Akut behov av betäckning NU

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare thevalley
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 61
  • Visningar Visningar 6 169
Sv: Akut behov av betäckning NU

Du har så rätt svaret var inte riktat till dig men tyvärr kan man ju inte plocka bort användarens namn svaret riktas emot, och Knapplån kan också vara fel i många ställen då det inte är "ett generellt" inlägg. Har ingen aning om hur dina hästar växer upp och det har inte med saken att göra. Där är vi helt överens :D

MEN, jo jag måste nästan generalisera. Vet inte hur många utav oss som får föl födda på det första halvåret, men jag skulle gissa enligt våra egna gjorda föllistor här på Buke att det kanske rör sig om 80-90% ? Jag skulle gissa att flertalet utav dom avvänjer mellan 6-8 månaders ålder och då hamnar vi mitt i hösten/vintern. Jag skulle vidare tro att dom då får stå i egen box och äta hö/hösilage/ensilage. Och därtill får de något lämpligt kraftfoder antingen sädeslag eller pelleterat. Det är för mig en helt normal uppfödning men under en för hästen inte optimal förutsättning. Jag föder själv upp hästar så, men tycker inte att det är det allra bästa. Kanske för att vi i kalla Norden helt enkelt inte kan välja vad vi har för väder och vind.
Men jag har fått en sen fölungen en gång, som vi lät gå kvar med mamman ganska länge för hon var inte dräktig igen (=vi behövde inte boxen åt bara mamman, utan den var stor nog att rymma dom bägge). När april kom och gräset började spreta i backen så tog vi en dag och gjorde en ganska abrupt avvänjning och körde "fölungen" till sommarbete med jämnåriga. Då fick hon direkt lämna mjölken och istället äta färskt nytt fint gräs med fri motion dygnet runt. Detta var det absolut optimalaste har vi upptäckt i efterhand då denna fölungen är den jämnast utvecklade, mest välnärda och absolut mest välmående unghäst vi någonsin har haft i istallet! Istället för att få en "konstgjord" uppfödning i stall under 6-12 månaders ålder fick hon istället helt och hållet växa upp under en "vildhästs" förhållanden, fri bra mat och fri motion.

Detta är helt och hållet bara en historia som talar om varför jag uppmuntrar och i viss mån förespråkar sena betäckningar, då resultatet faktiskt är ur hästsynpunkt mycket tillfredsställande.

Det låter som om det har funkat bra. Själv har jag ärligt talat ingen erfarenhet av sena fölungar.
Tror att lagom är bäst.
Inte för tidigt o inte för sent.

Jag får för hoppningsvis alla mina 3 i maj nästa år vilket jag tycker är perfekt, det är inte så kallt så de kan vara ute iprincip direkt, jag kan välja om jag vill låta dom föra ute tex. Dessutom hinner de börja äta gräs och gå länge på mitt fina bete, i år ska märrarna med föl gå ute tills avvänjningen.

Men i detta fallet tycker jag absolut att det är värt ett försök, 3års ston som betäcks och sedan går championaten med årsbonus brukar ofta gå väldigt bra då de är mognare både psykiskt och fysiskt.
Men förhoppningarna kanske man inte ska lägga jätte högt på att hon blir dräktig. Så slipper man bli besviken.

Jag hade tänkt som så här; Ska stoet inte betäckas om nästa år så är det bättre med ett sent föl än inget alls, ska man betäcka om så blir det ju en väldigt sen betäcking även nästa år o nästa osv.

Hingstar på naturlig betäckning brukar ha längre säsong, vad är det för sto du har? Finns ju några vi kan tipsa om..

Jag kan tänka mig att ta emot sto nu. OM det ligger srskilda skäl för det. tex. om stoet skall exporteras el. liknande. Annars så tycker jag att det är på tok för sent. Men vi får ju våra i feb/mars med.

till ts: Vart bor du någonstans och hur långt kan du tänkas köra sto:t?
När är nästa brunst beräknad?
De flesta staioner/hingstar lägger ned verksamheten 15 el 30 aug.... Vet ngra som håller på lite längre runt mälardalsreg. då jag haft ett sto som krånglat i år o håller nu, efter en del velande, på med sista semineringen...

Om det nu skulle vara vi på buke som sitter o bestämmer över andra när de får betäcka...hur kommer det sig då att språngrullorna måste vara inne senast 30sept?
Om det nu är så bra med sena föl...typ augusti, september...för de slipper ju insekter:smirk: varför får vi hingstägare då inte betäcka efter
den 30 sept?...regler från högre nivå.
Kan det kanske möjligtvis vara så att det måste finnas ett slutdatum när pappren ska vara inne och man har sett från SHs sida att det i princip inte betäcks några ston efter sista september? SÅ man har helt enkelt konstaterat att för att kunna få in alla papper, utan att det går tre månader efter sista betäckta stoet, så har man satt det datumet... *spekulerar*

...Och vi har haft en betäckning i dag.
Ett sto som tidigare ej blivit dräktig på fryst.
Valde att betäcka naturligt i ett sista försök för sässongen!
Med Lippizzaner hingst

//Tina

Inte födas i augusti i höstrusk som idag, busa i leriga hagar med ben som knappt håller styr. Plocka nergnaget gräs o få med leriga rötter/.../Fölungar är känsliga för lunginflammation i början o är det en regnig period o kylig period i början så är det inte kul.
Sen om man ser på det egoistiska sättet så blir det jobbigare att mocka en hel höst/vinter åt 2 i samma box.
Och vilka förutsättningar menar du att fölen som föds i ferbuari-mars har då? Det är sällan någon klagar på de som väljer att få fölen tidigt.
De fölen föds till en värld där det snöar, där det är minusgrader, där de får stå inne eftersom vädret inte passar ett litet föl.

Hmmm. som du kanske såg så förespråkar jag inte tidiga fölningar heller. Så varför hoppa på mig?
Runt månadsskiftet i april/maj är idealet för mig.

Men hellre mars än aug sept. I början behöver fölis vila väldigt mycket o då kan den göra det i box o komma ut flera korta stunder om dagen.
Efter en månad kan den komma ut o ha hela sommaren på sig att utvecklas o busa med polarna o vara rejält rustad inför kommande höst o vinter. Sen hinner den också få lära sig äta gräs..under sina första levnadsmånader o inte 7-8 månader senare.
Tror iaf jag är bra.

Vi är ganska många här på forumet som inte anser det vara varesig önskvärt eller optimalt med så tidigt födda föl, av just den anledningen att det blir för mycket innestående för småttingarna. För min del med tanke på var vi bort tycker jag att maj är en lämplig månad. Visst kan man ha otur med vädret även då, men generellt så är maj här fint så de kan vara ute flera timmar åt gången utan att man behöver passa så de inte ligger och blir kalla.

För oss är det optimala att fölen föds i slutet av april-slutet på maj.

Det fungerar bäst så hos oss. Tycker att fölen kan få vara ute mkt från början(oftast), gräset sätter fart att växa så att stona får så mkt näring som möjligt de första veckorna mm.

Vill ju även helst ha avslutat betäckningssäsongen i slutet av juni om det är möjligt:angel:

Det är en skada som absolut inte har betydelse om hon går dräktig, det var veterinärens förslag att betäcka trots att det är sent.

Apropå att det är sent att betäcka så är jag väl medveten om att det blir sämre resultat osv, men jag ser bara ekonomiska negativa sidor av det som kommer att påverka mig, tror absolut inte stoet mår dåligt av sent föl.

När det gäller att få föl att må bra av gräs håller jag helt med, men för mig är det lika illa att få föl i mars som i aug-sept, vi har ofta riktigt kallt ända till mitten av maj, (bor i norrland) så för mig är det betydligt mer passning att hålla ett föl imars-april när det gäller väder än att hålla en nyfödd fölis i aug-sept, då lyser ju iaf solen och det är ingen snö;)

Svarar alla lite allmänt nu.

Som jag skrev är det absolut ingen önskvärd situation, men nu är detta en 3-åring och jag anser att det är idioti att låta henne stå när jag iaf kan chansa att få dräktigt för att sedan få ett gratisår sen=) Har felr ston som är dräktiga o inget av dom fölar sent så visst hade jag föredragit föl i maj som de andra kommer att få, men allt blir inte som man vill.

De stationer jag hittat än så länge är inte många, och tyvärr är det svårt att hitta rätt hingst, jag vill inte bara betäcka för sakens skull utan gärna med något bra.
Som det verkar nu blir det inget, iaf inget på naturligt, men ska göra ett sista försök o se om nån "bra" hingst finns tillgänglig på TAI annars blir det inget.

Nej, hittade ingen som jag tyckte var bra nog inom rimligt avstånd. Ville helst inte skicka stoet mer än 60 mil o jag bor strax söder om umeå, det var väldigt långt till alla som hade hingst.
Som det lutar nu blir det inget.

Kan det kanske möjligtvis vara så att det måste finnas ett slutdatum när pappren ska vara inne och man har sett från SHs sida att det i princip inte betäcks några ston efter sista september? SÅ man har helt enkelt konstaterat att för att kunna få in alla papper, utan att det går tre månader efter sista betäckta stoet, så har man satt det datumet... *spekulerar*

Japp det ska vara inrapporterat tills dess.

*kl*

Jag ser gärna att fölen föds mellan mitten på april till början på juni. Tycker inte om att ha stallat på box i onödan. De behöver få röra på sig och ganska snabbt kunna få tillgång på bete.

Vi skiljer inte av våra föl. Det gör stona! Har förvisso ett sto som behöver hjälp på traven för annars så skulle den nog få dia hur länge som helst, även sedan nytt föl kommit.
Oftast så har stona puttat bort fölet, numera ung åring då den är sisådär 9-10 månader. Då låter vi beroende på individ och kön den antingen gå in i ny flock eller vara kvar i flocken den föddes i. M a o så är det oftast hingstfölen som går in i ungkarlslivet där de passas av vår gamle hingst som endast har till uppgift att fostra.
Vi får väldigt bra individer, vi hanterar ju inte våra sådär jättemycket. Ändå går det mesta smärtfritt. De har tryggheten i botten och ingen direkt anledning att testa. Ledaren bestämmer och det är ju jag/vi.

Nu vet jag att detta sätt är många gånger ganska svårt för den hästägare som inte har så många hästar, stora arealer etc.

Detta synsätt gör att vi vill ha föl som växt på sig lite inför vintern då vi helst låter dem gå på lösdrift. Men som sagt, ibland ser man att en viss individ skulle må bättre av att stå på box och då får den det. Men rörelse ger hållbara hästar.

Gira :banana:

Senast ändrad:

*liten kommentar och undran om det här med för tidiga fölningar*

Jag är ju helt ny i branchen - fick föl förra året men det var inte vi som "tillverkat" dem - det är det detta året! Jag hade "tur" och fick mitt halvblodssto dräktigt på första brunsten jag försökte få henne dräktig på - sista semineringsdag 12 Maj vilket förhoppningsvis resulterar i en fölis kring den 10 April. Är detta för tidigt tycker ni erfarna uppfödare? Hade ni väntat ännu en brunst - som ju hade gjort att om stoet blivit dräktigt på den brunsten så hade fölis fötts i början på Maj - hade det då inte tagit sig där så är man fort inne i Juni....

Kan tillägga att förra gången stoet blev seminerat (inte i min ägo) stod hon på seminstation hela sommaren, hade bakterier, blev till slut dräktig men fölade inte förrän den 25 Juni 2006...detta tog jag i beaktning! Gjorde bakt. prov vid första brunsten som var negativt:bow:

Vill gärna veta hur NI hade gjort i MIN situation!

/*Kunskapstörstande Kristin:D*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka