Akut behov av betäckning NU

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare thevalley
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 61
  • Visningar Visningar 6 169
T

thevalley

Mitt 3 åriga sto har blivit skadat (halvblodssto) och jag vet att det är alldeles för sent men jag vill ändå se över möjligheten att betäcka henne. Vilka stationer har fortfarande öppet där man kan sem med färsk sperma, alternativt vilka hingstar på naturligt har fortfarande öppet. Snälla hjälp mig, jag är medveten om att det är usel tajming men det är ju en 3-åring, blir hon dräktig kan hon ju senare gå som 4åring i kvalite när hon är 5. Snälla hjälp mig!!!!!:bow:Behöver inte hjälp med hingstval behöver endast veta vilka som finns tillgängliga, ibland får man välja mellan pest o kolera...

Sv: Akut behov av betäckning NU

Gå in bland ASVH:s faktablad och kolla vilka hingstar som står på naturlig betäckning och kolla med hingstägarna om det fortfarande går att komma med ett sto.

Förmodligen så är det enbart hingstar med naturlig betäckning som håller på ännu.
Jag skulle inte bli så jätteglad om det kom ett nytt sto vid den här tidpunkten och jag var hingsthållare...

Jag som inte är så insatt i ämnet undrar då varför man inte vill betäcka sent som hingstägare?

Själv har jag en häst som är född andra veckan i juli, dvs mamman blev betäckt relativt sent (fast iofs, nu vet jag ju inte om stoet gick över heller kom jag att tänka på)

Ring runt , jag tror det kvittar om det är naturlig betäckning eller ej, handlar nog om vad hingstägaren vill/kan ordna

Bla för att man inte har så många chanser på sig att få ett sto dräktigt, brunsterna blir ofta svagare och svagare ju längre säsongen går.

sedan är det ju så att hingstarnas statestik försämras ju om många ston inte tagit sig, och då är det ju lätt att den blir ngt missvisande om många ston kom först i slutet av augusti...

statestiken visar ju bara antal betäckningar/dräktiga ston/levande föl - den visar inget om antal "krångelston", om hur många språng under hur många brunster osv...

Som tur är (för hingsthållarna) så är det väl inte så många som betäcker nu. Som sagt, pest eller kolera, ingen kul situation jag står i men nu är det som det är. Ska kolla runt o se vad som finns.

Men du får nog skynda och hoppas på att hästen är i brunst. Hört att de flesta/alla stänger på fredag...... Finns väl alltid undantag... Lycka till

Jag som inte är så insatt i ämnet undrar då varför man inte vill betäcka sent som hingstägare?

Själv har jag en häst som är född andra veckan i juli, dvs mamman blev betäckt relativt sent (fast iofs, nu vet jag ju inte om stoet gick över heller kom jag att tänka på)

Brunsterna brukar vara = 0 så här års. Man kan lika gärna kasta pengarna i sjön istället för att ge hingsten dålig statestik,

Om du inte hittar ett halvblodshingst så hade jag letet efter en welshhingst. Det brukar bli mycket fina ponnyer med kombinationen welsh/halvblod. Dessutom får ponnyhingstarna färre ston så hingstägaren är kanske mer hjälpsam än vad en hingsthållare för halvblod är...

Hmmm..mitt arabsto tycks inte veta det. Hon står mitt i högbrunst idag.
Har brunstat sen i mars. Tydligt o klart. Hbl stoet brunstade förra veckan.

Fast med ponnyhingst kan man glömma bonusåret i kvalitets o årgångsfinaler - för att få utnyttja det ska avkomman vara reggad i ASVH.

Det visste jag faktiskt inte. Trodde inte att de gjorde skillnad på det. Man lär sig något varje dag!

Hmmm..mitt arabsto tycks inte veta det. Hon står mitt i högbrunst idag.
Har brunstat sen i mars. Tydligt o klart. Hbl stoet brunstade förra veckan.

Ja, men dom är ofta svagare och tar sig sällan på en sådan brunst. Jag har även haft ston som brunstat då dom är dräktiga och dom som har brunstat hela vintern.

Vi brukar betäcka hela augusti ut, ibland längre beroende på stoägarnas val. Visst kan brunsterna vara svåra så här års, men det kan ju stoägaren kolla själv hemma annars. Tycker att det är väldigt olika från sto till sto. Beror naturligtvis oxå på om man bor i skåne (vilket vi gör) eller Norrland...
Har en väninna som fick föl för 3 dagar sedan. Alltså stoet betäckt i slutet av september.

Bla för att man inte har så många chanser på sig att få ett sto dräktigt, brunsterna blir ofta svagare och svagare ju längre säsongen går.

sedan är det ju så att hingstarnas statestik försämras ju om många ston inte tagit sig, och då är det ju lätt att den blir ngt missvisande om många ston kom först i slutet av augusti...

statestiken visar ju bara antal betäckningar/dräktiga ston/levande föl - den visar inget om antal "krångelston", om hur många språng under hur många brunster osv...

Håller med. Varför betäcka och härja med ett sto nu, är hon skadad så låt henne vara i fred, helt enkelt. Att vara dräktig är en stor belastning för stoet, och hon om någon måste vara fri från problem.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka