Åh, vad hemsk man känner sig.

bananabambi

Trådstartare
Min goa lilla son är snart ett år, och himla snäll och charmig, precis som alla andra mödrar tycker om sina barn, så tycker jag att jag har en liten ängel. Men en sak som verkligen inte går utan kamp är blöjbytena. Det slutar alltid med att han gråter hysteriskt i vrede. Han vill absolut inte ligga still, utan korvar runt och sparkar och blir vansinnig.

Just nu kommer det mer tänder och med det kommer även mer bajs, rödare rumpa, så det är extra täta blöjbyten nu, och mycket salva vilket gör att det tar ännu längre tid och han hatar det. Det blir salva överallt och får jag in ett ben i blöjan så har har trasslat ut det när jag ska få in nästa.

Jag känner mig så trött på bajs, idag vid trejde läckande bajsblöjan under loppet av två timmar började jag nästan gråta. Dels eftersom han hatar det, och eftersom det verkligen inte går utan bråk.

Vet inte om detta beror på hans humör. Han har otroligt kort stubin och blir tvärarg för minsta lilla som inte går i hans väg.

Är gravid och har just nu börjat få högt blodtryck igen, känner att mitt huvud blir helt tjockt av blod och pulsen bara dunkar i tinningarna vid varje blöjbyte.

Please säg att både jag och min son är normala och snart blir det bättre :angel: :crazy:
 
Sv: Åh, vad hemsk man känner sig.

Jag tycker både du och din son verkar vara fullständigt normala :) , har också en ettåring som avskyr att byta blöjor, han har liksom inte "tid", och jag har inte lust att bråka så det slutar ganska ofta med att vi kan bli rejält trötta på varann mellan varven.

kan tillägga att han varken bråkar med pappa eller på dagis med blöjbytena, utan det är bara jag som är "dum" :D :mad:
 
Sv: Åh, vad hemsk man känner sig.

Åh, tack :love: Behöver höra att jag är normal. Men jag känner mig som en stor looser när jag blir trött på honom. brukar tänka på att det är ju inte honom jag faktiskt blir trött på, utan situationen. Det får mig att känna mig lite bättre till mods.

Här går det lika illa vem som än byter, men om jag har hjälp går det mycket smidigare, eftersom man då kan aktivera honom med något så han glömmer bort blöjbytet. Det kan jag inte om jag är själv. Samtidgt vill jag inte "ge upp" kampen. Han har så hett humör, så jag tror att han faktiskt kan behöva lite motstånd ibland :angel:
 
Sv: Åh, vad hemsk man känner sig.

fullständigt normalt!!! :D

har du provat att ställa i badkaret och duscha rent och sen smörja på salva i knät och använda byxblöjor som man bara drar på?...

min dotter blev lite lugnare på skötbordet när hon fick en kudde :idea:
 
Sv: Åh, vad hemsk man känner sig.

Jo man känner sig ganska kass när man känner hur irriterad man kan bli mellan varven.

Sedan tror jag ettårsåldern kan vara en ganska motig period då barnen vill så himla mycket, prata,gå och kommunicera fast det inte går så bra. Hampus brukade lägga sig och dunka huvudet i golvet av ren frustration emellanåt. (nu lägger han sig bara på golvet och surar eftersom han lärt sig att det gör ont att dunka för mycket) :smirk:

Som sagt det blir bättre, Hampus fyller 2 år i sommar och kommunicerar bättre nu och vill gärna hjälpa till med ALLT, det tar lite tid men samtidigt är han väldigt nöjd när han iaf lyckas dra på halva blöjan själv.

Fast givetvis måste det ju testas lite extra när mamma skall göra saker med honom :p
 
Sv: Åh, vad hemsk man känner sig.

Jo, det är verkligen så, han vill så mycket och så går det inte, eller så förstår jag inte vad han menar. Och så blir han så glad när han får "hjälpa till", att dammsuga (dra ut sladden/sitta ivägen) är skitkul. Eller laga mat (tugga ett bett av varje upp grönsak i kylfacket/slå med bunkar) är också kul och han störttrivs när han får vara med.

Men det är just när han inte får som han vill som han blir helt utom sig av ilska.

Det där med att banka huvudet i golvet känner jag igen, gjorde likadant när jag var liten :D
 
Sv: Åh, vad hemsk man känner sig.

Oh nej då. Eller, haha, det ganska har givit konstiga effekter och skador som jag inte märkt eftersom han har dom själv? :angel:

Vet även att mamma var tvungen att skaffa en hage till mig, eftersom när jag blev arg så tog jag sats och kröp med full fart in i väggar, med huvudet före. Effektivt :crazy:
 
Sv: Åh, vad hemsk man känner sig.

Ingen av de andra har varit sådan men min minsta lila busis på snart 11 månader är precis likadan!

Fast inte bara på skötbordet!

I natt när han stökade till kl 03 så satt jag och googlade på Damp och ADHD!;)
 
Sv: Åh, vad hemsk man känner sig.

En kudde under huvudet bara, precis som i sängen! :idea:

Ni är nog fullständigt normala bägge två tror jag. Just blöjbytena går bra här hemma, men jag kan bli vansinnigt irreterad på annat... När hon bara kinkar och gnäller timme efter timme ibland, tex. Jag känner mig verkligen som en dålig förälder då! :crazy:
 
Sv: Åh, vad hemsk man känner sig.

Min pojke har stått upp under alla blöjbyten länge nu. Även när det bajsats. Man får lyfta lite på benen och han kan hålla på med nått skojigt på bordet. Vi byter i vardagsrummet och då är bordet i lagom höjd att grejja med grejjer.
 
Sv: Åh, vad hemsk man känner sig.

Kan du inte sysselsätta honom när du är själv också då?
Jag har alltid gett mina något att mixtra med under blöjbytena.
Tandborste med lite tandkräm är gott att suga på :).
En hårborste, en kam, tvålflaskan.... mina har nog studerat i stort sett allt som finns i badrummet!!!
Har även satt upp klistermärken på väggarna (de är sådana där som går att ta bort, funkar på tapet eller annat, inga fula märken eller nått efteråt!!!), vi har kört med Lejonkungen så det första djuret mina har kunnat härma är lejon *fnissar*.

Så visst finns det gånger de ålar sig, men bara man sliter till sig något snabbt så lugnar de sig oftast (en och annan toarulle-tom- har också blivit halvt uppäten under nått byte :crazy: ).

Fast du har kanske testat allt det här redan, ville bara tipsa om vad som funkat för oss!!!
 
Sv: Åh, vad hemsk man känner sig.

Jag har resolut satt mina i badbaljan eller i duschen i sådana lägen.
Samt smort in med barnolja, det går fortast.
Och så använde jag "dra-på" blöjor.

Man river ju bara söder dem i sidan sedan när bajset skall bort.
De läcker inte heller för att de kommit på fel.
För de kommer inte på fel.
 
Sv: Åh, vad hemsk man känner sig.

Min plutt tröttnade på att byta blöjor runt 7 månader eller så. Lösningen blev att han fick nåt i händerna att studera och vrida på och bita på och undersöka. Slangen till Näs-Fridan är en favorit! Eller kartongen till panodilsupparna. Eller nåt annat kul och spännande på skötbordet. Det ska bara vara sånt som man får undersöka just vid blöjbytena, annars förlorar de intressestatus. :)
 
Sv: Åh, vad hemsk man känner sig.

Min kille har varit precis lika dan i den åldern. Det har just nu blivit lite lätttare (han är nu 16mån.), men jag behöver något som han kan hålla i och som roar honom, alt. ett kex el. likn. då går det bra. men ett tag var dte verkligen en kamp att byta blöjan. DEt är ju så kul att röra sig att man måste göra dte HELA TIDEN :angel: ...
 
Sv: Åh, vad hemsk man känner sig.

Jag är rätt säker på att ni är helt normala:D
Min kille som är 16 mån idag....har varit precis likadan, men det börjar bli bättre nu- precis som han börjar förstå att det går fortare om man ligger still....jag har alltid tandborste och tandkräm att undersöka och suga på när jag byter....eller boxen med våtservetter....
Det tvärilska känner jag också igen!!! Men det brukar gå över ganska fort här iaf....
Vår kille hade heller inte tid att ligga stilla under en period speciellt runt ett års åldern...när man väl börjat gå kan man ju inte sluta för ett blöjbytes skull- det borde ju alla vuxna begripa eller hur?!

När det gäller blöjbyxor tycker jag de är sådär....har man ett barn som är kanska smal om midjan tycker jag det blir lätt att de kasar ner och läcker, inte världens roligaste om det e en bajsblöja.....
 
Sv: Åh, vad hemsk man känner sig.

Aha, under huvudet. Men han ligger på en uppblåsbar dyna från IKEA, den är ju mjuk, men det kanske inte räcker?
 
Sv: Åh, vad hemsk man känner sig.

Sonen min står inte så gärna längre stunder, så det fungerar inte. Men jag har försökt det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp