är det upp till veterinären att bedömma hur deffekten ser ut. Jag ahde även påpekat detta för undersökande veterinär så de kan titta lite extra på det.

Hade det inte varit bra om köparen är med vid besiktningen? Om veterinären bedömer skavanken som obetydlig har det större tyngd om de får höra det av honom/henne än från dig. Är den inte det säljer du ju en defekt häst och får anpassa pris och överenskommelse efter det. Det är ju inte säkert att säljaren backar för det, däremot uppskattar de garanterat din ärlighet. Du är både juridiskt och moraliskt skyldig att upplysa om ev skador och sjukdomar hästen har/haft. Du gör varken hästen, köparen eller dig själv någon tjänst om det blir problem i framtiden. Bättre att ta itu med problemen på en gång, vara ärlig och kunna sova gott på nätterna! Lycka till!

hejsan och tack för alla svar:smirk:
kan ju nu berätta att allting gick jättebra, köparna var med på besiktningen och veterinären berättade för dem om både harhasen och överbenen och förklarade att det inte e nått att bry sig om, och han kände ju att harhasen var oaktiv(eller vad man ska kalla det), kanske eftersom vi , som sagt, redan hade behandlat den en gång:p
och Självklart skulle vi aldrig ljuga för köparna, men säger inte veterinären något(det hade defenitivt inte våran vanliga vet gjort), går man ju inte fram till dom å typ skriker; aa å den har en stoor harhas där på bakbenet!!... Nej, men ni förstår vad jag menar!
Köparna var oxå mycket nogranna med att hon var fräsh osv, så efter böjprovet(där hon inte markerade ett steg vare sig uppe el. nere, fram eller bak), röntgades hon, och blev helt ua. även där.. så allt löste sig:d

Liknande trådar

Övr. Hund Eller... vad är det med folk?? Ännu en tråd om puckade människor med hund alltså. Jag har själv varit väldigt förskonad från sådana och...
2
Svar
36
· Visningar
3 938
Senast: ebba85
·
Utrustning Var till sadelutprovare idag. Och jag kände mig såhär :eek: :confused: :crazy: :D , när jag åkte hem. Var HEEELT säker på att...
Svar
3
· Visningar
871
Senast: Matiz
·
Hästmänniskan Tog i December emot en vamblods valack som tillhör en jobbarkompis, skulle hjälpa henne att sälja den. Ägarn skulle stå för foder, strö...
Svar
8
· Visningar
1 161
Senast: ghost
·
J
  • Låst
Övr. Barn Har ett svårt dilemma. Börjar från början: Jag och min sambo(som har två barn sedan tidigare äktenskap)har olika syn på detta med...
2
Svar
36
· Visningar
2 795
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka