Aktiv sällskapshund

KopparbergsEmme

Trådstartare
Har funderat en del på detta.
Själv är jag uppvuxen med Bruks och för mig är det naturligt att jobba med hunden utöver promenader. Men nu har sambon och jag pratat,mest för skojs skull om vad man skulle ha för mer hund i familjen.

Denna hund skulle bli min sambos hund. Han vill vara aktiv med hunden, men inte träna på det sättet som man gjort på min familje sida. Utan de blir mest att lära hunden lite roliga saker utöver att vara i skogen och gå promenader.

En liten knähund med massa päls är väl inte tanken, utan en något större hund...MEN, så fort jag kommer på en hund, blir jag genast tveksam..hur mycket kräver denna hund?

Vad har ni bukare för aktiva sällskapshundar, modell >50 cm manken...?

Sv: Aktiv sällskapshund

Jag ÄLSKAR varghunden, men enligt sambon är den lite väl stor :o
(har dessutom blivit erbjuden varghund :mad: )

Hjorthundstik?
De är ju lika varghunden, men något mindre ;)

Kolla in galgo español också. De strävhåriga ser ut såhär:
tina3.jpg

"Hanhundar: 62-70 cm
Tikar: 60-68 cm
En avvikelse på +/- 2 cm är tillåten på i övrigt utmärkta hundar."

Finns jättemycket läsvärd info på http://www.galgoklubben.se/

Jag ÄLSKAR varghunden, men enligt sambon är den lite väl stor :o
(har dessutom blivit erbjuden varghund :mad: )

Varghunden är underbar! Sen att dom är stora är väl oftast problem i bilen men annars så är dom så pass lungna. Vet uppfödaten har 9st och man kan knapp tro att det finns nå hundar där ibland.

Sen kan man ju alltid ta en tik om man vill ha dom som är lite mindre för dom kan ju ligga på en ca 71.

Till er båda

Jag skulle kunna ta dem på direkten, träffat mycket varghund, dock bara en galgo..
Men eftersom hunden skall bli mer sambons hund, lär han ju få ha ett visst tycke om de blir nå mer hund ;) och tyvärr är han inte så förstjust i vinthund... (jag kan ju försöka övertala dock :idea:)

Typiskt män... (;))
Försök få honom att lära känna någon vinthund så går det nog finfint att köpa en sedan :p

Ja men visst är det så!
Jag ahr alltid gillat Whippeten. Sedan ahr jag umgåts massor med varghund nu och jag bara ÄLSKAR dem... men nää de är antingen för stora eller små å spinkiga! :o

Rhodesian ridgeback brukar ju benämnas aktiv sällskapshund. Det är en vakt- och jakthund i grund och botten men få människor jagar med dem i dag. Dock är de duktiga på viltspår.

De kräver inte mer än att ordentliga promenader och lite hjärngympa varje dag räcker. Ligger gärna och myser i möblerna och klättrar inte på väggarna efter en vilodag.

Tikar är 61-66 cm höga och hara 63-69,5 cm (enligt rasstandard)

Kolla på rasklubbens hemsida

Har du frågor så svarar jag gärna :)

Är det så?

För självklart har jag sneglat på den rasen..
Hur tycker du de är ur uppfostringssynpunkt? hårda mjuka? envisa? visste beror de på individen, men ungefär...

Vinthundar är ju underbara, har ni träffat en Borzoi? Dem ser inte så magra ut med sin silkespäls och det är mycket power i dem. Lugna inomhus och full fart utomhus. Lättlärda och behagliga hundar. Kräver sin motion men inte så mycket dressyr. Min går lös på alla promenader, tackar aldrig nej till lära sig lite nya konster och tricks men kan lika gärna stanna inne en hel dag framför tv:n ;)

Dem är otroligt snälla och kärvänliga, min har lite vakt i sig och beter sig någon hotfullt varnar han.

Pälsen behöver bara borstas igenom nån gång i månaden/varannan månad.

Mambokids.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=R9SsI7SA0pY

Senast ändrad:

Vi har faktiskt en i byn, vet dock inte hur den är.
Är sambons-kompis-mammas-hund ;)

Han har ju lite svårt för vinthundarna alltså...

Är det så?

För självklart har jag sneglat på den rasen..
Hur tycker du de är ur uppfostringssynpunkt? hårda mjuka? envisa? visste beror de på individen, men ungefär...

De är väldigt lättlärda men de tröttnar fort på uppgifterna om man inte varierar...envisa och självständiga men samtidigt mjuka och veka. Detta är ingen "gåpåig" ras utan de avvaktar gärna och läser av situationen innan de agerar. Detta kommer från ursprungstiden då de jagade lejon. De hundar som bara brölade rakt in till lejonet strök ju med, man var tvungen att ha en hund som var modig men samtidigt försiktig.

De vill ej ha hårda ord utan mycket godis och uppmuntran ;)
Det funkar ej att träta med en RR utan det är variation och uppfinningsrikedom som gäller när man ska träna med en RR, annars tröttnar de som sagt fort och hittar på något roligare.

Dalmatinern räknas också för det mesta som en aktiv sällskapshund.
Brukar också jämföras lite med Rhodesian Ridgeback men är av en lite flamsigare sort dock :D

hehe, de säger du?
Den ahr jag faktiskt inte ens tänkt på... måste jag kolla upp lite
Hur är den i stallet?

Berner sennen då? Stor och glad och inte speciellt krävande.
Spaniels och retrivers är ju annars de bästa aktiva sällskapshundarna, men de kräver ju lite mera träning, lite lydnad eller apportering eller spår tex...

hehe, de säger du?
Den ahr jag faktiskt inte ens tänkt på... måste jag kolla upp lite
Hur är den i stallet?

Dalmatinersällskapet (www.dalmatiner.nu) har bra information.
Den är ju ursprungligen en vagnshund som skulle följa hästarna och bo i stallet, finns till och med de som påstår att den har en naturlig fallenhet för det men det är väl kanske inte helt sant :p. Min är inte så hästvan tyvärr men det är målet att hon ska bli.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
756
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 904
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 292
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 638
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka