Aktiv sällskapshund

Sv: Aktiv sällskapshund

Sällskapshund till karl (ska ha "machostuk" ;)), inte för krävande, stor, lite päls....

*vevar i tombolan*

Bullmastiff?

Ja det är det.
Men oron om "kukförlängare" finns. Men den är med i tankarna...

Även Bullterrier (även här med vissa fördommar som ovan, jobbigt)

Boston Terrier är jag vääldigt inne på, har nästan lyckats få med sambon också! Vi funderar på att åka till olika kennlar och träffa sånna...nån med erfarenhet?

Min sambo är rakad om huvudet och vi bor i Gbg, men han har inte råkat ut för några fördomar alls...

Jag tror det är hur man är som person, om man har koll på sin hund och hur man själv beter sig som avgör oftast :)

Fast en staff bör få jobba också, den nöjer sig inte med promenader så det kanske inte var en bra idé iaf ?

Då är nog Bullterriern bättre om han känner att han inte vill lägga ner tid på träning :)

Å andra sidan kan det behövas lite vettiga hundägare till dessa som motvikt till de nötter som faktiskt ger rasen dåligt rykte.

Ja de här med jobb/träning.
Sambon är intresserad och hjälper mig bla. med lite sök träning. Dock kan han inte så mycket och vill inte ha en hund som kräver mycket av det varje dag (läs min BC typ). Sedan kommer den givetvis få lära sig, trixs och allmän lydnad, gå i skogen och givetvis kommer jag inte kunnna låta bli att lära den lite annat...
Lättare uppletande och så skulle jag kunna tänka är nått sambon kommer sysselsätta den med, även om inte jag är med...

Så lite kommer den få tänka, även om de inte blir tävlingsinriktat.
En fördel är ju om den kan vara med i stallet.... För jag kommer ju behöva passa den kvällstid då Sambon jobbar em. för det mesta.. Det kan den ju lära sig om inte annat, får givetvis ha en bur eller liknande i stallet så den kan gå undan (BC har ju en viss förmåga att inte vilja gå undan) Och de gör inget om den måsta ha ett tunnare täcke/tröja i stallet vintertid. de får anpassas då...hur funkar staffen då?

Å andra sidan kan det behövas lite vettiga hundägare till dessa som motvikt till de nötter som faktiskt ger rasen dåligt rykte.

OOOO tack ;)
Jo självklart är det så att många skulle nog gilla dessa hundar om de träffade en del uppfostrade. Vi skaffar hund för ett trevligt liv tillsammans och inte för "de är tuffa" :)

Hur vet du det?;) Bara för att folk inte säger det rakt ut betyder inte att de inte har fördommar:angel:

Ja men dom fördomar som varken syns eller hörs, spelar ju mindre roll eller hur ?

Det är när folk talar om med rösten eller med blicken visar vad dom tycker om kamphundar som jag tycker att fördomar kan bli jobbiga.

Annars skiter jag högaktningsfullt i vad folk tänker, det finns nog fördomar om alla raser :)

Senast ändrad:

Bostonterrier har en hel del problem med allergier, vilket är väldigt tråkigt och jobbigt... Har själv en förmodat foderintolerant hund (utredning pågående) och skulle faktiskt inte våga skaffa hund ut en såpass allergidrabbad ras som bostonterriern, sedan har de ju vissa andingsbekymmer och snarkar ofta något vidrigt, men oh så söta och trevliga!!

Det är synd det där för jag har också fastnat för bostonterriern (m.fl) men just hälsoaspekten gör ju att jag backar nästan direkt. Tyvärr.

(Min "nästa-hund-lista" börjar ta form, efter ett helt års fnulande. ;))

Men du har ju finaste loka, hon är väl inte så gammal?!!! Eller du kanske vill ha två??

Jag vill ha en till. :)

Jag hade ju en sommar med två goldens, Billie och Loka. Två känns optimalt, utbytet de har av varandra är så underbart att se. Jag måste bara fixa till förutsättningarna först.

Dalmatinern är en helt suverän sällskaps-/gårds-/stall-/hästhund! Vi har en underbar kille på 16 månader och åker i eftermiddag och hämtar en till (valp)! :)

Jimbo har varit med oss lös på det mesta ända sedan han var liten. Vi satte honom i sadelkammaren med kompostgaller för dörren när han var mindre och vi skulle ta in hästarna bara, tills pållarna vant sig vid honom.

Han går inte in i hagarna, umgås jättebra även med stallkatterna och är lagom vaktig - säger till om någon kommer men är inte alls "skällig". Älskar att vara lös på långpromenader i skogen, håller sig hela tiden i närheten av oss och jag har börjat ta honom med när jag rider nu också - funkar jättebra!

Han är aktiv ute och lugn inne - helt perfekt :love:

Våran fina prick:
24666275.jpg

24667480.jpg

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
756
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 904
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 292
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 638
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka