äta sjötunga

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Mariell

Nån som har järnkoll på livsmedel och graviditet? Vi ska till svärföräldrarna och äta middag och de har sagt att vi ska få sjötunga. Jag kan inte hitta det på livsmedelsverkets lista. Betyder det att det är okej att äta det?
 
Sv: äta sjötunga

Igentligen ingen aning.. men om du inte kan platsa in sjötunga nånstans bland "förbjuden mat" så tror jag inte att det är skadligt att äta en enstaka måltid...
 
Sv: äta sjötunga

Ät på och spänn av, är mitt råd. Finns det inte med på någon förbjudet lista kan det ialla fall inte vara SÅ farligt.
Hur överlevde fostren förr när de stackars mammorna knappt hade mat själva ?
Jag tror många oroar sig lite för mycket istället för att ta det lugnt och njuta av magen.
 
Sv: äta sjötunga

Är inte sjötunga rödspättefilé? Du kan väl googla på ordet sjötunga och se vad du får fram. Den fisk man ska akta sig för är främst insjöfisk som kan innehålla kvicksilver.
 
Sv: äta sjötunga

Nån som har järnkoll på livsmedel och graviditet? Vi ska till svärföräldrarna och äta middag och de har sagt att vi ska få sjötunga. Jag kan inte hitta det på livsmedelsverkets lista. Betyder det att det är okej att äta det?

kan du väl äta, det är väl inte insjöfisk? insjöfisk skall man ju undvika men även om man skulle råka äta det en gång så är det inget att oroa sig för.
 
Sv: äta sjötunga

Jag har tolkat att allt som inte står med på listan är ok. Dvs jag åt sjötunga under min egen graviditet.

Någon skrev att man inte ska oroa sig så mycket och att det gick bra förr. Jag håller i och för sig med om att man inte ska oroa sig i onödan, men vad säger att inte många missbildningar som inträffade förr berodde på miljögifter men att man inte visste om det, samt att miljögifterna säkerligen har ökat i våra hav!
Men det är klart man ska använda sunt förnuft!
Själv åt jag östersjöfisk två gånger på samma vecka trots att det inte är att rekommendera för att ge optimala förutsättningar för sitt barn.
 
Sv: äta sjötunga

Nån som har järnkoll på livsmedel och graviditet? Vi ska till svärföräldrarna och äta middag och de har sagt att vi ska få sjötunga. Jag kan inte hitta det på livsmedelsverkets lista. Betyder det att det är okej att äta det?

Titta på No1:s fisktråd längre ner här på sidan! :)

Sjötunga är en havsfisk och ska inte vara så farlig som insjöfisk. Östersjön är det enda hav man ska akta sig för generellt (även om jag såklart inte skulle äta fisk fångad utanför ett fabriksutsläpp i andra hav).
 
Sv: äta sjötunga

KL

Tack alla som brydde sig om mitt dilemma. Nä, jag är väl också för att inte vara hysterisk över det här med äta och inte äta. Men man är ju ändå en duktig flicka och vill gärna göra "rätt";) .

Det slutade med att pojkvännen tog vår osäkerhet angående sjötungan som en ursäkt för att köpa med oss lax till svärföräldrarna istället (han är kinkig med fisk och har svårt att äta det mesta utom lax - på det här sättet kunde han skylla på mig och slapp äta sjötunga:o ). Svärföräldrarna är inte känsliga av sig och blev nöjda med laxen (det blev dessutom strömavbrott så det slutade med att vi grillade den i kakelugnen) och jätteglada över nya barnbarnsbeskedet. Så allt löser sig till det bästa. Men nästa gång jag blir erbjuden sjötunga ska jag äta det utan att blinka!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 683
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 824
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp