Akut behov av betäckning NU

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare thevalley
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 61
  • Visningar Visningar 6 169
Sv: Akut behov av betäckning NU

Vi brukar betäcka hela augusti ut, ibland längre beroende på stoägarnas val. Visst kan brunsterna vara svåra så här års, men det kan ju stoägaren kolla själv hemma annars. Tycker att det är väldigt olika från sto till sto. Beror naturligtvis oxå på om man bor i skåne (vilket vi gör) eller Norrland...
Har en väninna som fick föl för 3 dagar sedan. Alltså stoet betäckt i slutet av september.

Men gäller det även nya ston? Eller de som krånglat hela säsongen-för det tycker jag är en mkt stor skillnad ...

Men gäller det även nya ston? Eller de som krånglat hela säsongen-för det tycker jag är en mkt stor skillnad ...

Ett sto i vårat stall har fått föl för en vecka sen. Hon fick föl sent förra året och betäcktes på fölbrunsten i september. Och tog sej direkt.
Fast det kanske är lättare att ett sådan sto tar sej än en 3-åring?
Jag är inte så insatt i avel, men vill gärna lära mej mer :D

Och det var inte semin.

jag håller med om den spontana känslan att det är väldigt sent på säsongen för betäclning. Men faktum är att när mitt krångelsto var iväg på semin hos K.D så sa hon att det ofta är LÄTTARE att få dem dräktiga i juli-augusti än tidigare på säsongen.
Att vi vill betäcka tidigare beror nog mer på traditioner och önskan att de ska vara tidigt födda för championatsdeltagande och sånt där.
Jag är faktiskt inte lika övertygad som många andra om att det skulle vara sånt bekymmer att få dräktigt. Hade det funnits hingstar tillgängliga med den superba spermakvalité som krävs till mitt sto, även så här sent på säsongen, så hade jag gladeligen försökt seminera flera gånger till.

Håller med om det där.
Har hemma ett sto nu på betäckning hos min hingst och det är hennes första brunst. Fick en dödfödd unge för en månad sedan och vill nu betäcka om innan det blir för sent då hon är 16 år. Hon har en jättebra brunst klar och tydlig och har stått för hingst i 5 dagar när vi har fått veta att hon "'är svår att se brunst på och står alltid bara en dag". Men nu är vi inne på femte betäckningsdagen... Så något fel på denna brunsten är det absolut inte!

För övrigt kan jag tillägga att vi betäcker så länge som stoägarna vill komma med sina ston. Det är ju dom som får sena föl året därpå, och det kan ha sina speciella anledningar också. Nu i augusti/september är semestern oftast slut och man är tillbaka i gamla rutiner igen och stona blir mer lättskötta då än i full högsommar med massa hagpassning och annat.

och för att förtydliga lite till så slutar vi naturligtivs betäcka den 30e september när alla språngrullor och betäckningsrapporter ska vara inne! Då är det officiellt slut på året :idea:

Senast ändrad av en moderator:

Men då tycker jag man tänker mer på sig själv o ha det lätt. Inte på fölungen.
Själv fick jag ett föl den 3 juni o tyckte det var sent på säsongen. Stoet betäcktes inte om för att jag inte ville ha en sådan sen unge igen.
Jag tycker att de behöver ha sommaren för att få växa till sig på o stärka sig. Lära sig knoppa gräs o busa runt med jämnåriga.
Inte födas i augusti i höstrusk som idag, busa i leriga hagar med ben som knappt håller styr. Plocka nergnaget gräs o få med leriga rötter,
de flesta föl är 4-5 månader äldre så det blir utan lekkamrater på många månader. (ser ju på min där de andra 3 är födda i april o hon i juni. Hon är ännu inte med i deras lekar, som är viktiga för deras utveckling). Fölungar är känsliga för lunginflammation i början o är det en regnig period o kylig period i början så är det inte kul.
Sen om man ser på det egoistiska sättet så blir det jobbigare att mocka en hel höst/vinter åt 2 i samma box.
Fölis ligger dessutom runt ett halvår senare än de andra unghästarna i 3 års championatet osv osv...

Skulle låta din unghäst få vila sin skada istället.

Bla för att man inte har så många chanser på sig att få ett sto dräktigt, brunsterna blir ofta svagare och svagare ju längre säsongen går.

...

...och jag som har hört att brunsterna är som bäst i augusti!
Tror det är vanligare att ston som kommer tidigt och som inte tar sig och åker hem tidigt ger hingsten sämre statistik.
Tror motvilligheten ligger mer i att hingstägaren börjat avrunda avelsåret och skicka in alla papper...och att många vill ha tidiga föl.
Förr i tiden betäckte man helst INTE tidigt utan augusti var en ypperlig månad!

Mvh Li

Jag tycker man ska tänka på den stackars lilla fölungen som föds så sent och den kalla vintern som den ska växa upp i och föl ligger mkt ner. Se hur djuren i naturligt vilt tillstånd gör. Tycker synd om alla föl som föds sent på året i vårat klimat= dåligt start på livet. De är min mening.Tar aldrig föl senare än juli= sent. :bow:

Jag har ingen unghäst?

jag tycker nog snarare att man är egoist själv som tänker på bekymmer med mockningen om man inte vill ha föl sent. Kan man inte mocka för två hästar ska man inte ha två hästar. Vad är det som säger att fölet/unghästen inte har kompisar att leka med under hösten och vintern? Sommaren är väl inte känd för att vara den allra bästa för hästar heller med alla förbannade flugor och insekter. Vet inte huuuur många föl jag sett med överansträngda leder för att mamman går och vankar och vankar i hagen på somrarna. Hösten kan vara nog så skön och mild för en växande unghäst som kan få spralla av sig på hård mark i skönt höstväder. Den diar ju mamman ändå, och får man unge väldigt sent, typ augusti-september så får ju ungen en väldigt bra avvänjning istället då den kan få gå på bete året därpå och få maximalt bästa förutsättningar för att klara sig utan mamma! Annars när fölen är 6 månader och växer som mest och behöver bra mat, då tar man dom från mamma och ger dom konserverad mat och låter dom stå på box säkerligen halva dygnet :mad:
nej, jag föredrar att göra som "di gamle" gjorde förr. Följa naturen så länge som möjligt, betäcka när brunsterna är som bäst och ge fölet en så bra avvänjning och uppväxttid som möjligt.
Oavsett vilken månad det är i kalendern!

Men då tycker jag man tänker mer på sig själv o ha det lätt. Inte på fölungen.
Själv fick jag ett föl den 3 juni o tyckte det var sent på säsongen.
VARFÖR är det så hemskt att få ett senare fött föl?
Min "guldklimp" är född den 2 juli och jag kan garantera dig att det inte gick någon nöd på honom medan han växte upp. Och han hann bli klar till treårstestet, trots att han dessutom var störst på den visningsplatsen med sina ca 172 cm. Det gick ju rätt bra, som många vet... (min andra uppfödning som varit högt placerad i årgångstävlingar som 3- och 4-åring - shettis och ponnytrav - är född 1 augusti, för övrigt!)
Nej, inte idealiskt, men inte heller vansinne. Hellre föl i juli-augusti än i januari, är min åsikt. MYCKET hellre... (i detta fallet var det så att stoet först blev dräktigt efter semin i början av maj, men stötte ut embryot pga infektion, så hon seminerades om + att hon sen gick 19 dygn över tiden...)
Idag finns så himla bra tillskottsfoder att ge till fölen så de behöver inte alls lida av att födas sent på året så de inte hinner beta näringsrikt gräs. TIllräckligt med näring och möjlighet till rörelse är det viktigaste, enligt mitt sätt att se på saken.

Fast hur du kan tycka att ett juniföl är alldeles för sent,det kan jag inte förstå. :confused:

Jag håller med ameo, det med "sena föl" känns som en bekvämhetsfråga, samt ev. championat även om det bevisligen funkar med senare födda oxå;)
Jag hade inget emot sena föl, men känns som jag har blivit lite smittad, tyvärr, utan direkt anledning att de ska födas tidigare. Störst anledning ligger nog i att de känns större och starkare när vintern kommer, fast å andra sidan så är det kanske bättre med diföl under vintern för immuniteten:idea:

Jag håller med Ameo FULLT ut.
Det är en "modern" sak att ta tidiga föl, en del sprutar igång för att försöka få tidiga föl (inte med alltid SÅ lyckat resultat)

Förr så ville man hellre ha sena, än tidiga föl.
Augusti var en idealisk tid, då kom fölet i juli. Varmt och fint.
Inte särskilt praktiskt att få i april.
Skulle det vara hemskare för ett föl att hantera vintern som 3 månaders föl än att födas när snön ännu ligger kvar???

Varför är man mer egoistisk om man tar sent föl?
Hur ofta tar man föl ö.h.t för stoets skull och inte för att föda upp och se en liten fölis växa upp och utvecklas?
Vilken tid man än betäcker så ÄR det oftast av en egoistisk anledning, det är det att skaffa egna barn också.
Sen NÄR kan folk på Buke sitta och bestämma rätt eller fel anledning till andra?

Senast ändrad:

*kl*
Själv har jag ett sto som kom i brunst för fullt trots att jag hoppades att hon redan var dräktig. Inte mycket mer att göra än att betäcka igen. Får hoppas att hon tar sig. Har inte kunnat betäcka tidigare av olika anledningar men hon brunstar för fullt trots att det är sent.

Syftade till trådskaparen om sin skadade 3 åring.

Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag menade att om man då ser till sig själv så är det bökigt med mockningen. Menade inte att det skulle vara en avgörande faktor. Självklart ska man inte ha 2 hästar om man inte orkar mocka. Men jag skrev ju även om man såg till fölungens start på livet. Den lilla delen med mockningen var ju mer en parallell till det som skrivits tidigare om hagpassning på sommaren.

Senast ändrad:

Jag har aldrig sprutat igång en häst för att få tidiga föl.
Däremot så tyckte mitt hbl sto som fölade i april förra året att säsongen var slut efter 2 brunster så henne sprutade vi i juli o hon blev då dräktig.Vilket resulterade i föl i början av juni i år.

Om det nu skulle vara vi på buke som sitter o bestämmer över andra när de får betäcka...hur kommer det sig då att språngrullorna måste vara inne senast 30sept?
Om det nu är så bra med sena föl...typ augusti, september...för de slipper ju insekter:smirk: varför får vi hingstägare då inte betäcka efter
den 30 sept?...regler från högre nivå.

Vad gäller människor så finns det tydlig statistik som säger att barn födda den andra halvan av året är klenare o har högre dödlighet...framförallt bland pojkar.

Senast ändrad:

Hmm..förtydligande... JAG vill inte ha senare än i juni. Men jag tycker att det är helt ok med juli föl o även i viss mån första halvan i augusti. MEN jag skulle aldrig drömma om att börja med betäckning så sent.
Blir det däremot så pga olika saker som att stoet inte tagit sig tidigare eller resorberat så visst då blir det så.

Annars när fölen är 6 månader och växer som mest och behöver bra mat, då tar man dom från mamma och ger dom konserverad mat och låter dom stå på box säkerligen halva dygnet :mad:
Vem säger att alla avvänjer dem vid 6 månader?
Själv låter jag stona avvänja dem själva. Detta blir runt 8 månader om de ska ha nya föl o om de inte är dräktiga så kan det bli till runt 1.5 år.
Självklart inte om de är hingstar. Då blir det runt 7-8 mån beroende på om hingsten börjat klättra eller inte.
De senaste rönen säger att man bör låta fölen gå kvar tom 7-8 månader.

Sen låter jag dem inte stå på box alls...de går på lösdrift vilket jag tycker tillfredställer den växande unghästen bäst. Har en bra flock med lugn o ro där de lugnt kan vila i vår 160kvm stora ligghall.

De har fri tillgång på ett bra hösilage. Stoppar inte i dem en massa "konserverat" foder...om man nu inte vill kalla hösilage det.:o
De flesta vet att basen i all fodring är ett bra grovfoder. Vårat har hållit den höga nivån så allt vi behövt ge extra är selen.

Sen kan det givetvis dyka upp problem där man blir tvungen att ge den unga hästen kraftfoder...tex dålig mjölk, förolyckad mamma osv.
Ser inget som helst fel i det.

Nu vet jag att ditt svar inte var riktat till mig, då du inte har en aning om hur jag håller häst. Men att generallisera att alla som får tidiga fölungar behandlar dem som du skrev....det är lite fel tycker jag.

...jag kan även förtydliga mig!

Personligen så vill jag ha tidiga föl. Och det får jag delvis i år: 1:a i mars och det andra i juni.
JAG skulle inte betäcka så sent. Undantaget vore om stoet ej skulle kunna få föl annat än det året, men jag skulle ändå tveka.
Hoppar hellre över det året. Anledning är nog ingen annan än att jag vill ha tidiga föl. Mars är i tidgaste laget, början av maj är idealiskt - för mig!

Men nu var det inte det tråskaparen ville ha hjälp med. Han var nog inte intresserad av att få bannor eller veta hurvida VI tycker och tänker angående att betäcka sent.
Hon ville endast veta hurvida seminstationerna var öppna och hjälp därefter med hingstval.

Därför reagerade jag med att försöka att inte lägga min åsikt om att betäcka sent utan jag funderade närmast på hur "min" station håller öppet.
Nu vet jag iofs inte det...
Hoppas att det löser sig på bästa sätt!

Mvh Li

Jag håller med Ameo FULLT ut.
Det är en "modern" sak att ta tidiga föl, en del sprutar igång för att försöka få tidiga föl (inte med alltid SÅ lyckat resultat)

Förr så ville man hellre ha sena, än tidiga föl.
Augusti var en idealisk tid, då kom fölet i juli. Varmt och fint.
Inte särskilt praktiskt att få i april.
Skulle det vara hemskare för ett föl att hantera vintern som 3 månaders föl än att födas när snön ännu ligger kvar???

Varför är man mer egoistisk om man tar sent föl?
Hur ofta tar man föl ö.h.t för stoets skull och inte för att föda upp och se en liten fölis växa upp och utvecklas?
Vilken tid man än betäcker så ÄR det oftast av en egoistisk anledning, det är det att skaffa egna barn också.
Sen NÄR kan folk på Buke sitta och bestämma rätt eller fel anledning till andra?

Var detta till mig???:confused:

Sant sant!
Det var det hon ville ha hjälp med.
Jag vill också helst ha mina i slutet av april , början maj. Men ibland vill det sig inte. Nästa år har vi en som ska ha redan den 15 mars...alldeles för tidigt anser jag. Men hon tog sig inte på hela säsongen året innan o därför försökte vi från första brunst i år. Beredda på att få hålla på länge. Det tog sig direkt. Så nu får jag försöka gilla läget.
Hellre för tidigt än att det inte skulle ta igen. Hon fölar när hon är 18...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bilköp och hundbur
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka