Är ni som era föräldrar?

Mirre

Trådstartare
Tror alla säger nån gång "jag ska aldrig bli som min mamma/pappa eller båda"

Men handen på hjärtat nu:devil:
Har ni hållt det eller är ni precis som era föräldrar?
Fostrar ni era barn som dem fostrat er?
Använder ni samma uttryck, regler osv som era föräldrar gjorde?
 
Sv: Är ni som era föräldrar?

Faktiskt så gillade jag min mammas sätt att fostra barn, även när jag själv var tonåring (Ja, nog kan jag ha tänkt att jag aldrig ska bli som henne, men vilken tonåring har inte gjort så?).

Jag resonerar i 95% av fallen precis som hon gör. Och vi har samma åsikter om barnuppfostran. VIlket är väldigt skönt :D
 
Sv: Är ni som era föräldrar?

Nja, både och faktiskt.

Min mamma kan ibland tycka att jag är för hård mot Dominic, och ibland tycker hon är jag är för "mjuk". Så jag kan inte påstå att jag fostrar min son på samma sätt som jag uppfostrades. Jag är jättestolt över hur min mamma uppfostrat mig och mina syskon men Dominic är min son som jag och hans pappa själva ska forma till en bra kille. Än så länge har vi lyckats (han är 2,5 år och är social. Använder varken napp, snuttefilt eller välling)

Sen så finns det väl tillfällen någon gång ibland som vi tycker samma..
 
Sv: Är ni som era föräldrar?

Jag har ingenting att klaga på när det gäller min barndom!

Har världens bästa och mjukaste mamma som med humor lotsade oss igenom den första delen av livet.:love:

Blir jag hälften av vad det hon var (är) för oss så är jag nöjd!

Däremot "hatade" jag, som de flesta andra, vissa av hennes uttryck som jag LOVADE mig själv att ALDRIG använda mig av..

MEN så för ett tag sedan så kom det bara uthoppade ur munnen på mig!
-MINA NERVER!:eek:


Trygg/ *sätter sig i ett hörne fullständigt livrädd för att öppna munnen. För tänk om hon får höra sig själv säga; "Tror du pengar växer på träd eller?" "Det här är inget hotell bara så att du vet!"*

:rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: Är ni som era föräldrar?

En liten fråga - är napp, snuttefilt och välling ett tecken på att man misslyckats ?
 
Sv: Är ni som era föräldrar?

Tror alla säger nån gång "jag ska aldrig bli som min mamma/pappa eller båda"

Men handen på hjärtat nu:devil:
Har ni hållt det eller är ni precis som era föräldrar?
Fostrar ni era barn som dem fostrat er?
Använder ni samma uttryck, regler osv som era föräldrar gjorde?

Nej. Tack och lov inte.
 
Sv: Är ni som era föräldrar?

Min mamma var snäll , men det var pappa som som hittade på saker med mig, lekte och visade mig världen.
Tyvär blev han sjuk och gick bort då jag var 10 år:( sedan förändrades min totalt problemfria barndom till något helt annat, som tur hade jag stallet! Mamma orkade inte rikigt med mig, jag fick pengar till allt jag behövde, men kärlek orkade hon inte ge mer. Det gör att jag idag absolut inte har min mamma som förbild och vill inte var som hon. Mamma gick bort nu i december och i samma tid fick jag veta att jag var gravid. Jobbar nu mycket med min identitet och min blivande roll som mamma. Diskuterar detta med en psykolog på mödrarvården, intressant vad mycket skellet man har i garderoben huu. :crazy:
 
Sv: Är ni som era föräldrar?

Än så länge har vi lyckats (han är 2,5 år och är social. Använder varken napp, snuttefilt eller välling)

Så skrev KisseNova. Och då undrade jag om napp, snuttefilt och välling är ett misslyckande. Eftersom de har lyckats...
 
Sv: Är ni som era föräldrar?

Så skrev KisseNova. Och då undrade jag om napp, snuttefilt och välling är ett misslyckande. Eftersom de har lyckats...

Jag tycker att det är så trevligt på bukefalos när man får tycka precis vad man vill utan att någon ska ta illa upp *ironi*

Dominic har aldrig använt varken napp eller snuttefilt, och det är hans val. Han använder inte tummen heller. Välling slutade han med i höstas utan problem. Jag tycker att det är ett framsteg som förälder att han klarar sig utan.

JA, jag tycker att det är fel när 2,5 åringar använder napp och snuttefilt. Men man har inte misslyckats som förälder, herregud det finns väl viktigare områden att lära ett barn än att dom inte ska ha napp, snuttefilt och välling.
 
Sv: Är ni som era föräldrar?

Ja, man har nog lite olika bild av vad som är bra och inte.
Jag tog inte illa upp, utan tyckte bara det var en otroligt underlig måttstock på att lyckas eller vad som är föräldrarnas framsteg..

Alla mina tre barn har använt napp och de drack också välling länge.
Jag tycker inte att det är framsteg eller baksteg.
I sinom tid slutade de med detta utan problem. Och just UTAN problem tycker jag är den viktiga biten. Inte NÄR.

Mina ungar är nu 16, 16 och 11..De stora är nästan vuxna och jag kan nästan säga att facit finns nu. De är fullt fungerande normala tonåringar.

FÖr att återgå till TS första inlägg - så är jag nog färgad av mina föräldrars fostran av mig och visst gör jag som de gjorde i många lägen.
 
Sv: Är ni som era föräldrar?

Men eftersom min son är 2,5 så vet jag ju inte än om vi lyckats med hans uppfostran. Men än så länge så har vi det. Förklaringen blev väl lite lullig och annorlunda, men sån är jag :angel:

Det är väl mer när min son är i dina barns åldrar som jag kan börja fundera på om jag har gjort rätt eller fel.
 
Sv: Är ni som era föräldrar?

Men en sak som jag tror är huvudet på spiken, även om vi uttrycker oss olika. Så är det just "UTAN problem". Då vet man att tiden är mogen och man gör "rätt" som förälder. Gäller det mesta. När det funkar utan problem har man varit lyhörd och det är viktigt.
 
Sv: Är ni som era föräldrar?

Ju mer åren går så märker jag hur lik jag är mina föräldrar, och det är jag bara stolt över!
Den dagen jag får barn hoppas jag att jag kan fostra dom på samma sätt!

Märker även likheter mellan mig och min älskade farmor (död nu), vilket gör mig om ännu stoltare! :love:
 
Sv: Är ni som era föräldrar?

Jag är bara glad och stolt om jag blir hälften så bra förälder som minga föräldrar:love: . Jag tror också att det blir lättare att fostra om man själv är nöjd med sin uppfostran och kan falla tillbaka på den än om man vill förändra sig totalt mot sina föräldrar-då behöver man nog tänka mer för att komma rätt.
 
Sv: Är ni som era föräldrar?

Jag tillhör den ovanliga sorten som faktiskt vill uppfostra mina barn som jag blivit uppfostrad! Tycker att mina föräldrar varit ett föredömme!! :)

/Timsetim
 
Sv: Är ni som era föräldrar?

Jag har gjort tvärs emot vad mina föräldrar gjorde, eftersom mina är 15 och 17 kan jag säga att jag (och de) är nöjda med mitt val:)
 
Sv: Är ni som era föräldrar?

Dominic har aldrig använt varken napp eller snuttefilt, och det är hans val. Han använder inte tummen heller. Välling slutade han med i höstas utan problem. Jag tycker att det är ett framsteg som förälder att han klarar sig utan.

Välling tycker jag nog ingenting om, men annars håller jag med dig. Jag tycker oxå det känns bra att vår son inte behöver ha napp, snuttis eller gosedjur för att känna sig trygg. Han är visserligen bara ett år, men jag har läst att många väljer ut ett övergångsobjekt redan tidigare.

Skönt för oss föräldrar oxå, att slippa hålla reda på någon speciell sak eller en massa nappar. Det kan tydligen bli mer eller mindre katastrof om man glömmer nappen eller snuttisen för ett barn som är van vid dessa saker.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 681
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 080
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 450
Senast: Oh_really
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 973
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp